رژیم غذایی دکتر سوانک برای بیماران ام اس

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی دکتر سوانک برای بیماران ام اس

رژیم غذایی دکتر سوانک معجزه‌ای برای بیماران ام اس

مجله سلامت : همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با بیماری‌های رعایت رژیم غذایی مناسب است. کنترل بیماری ام اس با رژیم غذایی نیز مفیدترین راه برای کنترل پیشرفت بیماری است. دکتر سوانک در دهه 1940 مطالعه خود را راجع به بیماران ام اس در کانادا آغاز کرد، سپس برای تحقیق بیشتر به اروپا سفر کرد و نظرسنجی در نروژ انجام داد. بر اساس نتایج مطالعه، وی دریافت که شیوع بیماری ام اس در کوه‌ها بالاتر و در مناطق ماهیگیری ساحلی پایین‌تر است.

دکتر سوانک پس از بررسی تفاوت‌های غذایی میان افراد ساکن در کوه‌ها و مناطق ساحلی متوجه شد که مردم در کوه‌ها نسبت به افراد ساکن مناطق ساحلی بیشتر گوشت، تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، در حالی که افرادی که در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنند، ماهی بیشتری می‌خوردند.
بر اساس این یافته‌ها، دکتر سوانک با یک متخصص تغذیه مشورت کرد تا برای بیماران ام اس رژیم غذایی کم چربی را که اکنون به رژیم غذایی سوانک معروف است، توسعه دهد.

رژیم غذایی سوانک ، چربی (به ویژه چربی اشباع شده) را برای بیماران ام اس محدود کرده است. این رژیم غذایی، بیماران ام اس را به مصرف ماهی‌، لبنیات بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس دار تشویق می‌کند. دکتر سوانک در سال 1987 کتابی راجع به رژیم غذایی دکتر سوانک برای بیماران ام اس منتشر کرد. چنین رژیم غذایی فاقد قند اضافه و فراورده‌های غذایی است، اما سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های ناب و چربی‌های سالم است. در ادامه مطلب به جزئیاتی راجع به این رژیم غذایی فوق‌العاده می‌پردازیم.

رژیم غذایی دکتر سوانک حاوی چه مواد غذایی است؟

جزئیات اصلی رژیم غذایی دکتر سوانک در زیر شرح داده می‌شود:

چربی‌ها

• در رژیم غذایی دکتر سوانک مصرف بیش از 15 گرم چربی اشباع در روز برای بیماران ام اس ممنوع است
• بیماران ام اس نباید کمتر از 20 گرم چربی اشباع نشده در روز مصرف کنند.
• به طور کلی مصرف بیش از 50 گرم چربی در روز برای بیماران ام اس ممنوع است.
• روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن کتان در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز می‌باشند، زیرا حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند.
• روغن نارگیل و پالم به علت میزان بالای چربی اشباع آن‌ها در این رژیم غذایی توصیه نمی‌شود. به همین ترتیب کره، گوشت خوک، مارگارین و روغن‌های هیدروژنه به علت محتوای بالای چربی اشباع شده برای بیماران ام اس مجاز نیستند.
• در رژیم غذایی دکتر سوانک آجیل، گردو و مغزها به عنوان میان وعده توصیه می‌شوند، اما بیماران نباید آن‌ها را بیشتر از چربی مجاز روزانه خود استفاده کنند.

میوه و سبزیجات در رژیم غذایی دکتر سوانک

در رژیم غذایی دکتر سوانک تمام میوه‌ها و سبزیجات برای بیماران ام اس مجاز هستند و مقدار مصرف آن‌ها محدود نیستند. بیمارانی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند باید حداقل 2 بار در روز میوه و سبزیجات بخورند.

توجه داشته باشید که بیماران باید در مصرف میوه‌هایی مانند آووکادو و زیتون که به طور طبیعی حاوی چربی هستند دقت کنند، زیرا چربی این میوه‌ها نیز نباید بیش از مقدار چربی روزانه مجاز بیماران باشد.

گوشت و مرغ

گوشت قرمز و گوشت خوک در اولین سالی که فرد از رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی می‌کند، ممنوع است. بعد از آن، یک بار در هفته می‌تواند 100 گرم گوشت قرمز بخورد. مرغ و گوشت بوقلمون در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز می‌باشند.

ماهی در رژیم غذایی دکتر سوانک

ماهی سفید و صدف‌ها در رژیم غذایی دکتر سوانک مجاز است. اندازه مصرف ماهی برای بیماران ام اس محدود نیست، به جز حلزون صدف دار در افرادی که کلسترول بالا دارند. در نظر داشته باشید که اگر ماهی‌های چرب مصرف کنید باید میزان چربی آن از میزان چربی مجاز روزانه شما کم شود.

ماهی در رژیم غذایی دکتر سوانک

لبنیات و تخم مرغ

• رژیم غذایی دکتر سوانک مصرف 2 وعده در روز محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب را به بیماران ام اس توصیه می‌کند.
• مصرف برخی از محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی و پنیر بدون چربی در این رژیم غذایی آزاد است.
• با توجه به اینکه تخم مرغ حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده است، بیماران ام اس مجاز به مصرف حداکثر 3 تخم مرغ کامل در هفته هستند.

مواد غذایی سبوس دار در رژیم غذایی دکتر سوانک

رژیم غذایی سوانک به بیماران ام اس توصیه می‌کند که روزانه 4 وعده محصولات و غلات سبوس دار مصرف کنند. نان، غلات کم چربی، برنج، ماکارونی و برخی از کراکرهای سبوس دار در این رژیم غذایی مجاز می‌باشند.

کافئین و الکل در رژیم غذایی سوانک

بیماران ام اس تنها مجاز به مصرف 3 فنجان از نوشیدنی‌های کافئین دار در روز هستند. به طور کلی الکل برای این بیماران ممنوع است و نباید الکل مصرف کنند، اگر فردی اعتیاد به الکل دارد، باید سعی به ترک آن کرده و یا حداکثر یک بار در روز الکل مصرف کند.

مکمل‌های رژیم غذایی دکتر سوانک

مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به بیماران ام اس که تحت رژیم غذایی دکتر سوانک قرار دارند توصیه می‌شود. روغن ماهی، مولتی ویتامین، ویتامین C و ویتامین E رایج‌ترین مکمل‌ها هستند.

آیا شواهدی مبنی بر مفید بودن رژیم غذایی دکتر سوانک وجود دارد؟

دکتر سوانک سالیان سال تأثیر این رژیم غذایی را بر روی بیماران مختلف امتحان کرد و نتایج تلاش‌های دراز مدت او نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری ام اس در بیمارانی که از رژیم غذایی دکتر سوانک (رژیم غذایی کم چرب) پیروی می‌کردند، بسیار کم‌تر از سایر بیماران است. اسکن مغز بیماران نشان می‌دهد که این رژیم غذایی از گسترش پلاک‌های مغزی بیش‌تر در این بیماران جلوگیری می‌کند و به این ترتیب به بهبود علائم و درمان بیماران ام اس کمک می‌کند.

آیا شواهدی مبنی بر مفید بودن رژیم غذایی دکتر سوانک وجود دارد؟

نقاط منفی رژیم غذایی دکتر سوانک

• رژیم غذایی دکتر سوانک بسیار محدود کننده است و ممکن است رعایت آن برای مدت طولانی دشوار باشد.
• یک مطالعه بر روی بیماران ام اس نشان داد، افرادی که از رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی کردند، به اندازه کافی ویتامین C، A، E و فولات دریافت نکردند.
• افرادی که از رژیم غذایی کم چربی مانند رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی می‌کنند، ممکن است پوست و موهایشان خشک شود و میزان انرژی پایین‌تری نسبت به دیگران داشته باشند.

مواد غذایی مناسب برای بهبود علائم بیماران ام اس کدامند؟

آیا ممکن است مواد غذایی در بهبود علائم بیماری ام اس مفید باشند؟ در ادامه به چندین ماده غذایی مؤثر در بهبود یا تشدید علائم بیماری ام اس اشاره می‌کنیم:

بیماری ام اس و نمک

تأثیر مصرف نمک رژیم غذایی در حیوانات و انسان‌های مبتلا به بیماری ام اس مورد بررسی قرار گرفت. در موش، نمک رژیم غذایی با افزایش التهاب سیستم عصبی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی همراه بود. در بیماران ام اس، مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی با زخم‌ معده و عود مکرر علائم بیماری همراه بود. برای توصیه مصرف یا عدم مصرف نمک به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم به طور قطع ارتباط نمک را با شدت علائم بیماران ام اس دریابیم.

روغن ماهی برای بیماران ام اس

برخی از محققان معتقدند که روغن ماهی می‌تواند به درمان بیماران ام اس کمک کند. یک مطالعه 2016 نشان داد که امگا 3 ناشی از ماهی باعث کاهش خطر بیماری ام اس در طی یک دوره 12 ماهه می‌شود. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که امگا 3 برای مردان بیشتر از زنان محافظت کننده است.

ویتامین D برای بیماران ام اس

یک مطالعه کوچک نشان داد که کمبود ویتامین D ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس باشد. شرکت کنندگانی که مکمل ویتامین D دریافت می‌کردند، ضایعات عصبی کمتری در تصویربرداری آن‌ها مشاهده شد.

دیگر تحقیقات گسترده‌ای که در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که ویتامین D با دوز بالا یک سطح آنتی بادی خاص را که موجب بازگشت بیماری ام اس می‌شود را کاهش می‌دهد.

ویتامین D برای بیماران ام اس

بایدها و نبایدهایی برای بیماران ام اس

• برخی محققان گزارش می‌دهند که کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و چاقی می‌تواند میزان پیشرفت و شدت بیماری ام اس را افزایش دهد؛ بنابراین برای بیماران ام اس مهم است که به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای حفظ وزن سالم باشند.
• خوردن وعده‌های غذایی متعادل به طور منظم در طول روز می‌تواند به کنترل وضعیت بیماران ام اس کمک کند. رعایت یک رژیم غذایی سالم در مدیریت خستگی بیماران ام اس مؤثر است.
• بیماران ام اس ممکن است دچار مشکلات مثانه شوند، اما باید بدنشان هیدراته باقی بماند. مصرف مایع و فیبر مناسب می‌تواند به درمان یبوست و همچنین مبارزه با التهاب کمک کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام میشه کمک کنید برای تغذیه روزانه ام اس ممنون میشم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی تغذیه بیماران ام اسی دارای نکاتی است که بهتر است اونها رو در نظر داشته باشید. خصوصا که تغذیه بیماران ام اس نقشی اساسی در کنترل بیماری اونها ایفا میکنه. در این مقاله که به رژیم غذایی دکتر سوانک اشاره شده نکات تغذیه ای بسیار خوبی برای بیماران ام اس ارائه شده که پیشنهاد می کنم به طور دقیق مطالعه کنید. به طور کلی در طب سنتی پیشنهاد میشه که بیماران ام اس از خوردن غذاهایی با طبع سرد خودداری کنند و به طور کلی پیشنهاد میشه مصرف مواد غذایی زیر تا حد امکان محدود بشه و یا به طور کلی قطع بشه: تخم مرغ، محصولات لبنی، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی، فلفل، دارچین، زنجبیل، زیره، سرکه، چای، قهوه، سوسیس، کالباس، نسکافه، کاکائو، بادمجان، انواع فست فودها، برنج سفید، مواد غذایی کنسرو شده، گوشت گاو و شتر و غذاهای سرخ شده منابع غذایی مفید برای بیماران ام اس در طب سنتی عبارتند از: آلو خشك، آب زرشك، تمشك، انجیر، زیتون، بادام، کنجد، گردو، پسته، فندق، انگور، کشمش، میوه به، غذاهای آب پز، گیاهان دارای منیزیم مانند دانه خشخاش، لوبیا چشم بلبلی، اسفناج، عسل، سبزی های تازه، نخود، چغندر، حبوبات، آجیل خام بخور با تخم گشنیز ، نوشیدن چای اسطوخدوس ، مصرف گیاه گزنه ، خرفه ، جینسینگ ، زیتون و یا آب انجیر نیز می تواند در درمان ام اس با طب سنتی موثر باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر