روش های درمان آلرژی فصلی را بهتر بشناسیم

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روش های درمان آلرژی فصلی را بهتر بشناسیم

درمان آلرژی فصلی

مجله پزشکی و سلامت : درمان آلرژی فصلی مسئله‌ای است که برای بسیاری از مردم مورد توجه می‎باشد. آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی ضرر هستند، اما بدن نسبت به آن‌ها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد. آلرژی فصلی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست. یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصلی بهار است. این آلرژی فصلی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده افشانی گیاهان است.
آلرژی فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه‌ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی نیز ممکن است ظاهر شود. گرده‌های گل‌ها و درختان بعد از ورود به ریه، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند.

علائم آلرژی فصلی

علائم آلرژی فصلی مشابه سرماخوردگی است و شامل آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، عطسه و فشار سینوس است. آلرژی فصلی در چشم موجب ورم ملتهمه ، در دستگاه تنفسی باعث گرفتگی، خارش ، آب ریزش بینی ، سرفه، خس ،تنگی نفس می‌شود. برای درمان آلرژی فصلی در ابتدا باید علائم آلرژی را بهبود دهید.

علائم آلرژی فصلی

درمان آلرژی فصلی و علائم آن

رفع قرمزی چشم و پلک برای درمان آلرژی فصلی

در مواقعی که دچار آلرژی فصلی می‌شوید چشم و پلک شما قرمز می‌شود و شما را آزار می‌دهد،برای از بین بردن قرمزی چشم و درمان آلرژی فصلی می‌توانید از قطره‌های چشمی مانند اولوپاتادین (olopatadine) یا کتوتیفن(ketotifen) استفاده کنید.همچنین شما می‌توانید برای از بین بردن قرمزی پشت پلکتان نیز از پماد و داروهای خاص استفاده نمایید.

کاهش کبودی دور چشم

در زمانی که شما دچار آلرژی فصلی می‌شوید دور چشم شما کبود و قرمز می‌شود، برای درمان آلرژی فصلی ، در این مواقع اطراف چشم خود را با کرم چشم کافئین‌ دار ماساژ دهید.

برطرف کردن تورم سینوسی

برای درمان آلرژی فصلی در ابتدا باید سعی کنید علائم آلرژی فصلی را از بین ببرید. آلرژی موجب تورم سینوس‌ها می‌شود، برای برطرف کردن این تورم می‌توانید از اسپری بینی استروئیدی استفاده کنید.همچنین برای اینکه این تورم، از نظر ظاهری کمتر به نظر بیاید، می‌توانید اطراف بینی،گونه‌ها و پیشانی خود را با کرم برنزه تیره کنید تا تورم سینوسی شما خیلی به چشم نیاید.

برطرف کردن قرمزی بینی

در مواقعی که دچار آلرژی فصلی و آبریزش بینی هستید، بینی شما دچار قرمزی می‌شود، در این مواقع به بینی خود دست نمالید و به جای آن از قطره بینی استفاده کنید تا تمام محتویات داخل بینی شما خارج شود.

darman-alerji-faبرطرف کردن قرمزی بینیsli-2

برای درمان آلرژی فصلی ، کفش‌هایتان را بیرون درب ، در بیاورید

قبل از ورود به خانه کفش‌هایتان را از پایتان دربیاورید، این کار باعث می‌شود که همراه با شما گرده و یا آلرژن وارد خانه نشود، همچنین اگر حیوان خانگی مانند سگ دارید، قبل از اینکه او را وارد خانه کنید، پوست سگ را تمیز کنید، زیرا احتمال دارد که گرده به پوست او چسبیده باشد و وارد خانه شود، از این رو علائم آلرژی فصلی در شما گسترش یابد.

شستشوی مو قبل از خواب

اگر عادت دارید که صبح زود دوش بگیرید، برای درمان آلرژی فصلی ، سعی کنید عادت خود را تغییر دهید و قبل از خواب به حمام بروید ، زیرا شستن مو قبل از خواب، باعث می‌شود که گرده‌هایی که در طول روز به موهای شما چسبیده است، از موی شما شسته شده و به بالش شما مالیده نشوند، در نتیجه علائم آلرژی فصلی در شما کاهش می‎یابد.

درب و پنجره خانه را ببندید

در روزهایی که گرده افشانی در اوج خود است،درب و پنجره خانه را ببندید، زیرا باز بودن پنجره باعث می‌شود که گرده وارد خانه شود و آلرژی شما عود کند.

استفاده از فیلتر هوا برای درمان آلرژی فصلی

روی سیستم خنک کننده منزل خود فیلتر هوا ببندید، زیرا این فیلتر از ورود گرده و آلرژن‌های مختلف به منزل شما جلوگیری می‎‌کند.

خشک کردن لباس

لباس‌های خود را در خشک کن خشک کنید، نه در هوای آزاد.زیرا هوای آزاد سرشار از گرده‌های مختلف است که موجب بروز آلرژی در شما می‌شود.

خشک کردن لباس

کنترل موقعیت برای تسکین علائم و درمان آلرژی فصلی

در زمان و روزهایی که گرده افشانی زیاد است، سعی کنید از خانه بیرون نیایید و به مکان‌هایی که درخت، چمن و علف زیاد است،نروید، زیرا در این مکان‌ها تعداد گرده‌ها زیاد است و موجب عود علائم آلرژی فصلی در شما می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

فردی ۲۸ ساله هستم حدود ۸ ساله الرژی دارم دارای عطسه های شدید و زیاد به همراه ترشحات سفید و چسبناک بویژه اوایل صبح هستم. اکثر راه های درمان را رفتم چه طب نوین چه طب سنتی جواب نگرفتم. لطفا راهنمایی بفرمایید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام مهمترین و اولین نکته در درمان آلرژی، شناسایی عامل آلرژی زا توسط خود شما است. پس بهتر است خود شما عوامل موثر در بروز آلرژی را شناسایی کنید. مطالب بالا و همچنین مقاله زیر میتواند به شما کمک کند. مواد غذایی که آلرژی فصلی را درمان میکنند علاوه بر اینها، خاک شیر قدیمی ترین و اثربخش ترین درمان برای آلرژی است. خوردن آن را در برنامه غذایی روزانه خود بطور مرتب بگنجانید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

حدود 15 سال است حساسیت غذایی و دارویی دارم که پوست دستم قرمز و پوست پوست می شود. چند بار از پماد فلوسینولون که استفاده کنم خوب می شد ولی دو هفته است دست راستم انگشت کوچک چرک کرده و ناخن در حال افتادن و دست راستم انگشت بزرگ چند لایه پوست از بین رفته و قرمز شده و استفاده از فلوسنولون و کرم مرطوب کنده و وازلین هیچ اثری ندارد

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز متاسفانه آلرژی های غذایی و دارو معمولا درمان کاملی ندارند و فرد مبتلا می بایست بعد از شناسایی مواد غذایی مسبب حساسیت، تا حد امکان از مصرف اونها اجتناب کنه. پمادهایی که شما استفاده میکنید شاید ظاهرا و از بیرون مشکل شما رو برطرف کنن ولی عامل اصلی رو برطرف نخواهند کرد. شما میتونید برای انجام روشهای حساسیت زدایی به کلینیک های معتبر آلرژی مراجعه بفرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.خاستم بگم من آلرژی دارم. حساسیت فصلی دارم. چه قطره ای برای چشم و بینی خوبه که استفاده کنی؟ چشمم چند روزه خیلی تار میبینه. با تشکرر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام از قطره بتامتازون در انواع چشمی و گوشی میتوانید برای بهبود آلرژی استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر