انواع درد دندان و نشانه هایی که نباید نادیده گرفت ؟ | سلامت دندان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
انواع درد دندان و نشانه هایی که نباید نادیده گرفت ؟ | سلامت دندان

دندان ‌هایتان اگر زبان داشتند…

مجله پزشکی و سلامت : آیا دندان‌های شما کج شده است؟ یا درد خفیفی در دندان خود حس می‌کنید؟ حتماً با خودتان می‌گویید که این دردها، نشانه‌ی بدی نیستند. متأسفانه، این مشکلات به ظاهر کوچک، می‌توانند سکوت دهان شما را به فریاد تبدیل کنند. کمی بیشتر تفکر کنید و به فکر سلامت دندان خود باشید. سلامت دندان شما اهمیت زیادی دارد و در زیبایی دهان شما تأثیرگذار است.درد دندان و لثه درد ، رایج‌ترین شکایت افراد است که سلامت دندان ‌هایشان را به خطر می‌اندازد و هر کدام نشانه مهمی هستند. دندان‌هایتان زبان ندارند که با شما صحبت کنند، اما با این نشانه‌ها منظورشان را به شما می‌رسانند. این نشانه‌ها راجع به سلامت دندان شما صحبت می‌کنند.

درد دندان نشانه در خطر بودن سلامت دندان

اگر در یک یا چند دندان خود دچار درد دندان شدید ، باید نگران سلامت دندان خود شوید ، زیرا این درد دندان می‌تواند نشانه پوسیدگی یا حفره دندانی باشد. نوع خاصی از باکتری‌ها وجود دارد که قند را از رژیم غذایی شما می‌گیرند و به اسید تبدیل می‌کنند ، سپس این اسید روی دندان‌های شما را پوشش می‌دهد ، سلامت دندان هایتان را به خطر می‌اندازد و موجب پوسیدگی دندان هایتان می‌شود. هنگامی که سوراخ عمیقی روی دندان شما ایجاد شود ، دندان شما حساس شده و باعث حساسیت و درد دندان می‌شود.
البته اگر درد دندان شما تنها یک بار اتفاق افتد و این درد ممتد نباشد ، نیازی نیست نگران سلامت دندان خود شوید.

در خطر بودن سلامت دندان با درد دندان مداوم

اگر درد دندان بیش از یک هفته طول بکشد می‌تواند نشانه آسیاب و خراب شدن دندان شما باشد. درد دندان مداوم همراه با تورم لثه می‌تواند نشانه آبسه دندان یا عفونت ریشه باشد. عفونت ریشه و یا آبسه دندانی ، سلامت دندان شما را به خطر می‌اندازد . بهتر است این دردها را جدی بگیرید و به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

در خطر بودن سلامت دندان با درد دندان مداوم

زردی یا لکه‌های دندانی نشانه‌های خرابی دندان

شما می‌توانید یک نفس راحت بکشید ، زیرا این لکه‌های دندانی و رنگ زرد آن ، هیچ نشانه‌ای از مشکلات دندانی نیست و سلامت دندان شما را به خطر نمی‌اندازد.
این لکه‌های دندانی می‌تواند در اثر نوشیدن قهوه ، چای ، شراب و یا مایعات تیره رنگ ایجاد شوند. شما می‌توانید با مراجعه به دندان‌پزشک و استفاده از سفیدکننده‌های دندان ، این مشکل را برطرف کنید.مسواک زدن نیز راهی مناسب برای از بین بردن این لکه‌‌های دندانی است.

شل یا کج شدن ناگهانی دندان نشانه نگران کننده

اگر به صورت ناگهانی دندان شما شل یا کج می‌شود ، به احتمال زیاد یک مشکل سلامت دندان جدی دارید. این علامت ، می‌تواند ناشی از بیماری پریودنتال ( این بیماری موجب از دست رفتن استخوان اطراف دندان و شل شدن آن می‌شود) باشد.
اگر بهداشت و سلامت دندان خود را به درستی رعایت نکنید (دو بار در روز مسواک ، یک بار در روز نخ دندان و دو بار در سال تمیز کردن دندان توسط دندان‌پزشک) ، باکتری‌های موجود در دهان و دندان ، بر روی دندان شما پلاکی ایجاد می‌کنند و پس از مدتی با ادامه دادن به بهداشت نامناسب دندان ، این پلاک دندانی به لثه های شما نیز گسترش می‌یابد و موجب شل شدن دندان‌های شما می‌شود و این‌گونه است که عدم رعایت بهداشت مناسب دندان ، عواقبی بدی برای سلامت دندان دارد.

در خطر بودن سلامت دندان با نشانه‌هایی مانند خونریزی ، قرمزی و تورم لثه

این نشانه می‌تواند از اثرات جانبی بارداری و یا تحریکات هورمونی دیگری باشد. این مشکل سلامت دندان می‌تواند در اثر تجمع باکتری در دهان نیز ایجاد شود. بهداشت دندان‌هایتان را رعایت کنید تا سلامت دندان شما حفظ شود.

در خطر بودن سلامت دندان با نشانه‌هایی مانند خونریزی ، قرمزی و تورم لثه

زخم دهان از نشانه‌های در خطر بودن سلامت دندان و دهان

درد و زخم دهان می‌تواند ناشی از خوردن بیش از حد مرکبات ، مواد غذایی تند و یا در اثر سوزانده شدن دهان توسط غذاهای گرم باشد. احتمالاً این نوع زخم و درد طی مدت دو یا سه روز خوب می‌شود.
اما اگر زخم دهان شما برای مدتی ماندگار بود ، می‌تواند نشانه به خطر افتادن سلامت دندان شما باشد. این زخم‌ها می‌تواند ، نشانه‌ای از کمبود جدی ویتامین Aباشد. ویتامین A برای ساخت کلاژن و بافت همبند مهم است، که اساساً زبان و دهان شما از آن ساخته شده است. برای اینکه کمبود ویتامین A خود را جبران کنید ، مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و هویج مصرف کنید تا زخم دهانتان بهبود یابد. اگر زخم های دهانتان بهتر نشد ، برای بررسی سلامت دندان و دهانتان به پزشک مراجعه کنید.

درد لثه

اگر لثه‌های شما و یا دو طرف دندان‌هایتان صدمه دیده است و زمانی که هوای سرد نفس می‌کشید و یا مایعات سرد و گرم می‌نوشید ، دچار درد می‌شوید ، به احتمال زیاد دچار حفره دندانی هستید و یا لثه‌های شما عقب کشیده شده است و روی ریشه دندان هایتان باز شده است.
اگر دچار درد لثه به همراه لکه‌های قرمز یا سفید هستید، این علائم احتمالاً نشانه بدی برای سلامت دندان شما نیست و در اثر غذا ، داروهای خاص و یا استفاده از دندان مصنوعی یا محافظ دندان نامناسب به وجود آمده است.در برخی از موارد می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. اگر این لکه‌ها بیش از یک هفته بر روی لثه شما باقی ماند به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر