سرطان کبد خود را با کلم بروکلی درمان کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سرطان کبد خود را با کلم بروکلی درمان کنید

سولفورافان، معجزه کلم بروکلی برای سرطان کبد

مجله پزشکی و سلامت : متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که بزرگ‌سالان و کودکان حداقل دو فنجان در روز سبزیجات مصرف کنند. دانشمندان دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی (South Dakota State University) به‌تازگی دریافته‌اند که ترکیبات موجود در کلم بروکلی، با از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطانی ، قادر به جلوگیری از عود سرطان‌های خاصی هستند. کارشناسان می‌گویند وجود مقادیر زیادی از سولفورافان در کلم بروکلی، یک کابوس برای بسیاری از سرطان‌ها است.

در حال حاضر، یک مطالعه که اخیراً توسط محققان دانشگاه کالج ایلینوی کشاورزی (University of Illinois College of Agricultural)، انجام‌شده است، نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی ( خانواده کلم ، کلم بروکلی ) می‌تواند به کاهش خطر ابتلای فرد به سرطان کبد کمک کند.

ارتباط چاقی و سرطان کبد

به بیان الیزابت جفری (Elizabeth Jeffery) استاد تغذیه دانشگاه ایلینوی (Illinois)، مطالعه در خصوص سرطان کبد، به علت اپیدمی چاقی در ایالات‌متحده، بسیار پیچیده و خاص است، چراکه چاقی، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد و این مسئله در مورد مردان، بسیار صادق است زیرا آن‌ها در صورت وجود چاقی، 5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.

جفری و همکارانش، ۴ گروه موش را انتخاب کردند؛ به ۲ گروه از آنها ۲ نوع رژیم غذایی غربی و رژیم غذایی کنترل‌شده دادند. رژیم غذایی غربی، حاوی چربی‌های اشباع و قند زیاد است که هر دو می‌توانند در کبد، ذخیره و به چربی تبدیل شوند. سپس در ۲ گروه دیگر، به یک گروه از این موش‌ها، کلم بروکلی داده شد و گروه دیگر اصلاً کلم بروکلی نخوردند.

علت اینکه رژیم غذایی غربی، به این نام خوانده می‌شود این است که ما می‌خواستیم مدلی از شیوه غذا خوردن امروزه بسیاری از افراد را نشان دهیم و نگاهی به اثر این رژیم غذایی سرطان‌زای کبدی ، در موش‌های چاق و غیر چاق ، بیندازیم.

ارتباط چاقی و سرطان کبد

کبد چرب غیر الکلی عاملی برای سرطان کبد

در این مطالعه، موش‌ها توسط تغییرات ژنتیکی، چاق نشدند بلکه تحت تأثیر رژیم غذایی پرچرب و شیرین که امروزه بسیاری از مردم از آن تبعیت می‌کنند، چاق شده بودند. تیم تحقیقاتی دریافتند که در موش‌هایی که تحت رژیم غذایی غربی بودند، تعداد و اندازه ندول (گره) های سرطانی در کبد افزایش‌یافته است. بیش‌تر سرطان‌های کبد از سلول‌های کبدی (هپاتوسیت Hepatocytes) آغاز می‌شوند.

ندول های کبدی نیز براثر رشد داخلی هپاتوسیت ها به وجود می‌آیند. ندول‌های کبدی، نه تنها عامل ایجاد کبد چرب غیرالکلی، هستند بلکه می‌توانند با ایجاد نقص در عملکرد کبد، سبب ایجاد سرطان سلول‌های کبدی (HCC) که رایج‌ترین و کشنده‌ترین شکل سرطان کبد است، شوند. افرادی که مقدار بالایی، چربی و شکر مصرف می‌کنند و اضافه‌وزن دارند، در معرض خطر بیشتری برای بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) قرار دارند که می‌تواند به سرطان کبد تبدیل شود.

نتایج تحقیقات، بسیار جالب بود، در موش‌هایی که از کلم بروکلی در رژیم غذایی‌شان استفاده‌ شده بود، تعداد ندول‌ها کاهش یافت، البته اندازه آن‌ها هیچ تغییری نکرده بود.
به بیان جفری، درواقع دو راه برای ابتلا به کبد چرب وجود دارد، یکی، دریافت رژیم پرچرب و شیرین است و دیگری، نوشیدن بیش‌ازحد الکل که به کبد چرب الکلی مشهور است. البته در میان آمریکایی‌ها، کبد چرب غیرالکلی، شایع‌تر است. افرادی که مبتلابه کبد چرب غیرالکلی هستند، احتمالاً مدت زیادی تحت رژیم غذایی پرچرب بوده‌اند و هیچ کنترلی بر مقدار چربی مصرفی خود نداشته‌اند.

نتایج تحقیق راجع به سرطان کبد

جفری اشاره کرد که تحقیقات قبلی، نشان داده است که افرادی که از سبزیجات خانواده کلم (تازه و یا بخارپز) مانند کلم بروکلی استفاده می‌کنند، درواقع مقدار زیادی، ترکیبات ضد سرطان دریافت می‌کنند. درست است که در این تحقیق از کلم بروکلی استفاده شد ولی محققان بر این باورند که سبزیجات دیگر، ازجمله کلم، گل‌کلم، و بروکسل، نیز می‌توانند همان اثر را داشته باشد. اگرچه افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی موش‌ها ، تأثیری بر کاهش وزن آن‌ها نداشت ولی با تأثیر بر عملکرد کبد، بر سلامت کلی آن‌ها اثر گذاشته بود.

ارائه یک راهکار برای کنترل سرطان کبد

با توجه به اینکه، همه مردم برحسب شرایط زندگی‌شان قادر به تبعیت از یک رژیم غذایی کم‌چرب نیستند ولی می‌توان به همه پیشنهاد کرد که از سبزیجات خانواده کلم، خصوصاً بروکلی در کنارغذاهایشان استفاده کنند. کلم بروکلی به پیشگیری از سرطان‌های مختلف، ازجمله دهان و دندان، پستان، سر و گردن، و سرطان کبد کمک می‌کند ولی به خاطر داشته باشید که اعتدال را همیشه رعایت کنید؛ چراکه مصرف بیش‌ازحد آن سبب بروز کم‌کاری تیروئید می‌شود.‌

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (medicaldaily)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر