راههای درمان یبوست در کودکان چیست

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راههای درمان یبوست در کودکان چیست

درمان یبوست در کودکان موضوعی مهم و حیاتی

مجله پزشکی و سلامتآیا فرزند شما تا به حال از دستشویی با گریه بیرون آمده است؟ آیا تا به حال به شما گفته است که هنگام مدفوع کردن ، دچار درد می‌شود؟ درمان یبوست در کودکان موضوع بسیار مهمی است زیرا یبوست در کودکان مشکل بسیار شایعی است که بسیاری از والدین را نگران کرده است.

علائم یبوست در کودکان چیست 

• درد معده و نفخ
• خونریزی با حرکات روده
• سفتی و خشکی مدفوع
• دردناک بودن خروج مدفوع

گاهی کودکی که دچار یبوست شده است ، ممکن است اسهال شود که این اتفاق گیج کننده است و در واقع به این خاطر است که حجم زیادی از مدفوع در راست روده گیر کرده است و مایعات از کنار آن خارج می‌شوند و کودک حالت اسهال دارد.

علل یبوست در کودکان 

• ترس از مدفوع کردن
• ترس از مدفوع کردن در برخی از مکان‌های خاص
• ترس از درد مدفوع کردن
• عوارض جانبی برخی داروها
• رژیم غذایی کم فیبر و نادرست

علل یبوست کودکان

راه‌های درمان یبوست در کودکان

در ادامه مطلب به سه راه رایج برای درمان یبوست در کودکان اشاره می‌کنیم:

ملین و نرم کننده مدفوع

استفاده از ملین‌ها برای درمان یبوست کودکان و پاک سازی روده بسیار مفید است. اما کودک باید زیر نظر متخصص اطفال باشد تا سلامتش به خطر نیفتد. اشتباه والدین در این زمینه این است که دوز کافی از داروی ملین را به فرزندشان نمی‌دهند و یا خیلی زود (با دیدن اولین مدفوع نرم) دارو را قطع می‌کنند. این اشتباه موجب می‌شود که پروسه درمان یبوست در کودکان کامل نشود و یبوست کودک پا بر جا باقی بماند.در برخی از کودکان حتی باید مصرف ملین تا چند هفته ادامه پیدا کند. درمان یبوست در کودکان باید زیر نظر پزشک باشد، متخصص اطفال نسبت به میزان دوز دارو و مدت زمان مصرف آن شما را راهنمایی خواهد کرد.

مصرف زیاد فیبر و مایعات برای درمان یبوست در کودکان

بشقاب غذای فرزندتان باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات با فیبر بالا، نان سبوس دار (برای حداقل 3/5 گرم فیبر در هر وعده) و انواع لوبیا و دیگر حبوبات، مثل نخود و عدس باشد. ذرت بود داده کم نمک نیز از تنقلات خوبی است که به درمان یبوست در کودکان کمک می‌کند. غذاهای حاوی پروبیوتیک‌ها، مانند ماست نیز به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
برای درمان یبوست در کودکان مصرف فیبر و مایعات را فراموش نکنید. مصرف فیبر و مایعات باید در کنار هم باشند، زیرا اگر کودک شما فیبر زیادی مصرف کند ، اما به اندازه کافی مایعات نخورد ، یبوست او بدتر می‌شود.

مصرف زیاد فیبر و مایعات برای درمان یبوست در کودکان

زمان توالت منظم

کودک خود را تشویق به رفتن به توالت در زمان‌های منظم ( هر صبح و بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده) کنید. به طور منظم از کودک خود بپرسید که نیاز به رفتن به دستشویی دارد یا خیر ؟ او را مجبور به رفتن به دستشویی کنید تا یبوست او درمان شود.
اگر هر سه روش بالا را در کنار هم برای درمان یبوست در کودکان به کار بگیرید،بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید،نوزاد چهار ماه دارم حدود دوماهونیم که کودکم یبوست گرفته دکتر هم بردم شربت لاکسی ژل داده، زیاد تاثیر نکرده فقط با دارو بعضی روزها یبوست نمیشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام برخی کودکان کارکرد دستگاه گوارششون ممکن هست اختلال داشته باشه ، اما با مصرف دارو تا حدود یک سالگی کم کم نرمال میشه .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

پسرم 9سالشه. یبوست مزمن داره. هر غذایی که میخوره به غیر از سوپ دفعش دردآوره حتی اگه یه روز بیشتر تو روده نمونده هرچی آب بش میدیم از راه ادرار دفع میشه. زمستونا که به زور یه لیوان نمشه خورد ممکنه معده پسرم مشکل داشته باشه شاید یه ماده ای چیزی ترشح نمیکنه که غذاها اینقد سفت میشن طی یه روز. مرسی

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی توصیه های لازم در مقاله بالا ارائه شده. به طور کلی به نظر میرسه مصرف فیبرهای غذایی در کودک شما کم باشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دختر 9 ماهه ام یبوست داره..از دوماهگی یبوستش شروع شد و بعد چهار 5 روز شکمش کار میکرد. چون نرم کار میکرد دکتر گفت عادی ولی از موقعی که غذای کمکی شروع کردم مدفوعش سفت شده.اگه لبنیات بهش بدم که اصلاااا کار نمیکنه و همچنین سیب زمینی..نمیدونم چیکار کنم …لازم به معایته هست؟ 7 ماهش بود دکتر بهش شربت سنا و انجیر داد واسه همون موقع که بهش میدم خوبه ولی اگه بهش ندم دوباره سفت میشه شکمش؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما یبوست و یا اسهال مشکلات گوارشی شایعی هستند که خصوصا در سنین 6 ماهگی تا یکسال که نوع تغذیه کودک تغییر میکنه بسیار در کودکان دیده میشه و معمولا نگران کننده نیست در سن دو ماهگی که میفرمایید فرزندتون یبوست داشته قدری عجیبه چون اصلا لزومی نداره که کودک دفع مدفوع زیادی داشته باشه لبنیات رو به کودکتون ندید چون ممکنه نسبت به اون آلرژی داشته باشه اگر فرزند شما شیر شما رو میخوره به احتمال زیاد نسبت به شیر آلرژی داره و بهتره تغذیش رو به شیر خشک تغییر بدبد و در صورت نیاز از شیر خشک های فرمولاسیون شده استفاده کنید(تحت نظر پزشک). از توصیه های ذکر شده در مقاله بالا هم میتونید استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر