سرطان پروستات تهدیدی برای مردان

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سرطان پروستات تهدیدی برای مردان

عوامل غذایی تأثیر گذار بر سرطان پروستات را بهتر بشناسیم

مجله پزشکی و سلامتسرطان بنام پروستات شایع‌ترین سرطان بدخیم در مردان بوده و بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در مردان است . احتمال ابتلا مردان در طول زندگی 1 در 6 نفر است. سرطان پروستات هشتمین علت مرگ در اثر سرطان در ایران است. در مقاله به درمان سرطان پروستات با ویتامین نیز اشاره کرده ایم که توصیه میکنم این مقاله مفید رو مطالعه کنید .

اما در سرطانی مثل پروستات فاکتورهای مختلفی شامل سن، نژاد، سابقه خانوادگی، عوامل ژنتیکی  و فاکتورهای محیطی مانند رژیم غذایی نقش مهمی دارند. شیوع سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می‌یابد و سه چهارم موارد در سنین 65 سال یا بیشتر اتفاق می‌افتد.در ارتباط با فاکتورهای غذایی ارتباط مثبت بین تعادل مثبت انرژی، دریافت کل چربی، اسیدهای چرب اشباع، گوشت قرمز، مصرف زیاد محصولات لبنی و کلسیم با سرطان پروستات مشاهده شده است. محققان دریافتند احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانی که از رژیم غذایی غربی بهره می‌برند 76 درصد است و در مقابل مردانی که رژیم غذایی سالم داشتند میزان مرگ و میر در آنان 60 درصد بود. محققان تأکید کردند که مردان مورد مطالعه این بررسی سفید پوست بوده و ممکن است با تغییر نژاد نتایج به‌دست آمده متفاوت باشد.

بزرگ‌ترین ویژگی‌های یک برنامه غذایی غربی مصرف بیش از حد شکرهای تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده ، پروتئین‌های حیوانی و مصرف کم فیبرهای گیاهی است.

مواد غذایی مؤثر در کاهش خطر سرطان پروستات

سویا

مواد غذایی حاوی سویا از هیپرتروفی (Hypertrophy) پروستات پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند. دلیل این امر ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که سبب کاهش میزان دی‌هیدروتستوسترون یا هورمون مردانه و رشد غیرعادی بافت پروستات می‌شود.

ماهی

مصرف ماهی و روغن‌های گیاهی به دلیل آنکه غنی از امگا 3 هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌آورند!

ویتامین E

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E سبب کاهش هیپرتروفی پروستاتیک شده و از غدد در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مغزها، روغن‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل ازجمله منابع غنی ویتامین E هستند!

ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهند که مردانی که سرطان پروستات در آن‌ها تشخیص داده می‌شود دارای کمبود ویتامین D می‌باشند. مردانی که سطوح ویتامین D در آن‌ها نرمال می‌باشد میزان بروز سرطان پروستات بدخیم و مرگ ناشی از آن در آن‌ها کم‌تر می‌باشد. افرادی که سرطان پروستات دارند مصرف مکمل ویتامین D وضعیت سرطان را در بدن آن‌ها بدتر کرده و موجب پیشرفت بیماری می‌شود. مصرف هر گونه مکمل ویتامینی و آنتی‌اکسیدانی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید تحت نظر متخصص صورت گیرد.

فیبر

مطالعه اخیر نشان داد که اجزای فعال موجود در رژیم غذایی سرشار از فیبر از تشکیل عروق خونی جدید در تومورهای پروستات جلوگیری می‌کنند.تومورها برای تأمین انرژی خود نیاز به عروق خونی جدید دارند. بدون وجود انرژی، سرطان پروستات قادر به رشد و گسترش نیست.

گوجه فرنگی

میوه‌ها و سبزیجات رنگ دار به علت وجود رنگ‌دانه‌های گیاهی به نام کاروتنوئید ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که نقش مهمی در کاهش سرطان بر عهده دارند. گوجه فرنگی و ترب قرمز که حاوی لیکوپن (رنگ‌دانه گوجه فرنگی) می‌باشند منجر به کاهش خطر سرطان به ویژه سرطان پروستات می‌شوند. گوجه فرنگی زمانی که به شکل پخته مصرف می‌شود مؤثرتر است. ارزش لیکوپن گوجه فرنگی در رب گوجه فرنگی نیز حفظ شده است. همچنین گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C می‌باشد که بعد از ویتامین E دومین سد آنتی‌اکسیدانی بدن ما در برابر رادیکال‌های آزاد و مواد سرطان‌زا می‌باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام وقت بخیر. داروی انزالوتامید ساخت چه کشوری است و چطور میتوان ان را پیدا کرد. حدود یک و نیم سال است که مبتلا به کانسر پروستات متاستاز به استخوان هستم. با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر باشه ضمن آرزوی بهبودی سریع شما ،اینطور دارو ها رو ، از داروخانه های وابسته به ۱۳آبان میتونین تهیه کنین . همچنین از امداد دارو کمک بگیرین شماره ۱۴۹۰ . در رابطه با ساخت و موجودی دارو بهتر میتونن راهنماییتون کنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر