سه توصیه‌ی طلایی برای سازگاری با درگیری‌های ذهنی روزمره

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سه توصیه‌ی طلایی برای سازگاری با درگیری‌های ذهنی روزمره

استفاده از روان شناسی مثبت نگر

مجله سلامتخیلی از تحقیقات اخیر در زمینه‌ی روان شناسی مثبت نگر ،راه‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که علیرغم همه‌ی بالا و پایین‌های زندگی روزمره،می‌تواند انعطاف شما را در مواقع مختلف زیاد کند تا حتی در مشکلات پیچیده هم خود را گم نکنید.سه توصیه طلایی که به‌واقع از رویکرد روان شناسی مثبت نگر الهام گرفته‌اند، به قرار زیر هستند:

1)شکر و سپاس برای هر آنچه که دارید

بر اساس رویکرهای روان شناسی مثبت نگر ،هر چیزی در زندگی ما جای شکر و سپاس دارد؛ از سقف بالای سرمان گرفته تا وجود افرادی که در اطراف ما و همیشه نگران و مراقب سلامت ما هستند. وقتی به خوبی‌های اطرافتان، به خوبی واقف شدید، شروع به این فکر می‌کنید که حتماً منبع این خوبی‌ها و نعمت‌ها، چیزی خارج از وجود خودتان است. شکر کردن و سپاس این نعمت‌ها، باعث می‌شود بر قدرت بزرگی در خارج از وجودتان، وصال پیدا کنید؛ جایی که همه‌ی مردم، طبیعت و قدرت‌های بزرگ‌تر به آن وصل هستند. روان شناسی مثبت نگر توصیه می‌کند که هرروز به مدت چند تا پنج دقیقه، از نعمت‌های کوچک و بزرگ زندگی‌تان فکر کنید. دقیق و نکته‌بین باشید و به خاطر داشته باشید که هرکدام چه قدر برایتان مهم هستند.

شکر و سپاس برای هر آنچه که دارید

2)استفاده از استعداد‌ها یکی اصول مهم در روان شناسی مثبت نگر

برای بهره بردن از توان خود، ابتدا نیاز دارید که آن‌ها را خوب بشناسید. طبق یک مطالعه در انگلستان، بیان شده است که متأسفانه فقط یک سوم مردم از توانی‌ها و قدرت‌های خود مطلع هستند. اگر چیزی را به دست بیاورید، آن را به عنوان یک قدرت یا توانایی نمی‌شناسید. اگر واقعاً استعدادهای خود را نمی‌شناسید، از کسی که شما را به خوبی می‌شناسد و برای او احترام قائل هستید و به نوعی به او اعتماد دارید، بپرسید و هم‌چنین فکر کنید که چه کارهایی برای شما راحت هستند. بیش‌تر توانایی‌ها و استعدادهای خاص به شادی مربوط هستند.آن‌ها در خود سپاس، امید، پویایی و تازگی، کنجکاوی و عشق دارند. این توانایی‌ها برای شما در زندگی و روان شناسی مثبت نگر ، اهمیت ویژه‌ای دارند. زیرا می‌توانید از وجود آن‌ها در زندگی روزمره‌ی خود بهره ببرید. پس واقعاً ارزش دارد که آن‌ها را خوب جستجو کنید و بشناسید.

3)لذت بردن از خوبی‌ها مهم‌ترین اصل روان شناسی مثبت نگر

بعضی از افراد در تجربه کردن لذت‌های خاص مربوط به هر لحظه از زندگی خود، تبحر ویژه‌ای دارند. مثلاً در جشن ازدواج و در مسافرت‌ها. اما متأسفانه،لذت‌های روزمره‌ی ما گاهی به واسطه‌ی بی‌توجهی می‌توانند نادیده گرفته شده یا از بین بروند. منظور از داشتن ذائقه‌ی لذت‌ها، این است که توجه خود را بر لذت جاری در هر لحظه از زندگی متمرکز کنید. آگاهانه لذت بردن و سرمست شدن از تجربه‌های خوبی که وجود دارند، گویی آشکار و پیداست. در زندگی خود، قدردان گنج‌های پربها باشید. کوچک و بزرگ، کمک می‌کنند تا شادی را بسازید. انجام دادن چند کار‌ باهم، دشمن لذت بردن و درک خوبی‌هاست. مثلاً اگر در لحظه‌ای که صبحانه می‌خورید، روزنامه هم بخوانید یا به رادیو گوش کنید، لذت کافی را از صبحانه خوردن نخواهید برد. هم چنین از شنیدن رادیو و خواندن روزنامه هم لذت نخواهید برد. اگر کودکتان را برای قدم زدن و بازی به پارک می‌برید، ولی در تمام آن لحظات به کشمکش‌های محل کارتان فکر می‌کنید، اصلاً درکی از لذت تفریح با کودکتان نخواهید داشت و از شادی لحظه‌هایتان، کم خواهید کرد.

3)لذت بردن از خوبی‌ها مهم‌ترین اصل روان شناسی مثبت نگر


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر