مزایا و معایب آفتاب برای پوست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مزایا و معایب آفتاب برای پوست

پوست و مزایا و معایب آفتاب

مجله پزشکی و سلامت : پزشکان در رابطه با مزایا و معایب آفتاب برای پوست معتقدند که در معرض طولانی قرار گرفتن در برابر نور آفتاب با تخریب سلول‌های پوستی در ارتباط می‌باشند. در واقع اشعه ماورا بنفش و UV موجود در نور آفتاب می‌توانند به تدریج باعث تخریب سلول‌های پوستی شوند و در طولانی مدت باعث بروز سرطان پوست گردند.

بررسی‌های علمی در زمینه مزایا و معایب آفتاب نشان داده که میزان بروز سرطان پوست در محل‌هایی که لایه اوزون آسیب دیده، بیشتر می‌باشد که این امر ناشی از نفوذ مستقیم اشعه‌های مضر آفتاب از جمله اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز بر روی سطح سلول‌های پوستی می‌باشد. بنابراین امروزه در مجامع علمی، نگرانی‌هایی در مورد در معرض زیاد قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به وجود آمده است و تحقیقات زیادی راجع به مزایا و معایب آفتاب برای پوست انجام شده است.

مزایا و معایب آفتاب

با وجود این نوع نگرانی‌ها که در مورد مزایا و معایب آفتاب و در معرض نور خورشید قرار گرفتن به وجود آمده است؛ اما از یک سو متخصصان سلامت بر این باورند که با در معرض تنها 15 دقیقه قرار گرفتن در برابر نور آفتاب می‌توان از بروز کمبود ویتامین D پیشگیری نمود. بنابراین ممکن است این تضاد در ذهن ایجاد شود که بالاخره تابش نور آفتاب می‌تواند خوب باشد یا خیر؟ آیا می‌توان راجع به مزایا و معایب آفتاب به درستی اظهار نظر کرد؟ حقیقت امر آن است که با در معرض قرا گرفتن سطح پوست به مدت کم در برابر تابش نور آفتاب، می‌توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین نمود؛ اما در معرض قرار گرفتن طولانی مدت سطح پوست‌های ظریف مانند سطح پوست صورت و دست‌ها، تخریب سلول‌های پوستی این نواحی را به دنبال دارد. در واقع مزایا و معایب آفتاب در کنار یکدیگر و در راستای هم هستند و بستگی به شدن و زمان در معرض نور آفتاب قرار گرفتن دارد.

نکته جالب در مورد اثر اشعه‌های مضر آفتاب بر سلول‌های پوستی آن است که اشعه UV موجود در نور آفتاب حتی می‌تواند در روزهای ابری و یا از پشت شیشه هم بر روی بافت صورت تأثیر مخرب بر جای گذارند. به همین دلیل عنوان می‌شود که امواج نور آفتاب اثری خاموش بر تخریب سلول‌های پوستی دارند.

افراد در معرض خطر امواج مضر نور آفتاب

کشاورزان، ماهی گیران، شناگران، کوهنوردان و افرادی که مدت زیادی از روز را در محیط‌های باز سپری می‌کنند، بیشتر در معرض عوارض امواج مضر نور آفتاب قرار می‌گیرند. همچنین مشخص شده که جنس و رنگ پوست هم در این امر تأثیرگذار هستند. به این معنی که پوست‌های نازک و شفاف و سفیدتر بیشتر در معرض خطر قرار دارند و اصولاً پوست‌های خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض تخریب در برابر نور آفتاب قرار می‌گیرند. به علاوه این که فصل و نوع آب و هوا هم تأثیر گذار است. به طوری که در فصول بهار و تابستان و آب و هوای ابری، آفتابی و یا برفی احتمال آسیب به سلول‌های پوستی بیشتر می‌باشد. در واقع پارامترهای مختلفی در مزایا و معایب آفتاب برای پوست، دخیل هستند.

افراد در معرض خطر امواج مضر نور آفتاب

محافظت در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب

بر اساس نظر متخصصان سلامت یک راهکار مؤثر برای محافظت در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب، استفاده از ضد آفتاب های استاندارد و با شماره SPF مناسب می‌باشد. در حقیقت شماره SPF موجود بر روی کرم‌های ضد آفتاب میزان محافظت کنندگی آنها را در برابر اشعه‌های نور آفتاب نشان می‌دهد. به طوری که افراد با پوست‌های حساس و یا روشن به کرم‌های ضد آفتابی با میزان SPF بالاتر نیاز دارند.
از سوی دیگر اعتقاد محققان علوم سلامت آن است که حضور عنصر روی بر سطح پوست هم می‌تواند عملکرد اشعه‌های مضر نور آفتاب را بر روی پوست بلوکه و غیر فعال نماید. به همین دلیل استفاده از کرم‌های حاوی عنصر روی و یا ضد آفتاب‌های حاوی روی قطعاً در اولویت می‌باشند.

سخن پایانی راجع به مزایا و معایب آفتاب

در مجموع توصیه می‌شود که برای سنتز ویتامین D، تنها 15 دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرید و در سایر زمان‌های روز به خصوص در آب و هوای گرم، آفتابی و یا در زمان‌هایی که تابش نور آفتاب از زیر ابر می‌باشد، حتماً از کرم‌های ضد آفتاب با میزان SPF و روی مناسب استفاده نمایید، تا از تخریب سلول‌های پوستی خود جلوگیری نمایید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر