ماندگاری الکل در خون (این 8 عامل بر ماندگاری الکل تأثیر دارد)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ماندگاری الکل در خون (این 8 عامل بر ماندگاری الکل تأثیر دارد)

ماندگاری الکل در خون

مجله سلامتزمانی که فردی بیش از حد الکل مصرف می‌کند، عملکرد بدن سرکوب و هماهنگی، بینایی، قدرت قضاوت و تصمیم گیری مختل می‌شود و به همین دلیل است که فرد مست نباید رانندگی کند، زیرا خواب آلودگی و حالات مستی خطرات زیادی را در رانندگی ایجاد کرده و حتی می‌تواند موجب تصادفات مرگ بار شود.

مقاله پیشنهادی ما: دفع الکل از بدن با بهترین روش (روش متابولیزاسیون ۲ مرحله ای)

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که مدت ماندگاری الکل در خون چقدر است و چه مدت بعد از مصرف الکل طول می‌کشد که الکل توسط بدن متابولیزه شود. باید بدانید که تنها 10٪ از الکل از طریق تنفس، عرق و ادرار از بین می‌رود و بیشتر آن توسط بدن متابولیزه می‌شود و عوامل متعددی در میزان ماندگاری الکل در خون مؤثر هستند که بهتر است برای اطلاع از مدت ماندگاری الکل در خون ، این عوامل را بشناسید.

 

چه عواملی بر ماندگاری الکل در خون تأثیر می‌گذارد؟

جنسیت : مدت ماندگاری الکل در زنان ، طولانی‌تر از مردان است. آب بدن زنان آب کمتر و چربی آن‌ها بیش‌تر از مردان است و به همین دلیل ذخیره سازی و ماندگاری الکل در خون زنان بیش‌تر از مردان است.

سن : ماندگاری الکل در خون افراد در دهه 20 سالگی کم‌تر از دیگران است.

مدت زمان پرهیز از استعمال مشروبات الکلی : هر چه مدت بیش‌تری از مصرف مشروبات الکلی پرهیز داشته باشید، مقدار الکل خون ((BAC شما پایین‌تر است. محتوای الکل خون فردی که دیروز الکل مصرف کرده است، بالاتر از فردی است که 3 روز پیش الکل مصرف کرده (حتی اگر در حال حاضر هر دو نفر با هم الکل مصرف کرده باشند).

مقاله پیشنهادی ما: علت سردرد بعد از نوشیدنی الکلی

وزن : الکل به عنوان یک دارو طبقه بندی می‌شود و بنابراین وزن شما ماندگاری الکل در خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب فردی با توده بدنی بزرگ، به اندازه فردی با بدنی کوچک تحت تأثیر الکل قرار نمی‌گیرد.

برخی از داروها ، سرعت متابولیسم الکل در بدن را کاهش می‌دهد به این دلیل که این داروها بر چگونگی از بین رفتن الکل تأثیر می‌گذارند. آسپرین ، پاراستامول و پیرازول داروهای شناخته شده‌ای هستند که موجب کاهش سرعت متابولیزه شدن الکل در خون شده و مدت ماندگاری الکل در خون را بالا می‌برند.

• متخصصان در این زمینه اشاره کرده‌اند که قومیت نیز بر ماندگاری الکل در خون تأثیر می‌گذارد.

نوع و میزان الکل مصرفی نیز بر ماندگاری الکل در خون مؤثرند.

مواد غذایی مصرفی نیز نقش بسزایی در مدت ماندگاری الکل در خون دارند.

تفاوت‌های بدنی و جسمانی در افراد مختلف بر ماندگاری الکل در خون تأثیر گذارند.

اثر الكل تا چند روز در بدن ميماند

ماندگاری الکل در خون چه مدت است؟

به طور کلی سرعت متابولیزه شدن الکل در خون ، 0.016 BAC در هر ساعت است و برای اینکه متوجه شوید مدت ماندگاری الکل در خون شما چقدر است، باید از محتوای الکل خونتان (BAC) اطلاع داشته باشید تا با انجام محاسبه‌ای ساده متوجه شوید که مدت ماندگاری الکل در خون شما چقدر است و چقدر طول می‌کشد تا تمام الکلی که مصرف کرده‌اید از خونتان خارج شود. به طور مثال اگر محتوای الکل خون شما بعد از مصرف مشروبات الکلی به 0.032 رسیده باشد، ماندگاری الکل در خون شما 2 ساعت خواهد بود. هر چه میزان مصرف الکل بیش‌تر باشد، محتوای الکل خون بالاتر رفته و مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا الکل خون متابولیزه شده و از بین برود.

مقاله پیشنهادی ما: ترک اعتیاد به الکل : روشهای ترک اعتیاد به الکل

BAC خون (محتوای الکل خون) تحت تأثیر اندازه بدن است و به همین دلیل است که محتوای الکل خون یک زن لاغر با مصرف 2 نوشیدنی به اندازه مرد چاقی با مصرف 5 نوشیدنی افزایش می‌یابد؛ زیرا فرد لاغری که چربی کمتری دارد، الکل بیشتری جذب کرده و محتوای الکل خونش سریع‌تر بالا رفته و به سرعت مست می‌شود.

برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف قهوه باعث کاهش ماندگاری الکل در خون می‌شود، این تصور اشتباهی است، زیرا اگر چه مصرف قهوه موجب افزایش هوشیاری می‌شود، اما تأثیری بر محتوای الکل خون و مدت ماندگاری الکل در خون ندارد.

 

مدت ماندگاری الکل در ادرار چقدر است؟

تنها 5% از الکل مصرفی جذب معده شده و سپس از طریق کلیه‌ها وارد ادرار فرد می‌شود. مایعات بدن توسط هورمونی به نام وازوپرسین حفظ می‌شوند، این هورمون به کلیه‌ها اجازه نمی‌دهد که آب بیش از حد از بدن خارج کند. الکل این هورمون را سرکوب کرده و موجب می‌شود که فرد در عرض 20 دقیقه شروع به ادرار کند.

تست الکل تا چند روز مثبت است

مدت ماندگاری الکل در ادرار تا 48 ساعت بعد از مصرف الکل است. یک تست آزمایشگاهی با اندازه گیری اتیل گلوکورونید (تست سنجش الکل ادرار (ETG می‌تواند تشخیص ده که آیا در 4 روز گشته الکل مصرف کرده‌اید یا خیر.

مقاله پیشنهادی ما: معرفی بهترین مراکز ترک الکل

مدت ماندگاری الکل در نفس چه مدت است؟

مدت ماندگاری الکل در نفس به مقدار مصرف الکل وابسته است و مادامی که الکل در خون شما ماندگار باشد، می‌تواند الکل در نفس شما نیز وجود داشته باشد؛ یعنی مدت ماندگاری الکل در خون با نفس یکسان است. به همین دلیل است که نفس افرادی که در شب قبل الکل مصرف کرده‌اند، صبح روز بعد هم بوی الکل می‌دهد. مسواک زدن و استفاده از قطره نعناع می‌تواند به کاهش بوی الکل دهان کمک کند.

 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام اگر یک ناه از مصرف مشروب گذشته باشد در ازمایش ادرار برای تست استخدامی مشخص میشود؟

مشاهده کامل

فراموشی در مستی به خاطر چی است؟ من موقع حرف زدن در حالت مستی یه جورایی فراموشی میگیرم. این مشکل به خاطر چیه ؟ باید چکار کنم؟

مشاهده کامل

مدیریت کل سایت
با سلام این اتفاق معمولا زمانی رخ میدهد که میزان الکل خون شما بیشتر از میزان قابل تحمل برای بدن شماست و یا به عبارتی در نوشیدن الکل زیاده روی کرده اید.متاسفانه یکی از عوارض الکل بر حافظه میباشد و حتی در طولانی مدت نیز ممکن است این اثرات زیانبار بر حافظه شما تاثیر گذار بوده وشما رو دچار کم حافظگی کند.البته این مشکل با نوشیدن مکرر و زیاده روی در میزان مصرف ممکن است به وجود آید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دکتر جان
مدت زمان مستی چقدره؟
راه از بین بردن سریع مستی چیه؟

مشاهده کامل

مدیریت کل سایت
با سلام میزان دفع الکل از بدن بسته به وزن بدن و جنسیت و عواملی از این دست در افراد متفاوت است ولی به طور میانگین هر یک ساعت به اندازه یک دوم یک شیشه آبجو میباشد . نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای و نوشیدن مقادیر فراوان آب میتونه در دفع سریعتر الکل از بدن کمک کنه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام اثرات الکل بعد از دو ماه از بدن خارج میشه یا ن؟؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

مشاهده کامل

سلام. ما ۹ اسفند عروسی داریم و چهارم اردیبهشت آزمایش استخدامی دارم. خواستم ببینم اگه الکل مصرف کنم تا زمان آزمایشم اثراتش از بین میره؟؟ ینی حدود دو ماه بعد عروسی

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام ماندگاری الکل در خون بسته به شرایط جسمی شما دارد، اما با اختلاف زمانی دو ماه اگر شما هیچگونه الکلی مصرف نکنید، اثر آن حتما از بین میرود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بالا را مطالعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و عرض خسته نباشید راستش ما 4 شنبه عروسی داریم و شنبه آزمایش کل برای دانشگاه فرهنگیان دارم اگه من 4 شنبه الکل مصرف کنم شنبه تو آزمایشات معلوم میشه ممنوم میشم اگه زود جواب بدین ممنونم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام در مقاله بالا جزییاتی که تعیین میکند ماندگاری الکل در بدن چقدر است، آورده شده. لطفا مقاله را به دقت مطالعه نمایید تا متوجه شوید چقدر الکل در بدن شما باقی میماند. از آنجایی که ما اطلاعاتی در مورد بدن شما نداریم، نمیتوانیم بگوییم چه مدت اثر الکل در خون شما باقی میماند، و همچنین تشخیص الکل به نوع آزمایشی که پزشک انجام میدهد نیز بستگی دارد. اما الکل تا حدود 2 تا 4 روز میتواند تشخیص داده شود. بنابراین توصیه ما این است که الکل مصرف نکنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام یکی از دوستان در دوران شیردهی به فرزند خود هستند کودک او دوماه و پنج روز دارد دیروز الکل مصرف کرده است برای اولین بار تجربه کرده و اصرار بر این دارد که تاثیر آن بر شیر او برای نوزاد به چه صورت بوده و اینکه آیا تا الان دفع شده از بدن او یا هنوز در شیر او اثرش وجود دارد؟؟ممنون از پاسخ شما

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام الکل میتواند از بدن مادر به شیر منتقل شود، اما به مقدار بسیار بسیار کم (دو درصد یا کمتر) و این میزان بعد از ورود به بدن نوزاد به حدود 0.005 درصد میرسد و در حدود 5 الی 6 ساعت بعد نیز از بدن دفع میشود. بنابراین جای نگرانی نیست، اما به مادران باردار همیشه توصیه میشود که از مصرف الکل اجتناب کنند چون مصرف طولانی مدت آن تاثیرات بسیار منفی بر نوزاد و مادرش دارد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

در ازمایش قبل از ازدواج اگر شب قبل ازمایش مشروب مصرف کرده باشیم در ازمایش نشون داده میشه و اگر میشه مهم نیست چون هم من هم نامزدم اطلاع داریم فقط اینکه ازمایشگاه ایرادی میگیره ؟ و اینکه نامه برای محضر رو اوکی نمیکنه؟ یا اینکه به ازمایشگاه مربوط نمیشه؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام آزمایش های ادرار فقط مخدر و امفتامین را مشخص می‌کنند ، و الکل را نمایش نمیدهند .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام
الکل تاثیر برای بچه دارشدن دارد و بعد چند روز مصرف الکل باید اقدام کرد ممنون

مشاهده کامل

با سلام مصرف الکل توانایی باروری مرد و زن رو کاهش میده و در صورت داشتن اعتیاد به الکل، احتمال جهش های ژنتیکی نیز در اسپرم و یا تخمک وجود خواهد داشت.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من برای کشتیرانی کار میکنم..قرار است تقریبا ۵،۶ روز دیگر ب چین بروم و در آنجا سوار کشتی بشوم..میخوام بدونم اگه امروز الکل مصرف کرده باشم،تا چند روز قابل شناسایی است!؟چون قبل از سوار شدن ب کشتی تست میگیرن..و این رو هم بگم من ب الکل اعتیاد ندارم،فقط برای تفریح میخوام بخورم..ممنون میشم اگه هرچه زودتر جواب بدید..ممنون

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به طور کامل به سوال شما پاسخ داده شده، لطفا میزان ماندگاری الکل در خون را در مقاله بالا مطالعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من برای اولین بار میخوام مشروب بخورم وای بخاطر پیونده مویی ک میخوام انجام بدم، باید چند روز دیگ آزمایش خون بدم. میخوام ببینم توی اون ازمایش ، مشخص میشه توی خون من چیزی هست یا نه؟

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به طور کامل به مدت زمان ماندگاری الکل در خون اشاره شده ، لطفا با دقت مطالعه بفرمایید. در ضمن الکل ممکنه روی نتیجه پیوند موی شما تاثیر منفی داشته باشه، در این مورد با پزشکتون مشورت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام شب جمعه پیش مقداری عرق خرما مصرف کرده ام که تا به امروز گیچ و بنگ هستم با تحقیقات فراوان متوجه شدم که در عرق قرص بوده است. روش از بین بردن اثارش چگونه است؟

مشاهده کامل

با سلام منظور شما از اینکه در عرق قرص بوده رو اصلا متوجه نمیشم. میتونید مقاله زیر رو مطالعه کنید: دفع الکل از بدن با بهترین روش
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و عرض ادب
آیا با توجه به حساسیت آزمایش الکل سنج از طریق خون خوردن آبمیوه ها یا رانی باعث میشه تست مثبت بشه،معیار مثبت نشون دادن چیه؟چون خود خون هم درصدی الکل توی خودش داره

مشاهده کامل

با سلام خیر همچین چیزی صحت ندارد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

چند روز طول میکشه الکل از بدن خارج بشود؟

مشاهده کامل

سلام وقت بخیر
من روز جمعه گذشته دو پیک پر مشروب ۴۰% خوردم
که جمه دو پیک بشه ۱۰ سی سی
و روز دوشنبه تست الکل از راه ادرار دادم
میخواستم بدونم نتیجه ازمایش شما چی حدس میزنید.
ممنون و سپاس فراوان

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر