علت خارش باسن چیست؟ (از دلیل خارش باسن تا درمان و پیشگیری)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت خارش باسن چیست؟ (از دلیل خارش باسن تا درمان و پیشگیری)

خارش باسن یک مشکل آزار دهنده!

زمانی که دچار خارش باسن می‌شوید، این خارش به شدت شما را آزار می‌دهد و مایع خجالت شما است ، زیرا در جمع و یا مهمانی نمی‌توانید باسن خود را بخارانید و این خارش باسن شما را به شدت می‌آزارد.

خارش باسن می‌تواند دلایل خاص و مهمی داشته باشد. شما باید آن را به دقت معاینه کنید تا دریابید ، علت این خارش باسن چیست؟ دلایل علمی خارش باسن عبارت‌اند از:

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

خارش باسن : علت خارش باسن

بثورات قرمز، خارش‌دار و به همراه تاول‌های کوچک و دردناک

احتمالاً درگیر هرپس هستید

هرپس یک بیماری منتقله از راه جنسی است که خوشبختانه گاهی اوقات دستگاه تناسلی و یا دهان را درگیر نمی‌کند. بلکه علائم آن روی باسن بروز کرده و تاول‌های ریزی روی باسن به وجود می‌آید که موجب خارش باسن می‌شوند.

این بیماری باید سریعاً توسط پزشک تشخیص داده شود تا با استفاده از داروهای ضد ویروسی، درمان آغاز شود.

خارش باسن : بیماری هرپس

بثورات قرمز ، خارش‌دار و به همراه پچ پوسته پوسته

احتمالاً درگیر عفونت قارچی هستید

این نوع عفونت قارچی همانند عفونت پای ورزشکاران و دیگر عفونت‌های قارچی است ، با این تفاوت که ، در این عفونت قارچی ، باسن درگیر عفونت می‌شود. قارچ‌ها در مکان‌های مرطوب و تاریک رشد می‌کنند به همین دلیل است که این عفونت روی باسن که گرم و مرطوب است ، بروز می‌کند. با استفاده از کرم‌های ضد قارچ می‌توانید از شر عفونت قارچی و خارش باسن خلاص شوید.

خارش پوست سر بسیار شایع است و همه ما آن را تجربه می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن مقاله ” درمان خارش سر با سرکه ” را مطالعه نمایید.

خارش باسن : عفونت قارچی

خارش باسن به خاطر بثورات قرمز و پوسته پوسته

احتمالاً درگیر پسوریازیس هستید

پسوریازیس، یک بیماری پوستی مزمن و غیر مسری است که در اثر تولید بیش از حد سلول‌های پوست ( بیشتر در ناحیه مو دار پایین کمر) ایجاد می‌شود. علایم این بیماری شامل پچ‌های پوسته‌پوسته سفید ، صورتی و یا نقره‌ای است. پسوریازیس بیشتر بر روی آرنج ، پوست سر و ناخن ایجاد می‌شود. درمان پسوریازیس با استفاده از کرم‌های استروئیدی ، انجام می‌شود.

خارش باسن : بیماری پسوریازیس

بثورات پوسته‌ پوسته، خارش‌دار و همراه با برجستگی‌های ریز قرمز

احتمالاً درگیر اگزما هستید

آیا به پوشیدن لباس‌های تنگ سیاه و چسبناک عادت دارید؟ این‌ها بزرگ‌ترین مجرمان هستند که موجب عرق کردن و گرمای زیاد پوست شما می‌شوند و مواد مصنوعی دارند که باعث بروز اگزما ، قرمزی و خارش باسن می‌شوند. با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و یا کرم هیدروکورتیزون می‌توانید از شر اگزما و خارش باسن خلاص شوید. پوشیدن لباس‌های پنبه‌ای و یا همراه با فیبر طبیعی باعث می‌شود که هوا به پوست بدن شما منتقل شود و دچار اگزما و خارش باسن نشوید.

آقایان حتماً بخوانند!خارش دستگاه تناسلی مردان به خاطر چیست؟

خارش باسن : بیماری اگزما

جوش روی باسن

علاوه بر تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، جوش روی باسن نیز می‌تواند موجب خارش باسن شود. جوش های روی باسن را نوعی آکنه می‌دانند که علاوه بر ایجاد حس خارش باسن ،می‌تواند موجب بروز حس سوزش و یا درد نیز بشود. علت جوش روی باسن هر چیزی که باشد، معمولاً خود به خود رفع می‌شود؛ اما اگر خود به خود برطرف نشد، راه‌هایی که در ادامه مطلب آمده است را برای درمان آن امتحان کنید.

خارش باسن : خارش باسن ناشی از جوش باسن

علت جوش باسن

معمولاً علت جوش باسن دو چیز عمده است:

فولیکولیت روی باسن یا همان موهای برگشته روی باسن : فولیکولیت ها حاصل برگشت موهای روی باسن هستند که باعث التهاب پوست آن نواحی می‌شوند. فولیکولیت ها می‌توانند به دلیل وجود باکتری، قارچ یا مخمر ایجاد شوند. راه دیگر ایجاد فولیکولیت این است که مجرای خارجی فولیکول طبیعی مو بسته شده و موجب جوش روی باسن شود.

خارش باسن : فولیکولیت روی باسن

دمل باسن : تجمعی از سوختگی ها روی باسن است که نقاط چرکی متورمی زیر پوست به وجود میاورد که گاهی به شکل آکنه نیز دیده می‌شود. این مشکل وقتی به وجود میاید که فولیکولیت ها درمان نشوند و باعث ایجاد عفونت‌های عمیق‌تری شوند.

داشتن آکنه در هر نقطه‌ای از بدن یا حتی آکنه شدید روی پوست صورت باعث داشتن فولیکولیت یا دمل روی باسن نمی‌شود. اما اگر این مشکلات درمان نشوند، داشتن فولیکولیت روی باسن و دمل باعث زخم شدن و ایجاد مشکلات بزرگ‌تری می‌شود.

خانم‌ها بخوانند! ” خارش دستگاه تناسلی زنان “

خارش باسن : جوش چرکی روی باسن

درمان جوش باسن

درمان جوش روی باسن به نوع مشکل بستگی دارد، یعنی اینکه شما دچار فولیکولیت باشید یا دمل.

درمان فولیکولیت باسن : بیشتر مواقع، فولیکولیت باسن به صورت خود به خودی از بین می‌رود. اما اگر این مشکل پا بر جا ماند، می‌توانید با مراجعه به یک پزشک پوست و مو مصرف دارو را آغاز کنید یا اینکه از پمادهای آنتی‌بیوتیک یا مواد شوینده آنتی باکتریال استفاده کنید. از پماد بنزوئیل پراکسید نیز می‌توانید کمک بگیرید.

خارش باسن : درمان فولیکولیت باسن

درمان دمل باسن : دمل باسن عمق زیادی دارد و درمان جدی‌ترین لازم دارد بنابراین مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک برای درمان آن ضروری است. پزشک ممکن است محل دمل را سوراخ کرده و یا چاک بزند تا عفونت را خارج نماید. بعد از این کار محل را با بانداژ می‌پوشانند. هیچ‌وقت سعی نکنید که عفونت دمل را در خانه انجام دهید چون باعث بروز عفونت‌های شدیدتر می‌شود.

خارش باسن : عفونت دمل

پیشگیری از جوش باسن

پیشگیری از جوش باسن تنها با روش زندگی سالم ممکن است. می‌توانید جوانب احتیاط زیر را در نظر بگیرید:

  • تا حد ممکن لباس‌های گشاد بپوشید. پوشیدن لباس‌های تنگ باعث ایجاد آسیب پوستی می‌شود که فولیکولیت را به همراه دارند.
  • اگر بیماری مزمن مثل دیابت دارید، با درمان‌های پزشک سعی کنید بیماری را تحت کنترل دربیاورید. در غیر این صورت بدن شما برای مبارزه با عفونت‌ها شرایط سخت‌تری خواهد داشت.
  • اگر فولیکولیت باسن دارید، حتماً مشکل را تحت کنترل داشته باشید تا مطمئن شوید این فولیکولیت ها به دمل تبدیل نمی‌شوند.

خارش باسن : پیشگیری از جوش باسن

خارش مقعد نشانه چیست؟

تا اینجا مواردی که بیان شدند، همگی علل خارش قسمت خارجی باسن بودند. ممکن است شما به دنبال علت خارش مقعد باشید. برای آشنایی با علل خارش مقعد مقاله ” خارش مقعد نشانه چیست ” را از وب سایت پزشکی و سلامتی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

خارش باسن : علت خارش مقعد


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باعرض سلام و خسته نباشید،من مدتیه روی باسنم جوش های نزدیک به هم به وجود اومده که خیلی هم خارش داره. طوری که زخم میشه میشه کمکم کنید لطفا

مشاهده کامل

با سلام معمولا علت جوش روی باسن با علت جوش در دیگر نواحی پوست تفاوت میکنه. شایعترین علل جوش باسن عبارتند از: التهاب فولیکولی که در اون فولیکولهای موی موجود در باسن یا دچار التهاب و عفونت شدن یا به هر دلیل دیگه ای مسدود و ملتهب شدن کفگیرک یا آبسه که این مورد معمولا در صورت عدم درمان جوشهای ناشی از التهاب فولیکولی ایجاد میشن و عمیقتر هستن برای درمان جوش روی باسن میتونید بعد از استحمام و خشک کردن بدن، از ژل بنزوییل پراکساید در ناحیه درگیر استفاده کنید. از تحریک و تعریق ناحیه جلوگیری کنید. همچنین می تونید در ناحیه از روغن نارگیل یا روغن درخت چای هم استفاده کنید. در صورتی که التهاب شدید ناحیه باعث خارش آزاردهنده شده میتونید از تکه های یخ و یا کمپرس سرد برای سرکوب اون استفاده کنید. تا حد امکان سعی کنید با خاراندن به پوست این ناحیه آسیب نزنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و عرض ادب
احساس جوش یا آبسه در بالای باسن دارم که بدون سر هستش و سه سال قبل نیز دچار این وضع شده بودم وبا مراجعه به پزشک و مصرف کپسول جوش سر باز کرد و تخلیه شد ولی اسم کپسول رو دقیقا یادم نمیاد .آیا با مصرف کپسول فلوکلوگزاسیلین و روزی چند عدد میتونم از درد خلاص بشم ؟

مشاهده کامل

با سلام در وهله اول به شما توصیه می کنم که به متخصص پوست مراجعه کنید تا مطمئن بشید جوش یا آبسه شما چرکی هست. در صورتی که این آبسه ها چرکی باشن میتونید از فلوکلوگزاسیلین 500 هر 8 ساعت و به مدت یک هفته استفاده کنید تا دملها سر باز کنند. اما گاهی درمان آنتی بیوتیکی کافی نیست و نیاز به تخلیه اونها توسط متخصص هست. بنابراین بهترین انتخاب رو برای حل مشکلتون داشته باشید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر