مشکلات غده تیروئید با مواد شیمیایی خانگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مشکلات غده تیروئید با مواد شیمیایی خانگی

مشکلات غده تیروئید را بدانیم

مجله پزشکی و سلامت : برخی از مواد شیمیایی منابع پنهان و عامل بیماری و مشکلات غده تیروئید هستند. قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی احتمال خطر مشکلات غده تیروئید را افزایش می‌دهد و تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه میزان این مواد شیمیایی در خون افراد بیش‌تر باشد و در معرض این مواد شیمیایی باشند، احتمال مشکلات غده تیروئید در این افراد بیش‌تر است.

مواد شیمیایی مسبب مشکلات غده تیروئید

PFOA گروهی از مواد شیمیایی نچسب مشکل‌ساز است که یکی از اعضای ترکیبات پر فلوراید شده ((perfluorinated compounds (PFCs یک خانواده از مواد شیمیایی حاوی فلوراید با خواص منحصر به فرد) می‌باشد. مشکل اینجاست که این مواد به راحتی تجزیه نشده و وارد بدن می‌شوند. این مواد شیمیایی نه تنها مسبب مشکلات غده تیروئید هستند، بلکه می‌توانند مشکلات دیگری مانند سرطان، ناباروری، نقایص هنگام تولد و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به وجود آورند. در این مطلب 9 آیتم خانگی که حاوی این مواد شیمیایی هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

تأثیر نخ دندان بر مشکلات غده تیروئید

برخی از شرکت‌های تولید کننده نخ دندان، برای سر خوردن راحت‌تر نخ دندان میان دندان‌ها، مواد شیمیایی نچسب به آن اضافه می‌کنند. از نخ دندانی استفاده کنید که حاوی این مواد شیمیایی نباشد و سلامت شما را به خطر نیندازد.

تأثیر قابلمه و ماهی تابه بر مشکلات غده تیروئید

هرگونه خط و خش روی قابلمه و یا ماهی تابه نچسب، به نشانه این است که شما در حال خوردن این مواد شیمیایی نچسب هستید. زمانی که در ماهی تابه خط و خش‌دار پخت و پز می‌کنید، این مواد شیمیایی وارد غذا شده و شما همراه با غذا آن‌ها را می‌خورید. از این کار اجتناب کنید تا این خطر در شما کاهش یابد.

شنل بارانی و مشکلات غده تیروئید

در ساخت پالتو، چتر و چکمه بارانی از مواد شیمیایی نچسب استفاده می‌شود تا آب را دفع کنند. برای پیشگیری از مشکلات غده تیروئید باید از شنل بارانی استفاده کنید که به جای این ترکیبات با ترکیبات پلی اورتان یا موم پوشش داده شده باشد.

جعبه پیتزا و ساندویچ

بسیاری از جعبه‌های مواد غذایی با مواد شیمیایی نچسب پوشش داده شده‌اند تا چربی مواد غذایی به آن‌ها نچسبد. به همین دلیل است که بهتر است توجه بیشتری به جعبه فست فودها داشته باشید تا موجب مشکلات غده تیروئید در شما نشوند.

جعبه پیتزا و ساندویچ

بسته‌های پاپ کورن مایکروویوی مسبب مشکلات غده تیروئید

پوشش داخلی بسته‌های پاپ کورن‌های مایکروویوی، حاوی مواد شیمیایی نچسب و روغن است و به همین دلیل است که مصرف این پاپ کورن‌ها برای سلامتی مضر هستند و ممکن است مسبب بروز این مشکل نیز باشند. اگر می‌خواهید پاپ کورن بخورید، بهتر است خودتان به شیوه سنتی آن را تهیه کنید تا سلامت شما حفظ شود.

مشکلات داشتن مبلمان و فرش

پوشش برخی از مبلمان‌ها و فرش‌ها از جنس مواد شیمیایی نچسب یا تفلون است. در خرید مبلمان و فرش توجه کنید تا نوع با پوشش طبیعی آن را بخرید و حتماً توجه کنید که با مواد شیمیایی نچسب مضر پوشش داده نشده باشند.

ظروف کاغذی و مشکلات غده تیروئید

حیرت انگیز است که سالی 64 میلیارد لیوان و ظرف کاغذی دور ریخته می‌شود. گذشته از اینکه استفاده از این ظروف، زباله را افزایش می‌دهد، این ظرف‌ها حاوی مواد شیمیایی نچسبی هستند که مسبب مشکلات غده تیروئید می‌باشند. بهتر است از ظروف یک بار مصرف کاغذی استفاده نکنید و به جای آن تنبلی را کنار بگذارید و از ظروف خانگی استفاده کنید.

تأثیر مواد شیمایی نچسب در شامپو

این مواد شیمیایی نچسب حتی در محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارند. اگر روی ترکیبات برخی از شامپوها را بخوانید، سر نخ این مواد شیمیایی را پیدا می‌کنید. به همین دلیل است که بهتر است قبل از خرید شامپو و یا هر محصول مراقبتی دیگر، مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید.

مواد شیمیایی خطرناک در گرد و غبار خانه

هرچقدر که از مواجه شدن با این مواد شیمیایی خطرناک دوری کنید، ممکن است این مواد از راه گرد و غبار وارد بدن شما شوند. برای اجتناب از ورود آن‌ها بهتر است از فیلترهای هپای خانگی (دستگاه تصفیه هوا) استفاده کنید تا ذرات مضر موجود در هوا داخل فیلتر بمانند و هوای تمیز وارد خانه شود. همچنین برای جلوگیری از مشکلات غده تیروئید باید منزل خود را مواد پاک کننده غیر سمی تمیز کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر