راهنمایی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راهنمایی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز

بیماری ایدز و مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز

مجله پزشکی و سلامت : بیماری ایدز (سندروم نقص ایمنی اکتسابی) توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به HIV می‌توانند مبتلا به ایدز شوند، اما همه افراد مبتلا به HIV لزوماً مبتلا به ایدز نمی‌شوند،یعنی افرادی وجود دارند که HIV مثبت هستند اما مبتلا به ایدز نمی‌شوند.یعنی فقط ویروس را با خود حمل می‌کنند و ویروس در آن‌ها عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز ،چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ عاطفی کار طاقت‌فرسایی است.مدیریت جنبه‌های فیزیکی و عملی مراقبت از کسی که دوستش دارید و حالا با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کند و کنترل احساس و ترس خودتان راجع به بد شدن حال بیمار و روند بیماری‌اش بسیار سخت است.همه این مشکلات در کنار ترس از این است که مبادا در حین مراقبت از بیمار ایدز ،خودتان مبتلا به ایدز شوید و در نتیجه باید از خودتان نیز مراقبت کنید. در بحث مراقبت از بیماران ایدز ، این مهم است که دائماٌ با دکتر بیمار مبتلا به ایدز در ارتباط باشید تا تغییرات بهداشتی و نیاز به مراقبت بیمارتان را به‌روز رسانی کنید.

راهنمایی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز

آموزش‌های لازم را برای مراقبت از بیماران ایدز ببینید

یادگیری در مورد بیماری ایدز اولین گام مهم برای مراقبان بیماران مبتلا به ایدز است، زیرا نگرانی‌ها و ابهامات در مورد این بیماری گسترده است. یادگیری بیشتر در مورد این بیماری نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه باید از بیمارتان مراقبت کنید درعین‌حال ، ترس شمارا(مانند:ترسی که از درد ،علائم و عوارض بیمارتان دارید.) نیز کاهش می‌دهد. شما می‌توانید مهارت مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز و نحوه مدیریت شرایط خاص را از طریق دوره‌های ارائه‌شده توسط سازمان‌ها، ازجمله صلیب سرخ، سازمان‌های خدمات ایدز و یا وزارت بهداشت دولت یاد بگیرید.

مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز در خانه

برای اکثر بیماران مبتلا به ایدز هیچ جایی مانند خانه نیست. از بیمار مبتلا به ایدز بپرسید که در خانه چه‌کاری می‌توانید برایش انجام دهید تا احساس راحتی بیشتری بکند. بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز، به‌خصوص در مسائلی مانند حمام یا دستشویی رفتن خجالت می‌کشند که از کسی کمک بخواهند. در این موارد خودتان حتماً نزدیک حمام باشید و وسایل مورد نیاز بیمار مبتلا به ایدز مانند حوله را برایش آماده کنید و بدون این‌که از شما درخواست کند، خودتان به بیمار کمک کنید.

اجازه دهید بیماران مبتلا به ایدز صحبت کنند اما به او اصرار نکنید

راجع به بیماری بیماران مبتلا به ایدز صحبت نکنید،زیرا شاید صحبت کردن راجع به بیماری برایش آزاردهنده باشد.از او بپرسید که اگر تمایلی به صحبت کردن راجع به بیماری‌اش داشت، با او صحبت کنید.هرزمانی که راجع به مسائل ناراحت‌کننده صحبت کرد،موضوع را عوض کنید تا روحیه بیمارتان خوب باقی بماند.برای روحیه او خوب است که با او به موسیقی گوش دهید یا تلویزیون تماشا کنید.

مشارکت با بیماران مبتلا به ایدز در همه امور

در انجام تمامی امور و تصمیم‌گیری‌ها با بیمار مشارکت کنید.بیمار شاید کنترل بر خیلی از جنبه‌های زندگی را ازدست داده باشد،اما شما به او اجازه تصمیم‌گیری بدهید و کنترل بعضی چیزها را به دوش بیمار بیندازید. او را در بحث‌های خانوادگی مانند بحث راجع به یک کتاب، نمایش‌های تلویزیونی،وقایع و برنامه‌های آخر هفته مشارکت دهید.

مشارکت با بیماران مبتلا به ایدز در همه امور - دکتر سوشا

تغذیه خوب و مناسب برای بیماران مبتلا به ایدز

هر کاری که می‌توانید راجع به بهبودی تغذیه بیماران مبتلا به ایدز انجام دهید. یک رژیم غذایی متعادل، شامل مقدار زیادی از مواد مغذی، فیبر و مایعات است. بیمار را به خوردن به‌اندازه تشویق کنید. آماده‌سازی مواد غذایی برای یک بیمار مبتلا به ایدز نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این خیلی مهم است که دست‌ها، ظروف پخت‌وپز و سطوح آماده‌سازی مواد غذایی را تمیز نگه‌دارید. همچنین مهم است که به خوبی میوه‌ها و سبزیجات تازه را بشویید، سبزیجات آلی، گوشت و مرغ تازه بپزید و غذاهای دریایی و تخم‌مرغ خام به بیمار ندهید. اگر یکی از مشکلات بیمارتان تهوع و یا استفراغ است، غذاهای ادویه‌دار، چرب و سرخ‌شده به بیمار مبتلابه ایدز ندهید و از پزشک بخواهید تا دارویی به بیمارتان بدهد تا حالت تهوع او کم شود.

محافظت در برابر عفونت

هر عفونتی که شمارا خیلی کم تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیمار مبتلا به ایدز را به‌شدت متأثر و مریض می‌کند. برای جلوگیری از گسترش عفونت، دست را بشویید، خودتان را واکسینه کنید، خانه و لباس‌ها را تمیز نگه‌دارید و اجازه ندهید تا دوستان یا اقوامی که بیمار هستند، بیمار مبتلا به ایدز را ملاقات کنند. همچنین برای این‌که خودتان را از عفونت محافظت کنید، وسایل شخصی مانند موچین و یا ریش‌تراش را با بیمار شریکی مصرف نکنید و اگر با مایعات و یا اجزاء بدن بیماران ایدز در تماس هستید حتماً دستکش خانگی لاستیکی بپوشید.

بیماران مبتلا به ایدز را فعال نگه‌دارید

به بیماران مبتلا به ایدز کمک کنید تا بلند شود و تا جایی که می‌تواند کمک کند.اگر بیمار بیشتر زمان خود را در تخت سپری می‌کند،به او کمک کنید تا تمرین‌هایی را در تخت انجام دهد.پزشک یا فیزیوتراپ می‌تواند به بیمار کمک کند تا تمرین‌هایی مثل تمرین بازو، ساق پا، دست‌ و پا ساده را انجام دهد.

دوری از زخم بستر

گذراندن زمان زیاد در رختخواب، می منجر به مشکلاتی مانند زخم بستر، مفاصل سفت و ذات‌الریه در بیمار شود. اگر بیمار بیش از زمان لازم در بستر است حتماً حواستان باشد تا موقعیت فیزیکی بدن او در بستر عوض شود. اگر بیمار قادر به حرکت کردن نیست، از پرستار بخواهید تا به شما آموزش دهد چگونه می‌توانید او را از تخت به یک صندلی منتقل کنید. برای اینکه پوست بدن بیمار سالم باقی بماند، تشک‌های نرم یا تشک‌های مناسب برای جلوگیری از زخم بستر زیر بیمارتان بی اندازید. اگر متوجه هر قرمزی و یا زخم مشکوک روی تن بیمار مبتلابه ایدز شدید،حتماً با پزشک مشورت کنید.

به بیماران مبتلا به ایدز کمک کنید تا مراقبت‌های پزشکی خود را مدیدیت کند

اگر حتی بیمار مبتلا به ایدز شما حال خوبی دارد، سروکار داشتن با بیمارستان و یا شرکت‌های بیمه می‌تواند مشکل باشد.در کارهای بیمارتان به او کمک کنید، فرم‌های بیمه و بیمارستان را برایش پر کنید زیرا به‌تنهایی مدیریت کردن آن‌ها برایش سخت است.تمام داروهایی که بیمار باید مصرف کند را بدانید و مدیریت کنید همچنین عوارض جانبی داروها را نیز بررسی کنید،البته نباید تمام کارها را شما انجام دهید بلکه بیماران مبتلا به ایدز را نیز در کارها مشارکت دهید.

به بیماران مبتلا به ایدز کمک کنید تا مراقبت‌های پزشکی خود را مدیدیت کند - دکتر سوشا

در مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز ، مراقب خودتان باشید

بهترین مراقبت از بیماران ایدز این است که اول مراقب خودتان باشید. استراحت و ورزشی که نیاز دارید را انجام دهید. بعضی زمان‌ها را صرف کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید کنید.برای اطلاع از نحوه تماس و مراقبت خودتان (از تماس با خون و مایعات بدن بیمار اجتناب کنید زیرا راه اصلی انتقال این ویروس از راه خون و مایعات بدن است.) به یک مشاوره و یا گروه پشتیبانی بروید. در انجام کارها از دیگران نیز کمک بگیرید. اگرچه مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز بسیار سخت است اما روحیه خود را حفظ کنید و خستگی‌تان را به او منتقل نکنید تا روحیه او نیز حفظ شود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر