پیوند مدفوع | لاغری با کپسول مدفوع

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیوند مدفوع | لاغری با کپسول مدفوع

چرا بعضی‌ها هرچقدر غذا می‌خورند چاق نمی‌شوند؟

مجله پزشکی و سلامتمیلیون‌ها نفر از مردم، در حال مبارزه با اضافه وزن هستند و علی‌رغم تلاش‌های فراوان و ورزش، موفق به کاهش وزن نمی‌شوند. به‌تازگی دانشمندان متوجه شده‌اند که باکتری‌هایی که تحت عنوان میکروبیوم در بدن ما زندگی می‌کنند ممکن است در کاهش یا افزایش وزن مؤثر باشند.به همین دلیل است که به فکر استفاده از روش جدیدی به نام لاغری با پیوند مدفوع و یا کپسول مدفوع افتادند.

بررسی‌های آزمایشگاهی راجع به پیوند مدفوع

دانشمندان با بررسی دو موش آزمایشگاهی عاری از میکروب، مطالعه جذابی را انجام داده‌اند. به یکی از موش‌ها، باکتری‌های روده یک فرد لاغر و به دیگری، باکتری‌های روده یک فرد چاق را داده‌اند. سپس آن‌ها را با مقدار غذایی به میزان یکسان، تغذیه کردند و اتفاق جالبی رخ داد؛ موشی که از یک فرد لاغر ، باکتری دریافت کرده بود لاغر ماند و موشی که از یک فرد چاق باکتری دریافت کرده بود چاق شد!

علت تفاوت وزن در دوقلوها

با بررسی و تجزیه تحلیل باکتری‌های روده دوقلوهای چاق و لاغر مشخص شد که افراد لاغر، انواع مختلف باکتری‌ها را نسبت به افراد چاق دارند. و در یک مورد، که به‌طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفت، خانمی بود که هرگز با مشکل اضافه وزن مواجه نشده بود ولی پس از پیوند مدفوع از دختر نوجوان خود که مبتلابه چاقی بود، دچار اضافه وزنی حدود ۳۰ پوند (۱۴ کیلوگرم) شد.

تغییر باکتری‌های روده با کپسول مدفوع

در حال حاضر این پرسش مطرح می‌شود که آیا تغییر باکتری‌های روده فرد، می‌تواند باعث تغییر وزن، شود یا خیر؟ الاین یو ((Elaine W. Yu متخصص غدد بیمارستان جنرال ماساچوست در بوستون (Massachusetts General Hospital) در حال تحقیق در مورد این موضوع است که آیا می‌توان با دادن کپسولی به افراد چاق که حاوی باکتری‌های خشک و منجمد شده مدفوع افراد لاغر است، به کاهش وزن آن‌ها کمک کرد. به گفته وی مطالعات انسانی کمی در این زمینه انجام‌شده است.

تغییر باکتری‌های روده با کپسول مدفوع

پیوند مدفوع (FMT)

چند سال پیش، یک مطالعه منتشرشده در مورد پیوند مدفوع (FMT) انجام شد. در این مطالعه، ۱۸ بیمار انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی، گروهی از آنها تحت پیوند مدفوع قرار گرفتند و به گروه دیگر پلاسبو (دارونما) داده شد؛ یعنی باکتری‌های مدفوع خودشان را دریافت کردند. سپس تغییرات حساسیت به انسولین در آنها بررسی شد و مشخص شد، در بیمارانی که پیوند مدفوع را از اهداکنندگان لاغر دریافت کرده بودند حساسیت به انسولین، بهبود یافت.

تغییر در سوخت و ساز بدن

تحقیقات دیگری نیز در انسان‌ها و حیوانات انجام شده است که در آن‌ها این مسئله مورد بررسی قرارگرفته که چه اتفاقی برای متابولیسم بدن (سوخت و ساز) می‌افتد وقتی که فرد، یک دوره کوتاهی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده است؟ ولی ازنظر کار آزمایی بالینی تصادفی سازی شده در انسان، با در نظر گرفتن وزن به‌عنوان نتیجه، مطالعات زیادی در این زمینه انجام ‌نشده بود.

بررسی شواهد برای لاغری با کپسول مدفوع

به بیان دکتر YU شواهد غیرمستقیم بسیاری در مورد ارتباط بین باکتری‌های روده و وزن بدن وجود دارد. به عنوان مثال، ما در حال حاضر می دانیم که تفاوت زیادی بین باکتری‌های روده‌ای انسان‌ها و حیوانات چاق با انسان‌ها و حیوانات لاغر وجود دارد. شواهد دیگری برای لاغری با پیوند مدفوع وجود دارد؛ مثلاً در یک محیط آزمایشی، به موش‌های عاری از باکتری، مقدار زیادی غذا داده شد و مشاهده شد که علی‌رغم اینکه آن‌ها نسبت به گروه کنترل که غذای کمتری دریافت کرده بودند، در برابر چاقی مقاوم بوده و چاق نمی‌شوند! و دلیل این مسئله افزایش سوخت‌وساز بدنشان بوده که احتمالاً به علت فقدان باکتری‌های روده‌ای است.

تأثیر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز چاقی

شواهد دیگری نشان می‌دهد که دریافت آنتی‌بیوتیک ها در اوایل زندگی، چه در انسان‌ها و چه در حیوانات، با اضافه وزن در مراحل بعدی زندگی ارتباط دارد. اما در علم، برای ایجاد یک رابطه روشن بین میکروب‌ها و بیماری‌ها، مجبوریم یک میکروب را از موجود زنده‌ای به موجود زنده دیگر انتقال دهیم و سپس ببینیم که آیا این میکروب ، بیماری زا است یا ضد بیماری ، که این مسئله ممکن است عواقبی نیز داشته باشد مثلاً خطر انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر، که باید در انجام این آزمایشات احتیاط کرد.

تأثیر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز چاقی

درمان بیماری‌های مختلف با پیوند مدفوع

مطالعه به این صورت انجام می‌شود که ما افراد چاقی را انتخاب می‌کنیم که برخی از بی‌نظمی‌های متابولیک مانند مقاومت علیه انسولین را دارند و سپس به آن‌ها نمونه FMT ( پیوند مدفوع ) افراد لاغر را داده و بعد، تغییرات وزن و متابولیسمشان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. روش پیوند مدفوع ، غیر از درمان چاقی، می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های التهابی روده (IBD) و یک نوع اسهال به نام اسهال کلستریدیم دیفیسل نیز به‌کار رود.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام
چطور میشه کبسول لاغری را تهیه کرد

مشاهده کامل

سلام
من یک فرد چاق هستم و میخواستم بدونم آیا با این روش چطوری میتونم و از چه کسی راهنمایی بگیرم که بتونم لاغر بشم؟

مشاهده کامل

باسلام
نظر یه اینکه نویسنده این مقاله احتمالا به مراکز تحقیقاتی در مورد این روش درمان دسترسی دارند <لذا درخواست داریم در مورد انجام این روش درمانی توسط پزشکان اهل تحقیق در کشور پیگیری فرموده و احیانا اگر در ایران قابل انجام هست اطلاع رسانی فرمایید.آیا امکان انجام این درمان در ایران بوجود خواهد آمد؟

مشاهده کامل

آقای دکتر سلام،آیا در ایران امکان پیوند مدفوع برای فرد چاق وجود داره ،پسر بنده با توجه به مشکلات cp در بدو تولد و داشتن وزن خیلی زیاد ،مسکلاتی دو چندان داره ،صمن اینکه چند سال پیش عمل اسلیو معده رو هم انجام داد ،اما به فاصله دوسال وزن به همان حدود ۱۳۰,کیلو رسید,که قد ایشان حدود ۱۶۰سانتیمتر است و البته مشکلات زیادی از عدم اعتماد بنفس تا موارد دیگر رو داره.خواهشا اگه انجام میشه با توجه به مقالاتی که خوندم ،این پیوند میتونه حتی بر خلقیات و برخی ناتوانی ها هم اثر مثبت داشته باشه.،بنده رو راهنمایی فرمایید.

مشاهده کامل

با سلام ۔اقایی هستم ۶۵ساله با قد۱۹۰و وزن ۱۳۰کیلو ۔روزانه قرص قند متفورمین روزی ۴عدد ،قرص نیوبت روزانه ۲ عدد و قرص گلو کوزوم ۲ عدد در روز ۔سوال من اینه که این قرص لاغری برای من مناسب هست یا نه ؟لطفا منو راهنمایی کنین ۔

مشاهده کامل

سلام
عمل پیوند مدفوع در ایران صورت میگیره یا نه؟ اگه هست ک ممکنه بفرمایید کجا هست ؟

مشاهده کامل

اطلاعی از این مورد نداریم که آیا عمل پیوند مدفوع در ایران انجام میشه یا خیر و یا چه مراکزی این جراحی رو انجام میدهند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
h
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر