مواد غذایی که آلرژی فصلی را درمان میکنند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی که آلرژی فصلی را درمان میکنند

آلرژی فصلی و بهاری

مجله پزشکی و سلامت : با توجه به تغییر آب و هوا، آلرژی فصلی مربوط به هر فصلی ، بدترین آلرژی فصلی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. میزان زیاد دی اکسید کربن موجود در جو ، منجر به گرده‌های آلرژی‌زا و قوی‌‌تر می‌شود. افزایش درجه حرارت، در اوایل فصل بهار منجر می‌شود تا آلرژی در این فصل به شدت رایج باشد.
آنچه می‌تواند باعث خوشحالی شما باشد، این است که مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر شما، می‌تواند آلرژی بهاری شما را تسکین دهد.مواد غذایی غنی از ویتامین C و فولیک اسید به کاهش التهاب مرتبط با واکنش‌های آلرژیک ،کمک می‌کند.دانشمندان با انجام مطالعاتی، گیاهانی را برای التیام این آلرژی یافتند که این گیاهان، به اندازه داروها گران قیمت هستند.
بهترین راه برای تسکین آلرژی فصلی ، روی آوردن به مواد غذایی و راه‌های طبیعی برای درمان آلرژی است.

1- کلم بروکلی

کلم بروکلی دو تأثیر مفید برای نابود آلرژی دارد:1) کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین التیام دهنده آلرژی است.2) کلم بروکلی جزء گروهی از گیاهان است که گرفتگی سینوس را از بین می‌برد.
محققان دریافتند که مصرف روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند علائم آلرژی فصلی را کاهش دهد و یک فنجان کلم بروکلی خام (حدود 80 میلی‌گرم) می‌تواند این میزان ویتامین C را برای شما تأمین کند.

کلم بروکلی

2- جوانه کلم بروکلی برای تسکین آلرژی فصلی

تحقیقات اخیری که در مجله تغذیه منتشر شده است، نشان می‌دهد که عصاره جوانه بروکلی (BSE) قادر به محافظت از شما در برابر اثرات آلرژی و آسم است و موجب کاهش واکنش‌های آلرژیک می‌شود.این به آن معنی است که افرادی که عصاره جوانه بروکلی مصرف می‌کنند، پاسخ سلول‌های سفید خون آن‌ها کمتر از زمانی است که عصاره جوانه بروکلی مصرف نمی‌کنند.
محققان نتیجه گرفتند که خوردن کلم بروکلی و جوانه آن به کاهش عوارض و علائم افراد مبتلابه آسم و آلرژی فصلی کمک می‌کند.

جوانه کلم بروکلی برای تسکین آلرژی فصلی

3- گیاه باتربور (Butterbur)

برگ و ریشه درختچه باتربور حاوی ترکیباتی به نام پتاسینوس (petasines) است که می‌تواند برخی از جرقه‌‌های واکنش‌‌های آلرژیک را مسدود کند و تسکین‌دهنده آلرژی فصلی است. آیا این گیاه واقعاً اثربخش است؟ علم می‌گوید: بله، هر چند استفاده از آن به طور کلی برای کودکان و افراد مسن‌تر از 65 سال مناسب نیست.
به طور کلی ریشه‌های درختچه چند ساله باتربور حاوی سطوح بالایی از آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است، که می‌تواند به کبد آسیب برساند، بنابراین محصولات خاصی از این گیاه را خریداری کنید که با فرایند استخراج  CO2 ، میزان پیرولیزیدین آن‌ها را کاهش داده‌اند و مقدار آلکالوئیدهای پیرولیزیدین آن‌ها محدود می‌باشد. محققان سوئیسی و آلمانی دریافتند که این گیاه به اندازه داروی آنتی‌هیستامین و ستیریزین مفید می‌باشد و مصرف این گیاه باعث می‌شود که طی 5 روز، علائم آلرژی فصلی ، مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی، گرفتگی بینی از بین برود.

4- انگور قرمز و زغال‌اخته

این‌ها سرشار از یک ترکیب پلی فنولی به نام رسوراترول هستند. رسوراترول واکنش‌های آلرژیک مرتبط با IgE  را سرکوب می‌کند و در نتیجه موجب کاهش علائم آلرژی فصلی در فرد می‌شود.

5- درمان آلرژی فصلی با شکلات

اگر شما طبع شیرینی دارید، این خبر برای شما خوشحال‌کننده است. شکلات خالص، از طریق کاهش در سنتز آنتی‌بادی IgE خواص ضد آلرژی خود را اعمال می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2012 در مجله دارویی نشان داد که رژیم غذایی حاوی شکلات (به مدت 4 هفته) موجب کاهش میزان  IgE می‌شود.

درمان آلرژی فصلی با شکلات

6- سبزیجات

سبزیجات را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید.محتوای فیتو شیمیایی آن‌ها (به خصوص کارتنوئید) موجب تسکین مشکلات ناشی از آلرژی فصلی می‌شود.برای افزایش میزان کارتنوئیدی که بدن شما از سبزیجات جذب می‌کند،این سبزیجات را با نوعی چربی مفید مانند روغن زیتون ، بخورید.

7- تسکین آلرژی فصلی با میوه‌ خانواده مرکبات

به منظور دریافت روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C از منابع غذایی، به سمت مرکباتی مانند پرتقال ، گریپ‌فروت ، لیمو ترش ، لیمو شیرین روی بیاورید. این مرکبات، سرشار از ویتامین C هستند و موجب کاهش علائم آلرژی فصلی در شما می‌شوند.

تسکین آلرژی فصلی با میوه‌ خانواده مرکبات

8- آقطی سیاه (انگور کولی)

انگور کولی ایمنی بدن را تقویت می‌کند و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای آنفولانزا و تسکین طبیعی آلرژی فصلی استفاده می‌شود. این میوه حاوی فلاونوئید های کاهش دهنده التهاب نیز هست.

9- غلبه بر آلرژی فصلی با کلم پیچ

این گیاه نیز مانند کلم بروکلی سرشار از رنگ‌دانه کارتنوئید برای مبارزه با علائم آلرژی فصلی است.

10- سیر و پیاز

کورستین سلاح مخفی دیگری برای مبارزه با آلرژی فصلی است زیرا این ماده مانند یک آنتی‌هیستامین عمل می‌کند. پیاز و سیر مانند سیب سرشار از کورستین هستند. کورستین موجود در پیاز و سیر مانند آنتی‌هیستامین عمل کرده و علائم آلرژی را از بین می‌برد.

سیر و پیاز

11- جعفری

محققان به تازگی دریافتند که جعفری مانع از ترشح هیستامین آلرژی‌زا می‌شود. در نتیجه علائم آلرژی با خوردن جعفری تسکین می‌یابد.

12- آناناس میوه‌ای برای غلبه بر آلرژی فصلی

میوه‌های گرمسیری ترش حاوی آنزیمی به نام بروملین(bromelain) هستند که یک ضد التهاب قوی و به عنوان یک مکمل ضد عطسه است. تحقیقات نشان می‌دهد که بروملین می‌تواند گلو درد و تحریک سینوس را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که این ماده موجب تسکین التهاب راه‌های هوایی و آسم می‌شود. آناناس همچنین یک منبع بزرگی از ویتامین C (آنتی‌اکسیدان مبارزه با آلرژی) است. (خوردن میوه تازه آناناس بهتر از کمپوت آن است.)

13- سوپ

در زمان بیماری هیچ چیز مانند یک کاسه گرم سوپ به بهبود حال شما کمک نمی‌کند.
دستور پخت سوپ ضد آلرژی فصلی :
پیاز (با پوست) و یک حبه سیر را بجوشانید. 2/1 فنجان برگ و ریشه گل پامچال خرد شده را به آن اضافه کنید. پس از گذشت 5 دقیقه  ، یک فنجان برگ گزنه و یک فنجان ساقه کرفس خرد شده را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید که به آرامی و به مدت 3 تا 10 دقیقه جوشانده شوند. قبل از غذا خوردن، پیاز را پوست بکنید و سوپ گرم را همراه با فلفل سیاه، فلفل، زردچوبه و پودر کاری ، بخورید.

سوپ

14- هندوانه و گوجه فرنگی

هر دو این میوه‌های تابستانی سرشار از لیکوپن هستند، که برای کاهش واکنش آلرژیک و سلول‌های آلرژی‌زا در ریه‌ها (به طور خاص، سلول‌های سفید خون موسوم به ائوزینوفیل) مؤثر می‌باشد. مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله آسم منتشر شد، نشان داد که مقدار لیکوپن موجود در خون افراد مبتلابه آسم  پایین‌تر از افراد بدون آسم است، بنابراین با خوردن هندوانه می‌توانید مقدار بیشتری لیکوپن دریافت کنید و در نتیجه علائم آلرژی فصلی در شما کاهش می‌یابد.

alergi-fasli-6

15- گزنه برای درمان آلرژی فصلی

زمانی که شما علائم آلرژی را دارید، گزنه می‌تواند به سرکوب التهاب کمک کند. گزنه حاوی هیستامین(ماده‌ شیمیایی که در طی واکنش‌های حساسیتی تولید می‌شود) است، در نتیجه موجب به دست آوردن مقاومت  می‌شود (گزنه یکی از بهترین گیاهان برای زیبایی پوست و مو است).
مصرف روزانه 3 کپسول 500 میلی‌گرمی گزنه ، بهترین راه برای تسکین علائم آلرژی فصلی است.

 © وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر