بیماری پوکی استخوان را چگونه تشخیص بدهیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بیماری پوکی استخوان را چگونه تشخیص بدهیم

بیماری پوکی استخوان چیست؟

مجله پزشکی و سلامتبیماری پوکی استخوان بیماری است که موجب بزرگ شدن فضاهای کوچک و لانه زنبوری داخل استخوان می‌شود ، به طوری که استحکام و چگالی استخوان از دست می‌رود و استخوان نازک شده و استحکام کافی را ندارد.
افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان در معرض خطر شکستگی استخوان‌ها حتی در حین انجام فعالیت‌های روزمره مانند ایستادن یا راه رفتن هستند. مچ دست، لگن، ستون فقرات و دنده‌ها شایع‌ترین استخوان‌هایی هستند که به خاطر پوکی استخوان در خطر آسیب دیدگی هستند.

علائم بیماری پوکی استخوان را بشناسید

اگر به دنبال علائم بیماری پوکی استخوان هستید ، باید گفت که متأسفانه پوکی استخوان در مراحل اولیه ، هیچ نشانه یا علائم هشدار دهنده‌ای ندارد. در اغلب موارد، افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان تا زمانی که شکستگی را تجربه نکرده‌اند ، از بیماری‌شان بی اطلاع هستند.
حتی شکستگی ستون فقرات به خاطر پوکی استخوان ، بدون درد اولیه رخ می‌دهد. ستون فقرات خم شده ، کوتاه شدن قد و خم شدن کمر از علائم بعدی این نوع شکستگی هستند.

علائم بیماری پوکی استخوان را بشناسید

علل و عوامل خطر بیماری پوکی استخوان

بزرگ‌ترین عامل خطر بیماری پوکی استخوان سن است. همراه با سالخوردگی ، بدن وارد فرایند شکستن استخوان قدیمی و رشد استخوان‌های جدید به جای آن می‌شود. از حدود 30 سالگی ، بدن سریع‌تر از اینکه قادر به جایگزین کردن استخوان جدید باشد ، استخوان‌های قدیمی‌اش را از دست می‌دهد ، یعنی سرعت شکستن استخوان‌های قدیمی بیش‌تر از جایگزین کردن استخوان‌های جدید به جای استخوان‌های قدیمی است. به همین دلیل احتمال خطر پوکی استخوان از 30 سالگی بیش‌تر می‌‎شود.
یائسگی زنان می‌تواند عامل خطر دیگری برای پوکی استخوان باشد و موجب افزایش سرعت شکسته شدن استخوان‌ها شود ، به همین دلیل است که پوکی استخوان در زنان ، شایع‌تر است.سرعت از دست دادن استخوان‌ها در مردان کم‌‎تر از زنان است ، اما از سنین 70-65 سالگی سرعت شکسته شدن استخوان‌ها در زنان و مردان یکسان می‌شود.
دیگر عوامل خطر عبارت‌اند از:

• زن بودن
• افراد بالغ مسن
• قفقازی و آسیایی بودن
• سابقه خانوادگی و ژنتیکی
• تغذیه نامناسب
• عدم فعالیت بدنی
• سیگار کشیدن
• مصرف برخی داروها
• وزن کم بدن
• اسکلت استخوانی کوچک

تشخیص بیماری پوکی استخوان

چندین روش مختلف برای اندازه گیری توده استخوانی و تشخیص بیماری پوکی استخوان وجود دارد اما متداول‌ترین روشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد روش DXA یا جذب دوگانه اشعه ایكس می‌باشد. با این روش، اندازه توده استخوانی مچ دست، باسن، و ستون فقرات سنجیده می‌شود و اغلب به آن اسكن تراکم استخوان گفته می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر