مهم‌ترین علائم سرطان که نادیده می‌گیرید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مهم‌ترین علائم سرطان که نادیده می‌گیرید

علائم سرطان را نادیده نگیرید

مجله پزشکی و سلامت : به طور معمول زمانی که بدن به سلول‌های جدیدی نیاز داشته باشد، سلول‌ها در بدن تولید مثل کرده و رشد و تقسیم می‌شوند. گاهی اوقات، سلول‌ها در یک قسمت از بدن بیش از حد رشد می‌کنند و توده‌هایی را به نام تومور به وجود می‌آورند.سرطان معمولاً از بخشی از بدن آغاز می‌شود و بافت‌های اطراف را نیز مورد تهاجم قرار داده و موجب رشد تومور سرطانی در بافت‌های دیگر می‌شود که به این فرایند متاستاز می‌گویند. اگر می‌خواهید این بیماری خاص و مهلک در بدن شما ریشه نکند، باید علائم آن را جدی بگیرید. در این مطلب مهم‌ترین علائم سرطان‌های مختلف را برایتان نام می‌بریم.

1- سوزش معده

سوزش معده و یا احساس درد ثابت در پایین قفسه سینه بعد از غذا خوردن، یکی از علائم سرطان مری است. در این مواقع برای چکاب به پزشک مراجعه کنید.

2- تغییرات نوک سینه

یکی از رایج‌ترین علائم سرطان سینه، قبل از تشخیص این سرطان، تغییرات نوک سینه است. هر زنی باید توجه زیادی به شکل سینه‌اش داشته باشد و اگر متوجه تغییراتی در شکل آن شد، برای بررسی و چکاب به پزشک مراجعه نماید.

3- پریود (دوران قاعدگی) دردناک

بسیاری از زنان پریودهای سنگین و دردناکی دارند و یا خون‌ریزی‌های بین قاعدگی را تجربه می‌کنند. این یکی از مهم‌ترین علائم سرطان رحم و آندومتر است.

4- درد و جراحت در سینه

قرمز و یا بنفش شدن رنگ سینه، احساس تورم، گرما و یا تحریک سینه از علائم سرطان سینه التهابی هستند که باید این علائم را جدی بگیرید.

5- ناراحتی معده از علائم سرطان است

شکم درد یکی از علائم سرطان و یا تومورهای کبدی است. درد، انقباضات و گرفتگی‌های شکمی مکرر نیز می‌تواند از علائم سرطان روده باشد. بهتر است علائم سرطان را جدی بگیرید تا بتوانید این بیماری مهلک را در مراحل اولیه مدیریت نمایید.

ناراحتی معده از علائم سرطان است

6- مشکل بلع از علائم سرطان مری

به طور معمول، مشکلات بلع با سرطان مری یا گلو همراه است، اما می‌تواند از اولین علائم سرطان ریه باشد. قابل ذکر است که صدای شبیه به اسب و یا احساس فشار روی گلو از اولین علائم سرطان تیروئید است.

7- تورم بیضه

تورم و توده‌های بیضه اغلب بدون درد هستند. اگرچه تورم و بزرگ شدن بیضه‌ها، اغلب بدون وجود توده خاصی در بیضه به وجود می‌آید، اما گاهی نیز نشانه‌ای از سرطان می‌باشد.

8- کاهش وزن یکی از مهم‌ترین علائم سرطان‌ها است

اگر بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود، دچار کاهش وزن شده‌اید، این کاهش وزن می‌تواند از علائم سرطان های گوارشی مانند سرطان کبد و یا روده بزرگ باشد. هرگز به کاهش وزن بی‌دلیل خود بی‌توجه نباشید.، زیرا شاید نشانه‌ای از یک بیماری خاص باشد.

9- خس‌خس

یکی از اولین علائم سرطان ریه، ناتوانی در تنفس عمیق و صدای خس‌خس در ریه‌ها است. سرطان تیروئید نیز می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

10- اسید معده

اولین و شایع‌ترین نشانه سرطان معده، احساس درد قسمت فوقانی شکم و گاز و سوزش سر دل است.

اسید معده

11- مشکلات روده‌ای

یبوست، اسهال و تغییر در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد. البته اگر این نشانه‌ها، چندین روز ادامه داشته باشند، می‌توانند نگران کننده باشند، در غیر این صورت، جای نگرانی وجود ندارد.

12- مشکل ادرار

در مردان، یکی از شایع‌ترین علائم سرطان پروستات، احساس عدم توانایی برای شروع ادرار کردن و یا توقف جریان ادرار است.

13- مشکلات نعوظ

با پیشرفت سرطان پروستات، عدم توانایی نعوظ و یا حفظ آن نشانه مشترکی در میان مردان مبتلا به سرطان پروستات است.

14- خستگی، یکی از علائم سرطان

گاهی ضعف عمومی و خستگی عادی است اما این نشانه می‌تواند به همراه بسیاری از انواع سرطان‌ها و یا بیماری‌های خاص باشد. اگر بدون هیچ دلیل خاصی، دائماً احساس خستگی می‌کنید، برای بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه نمایید.

15- تب

تب و دمای بالا می‌تواند نشانه‌ای از سرطان خون (در سرطان خون، سلول‌های مغز استخوان به صورت غیر طبیعی، سلول‌های سفید خونی (سلول‌های مبارزه کننده با عفونت) تولید می‌کنند) باشد.

تب

16- نشانه‌هایی در ناخن و انگشت

جالب است بدانید که ناخن‌ها و انگشتان شما می‌توانند نشانه‌هایی را راجع به سرطان‌های مختلف بیان کنند:

• رگه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی پوست و یا نقاطی زیر ناخن، می‌تواند از علائم سرطان پوست باشد.
• بزرگ شدن انتهای انگشتان دست و ناخن خمیده می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.
• ناخن رنگ پریده یا سفید می‌تواند به معنای عملکرد نادرست کبد و یا از علائم سرطان کبد باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر