آیا می‌دانید رابطه خاصی بین رنگ مو و سلامت بدن شما وجود دارد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا می‌دانید رابطه خاصی بین رنگ مو و سلامت بدن شما وجود دارد

رنگ مو و سلامت بدن

مجله پزشکی و سلامتشاید برایتان جالب باشد که رنگ موی طبیعی هرکسی راجع به سلامت بدن او صحبت می‌کند. البته باید گفت که رنگ موی طبیعی هرکسی بیانگر ژن‌هایی است که از پدر و مادرش گرفته است و رمز و رازهای ژنتیکی زیادی در چگونگی رنگ مو نقش دارند که متخصصان ژنتیک این رمز و رازها را کشف کرده‌اند.
از آنجایی که در تشکیل رنگ مو ، ژن‌های زیادی نقش دارند، در نتیجه می‌توان ارتباطی میان رنگ مو و سلامت بدن پیدا کرد. در این مطلب به نکات جالبی راجع به ارتباط رنگ مو و سلامت بدن اشاره می‌کنیم.

ارتباط میان رنگ مو و احتمال خطر سرطان پوست

حدود 2-1% مردم جهان، رنگ موی قرمز دارند، این در حالی است که 16% افراد مبتلا به سرطان پوست ملانوما، رنگ موی قرمز دارند. آیا این ارتباط میان سرطان پوست و رنگ موی قرمز علت خاصی دارد؟ مطالعه‌ای که در سال 2016 در مجله نیچر چاپ شد، دلیل این ارتباط را توضیح داد. محققان کشف کردند که یک تنوع ژنی خاص که به داشتن رنگ مو قرمز مرتبط (و کک و مک بیش از حد) است، نرخ توسعه سرطان پوست را تا 42% افزایش می‌دهد و باعث جهش ژنتیکی می‌شود. این ژنی که در افراد با رنگ مو قرمز وجود دارد، تأثیری نزدیک به 21 سال قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارد و موجب توسعه سرطان پوست می‌شود. تعجب نکنید، رنگ مو و سلامت بدن ارتباط نزدیکی دارند.

رنگ مو و حساسیت به درد

براساس مطالعات انجام شده، افرادی با رنگ موی قرمز مستعد درد هستند. مطالعه‌ای که در انجمن دندان‌پزشکی آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که این افراد به احتمال زیاد، از مراجعه به دندان‌پزشکی می‌ترسند. به نظر می‌رسد که تنوع ژنتیکی مرتبط با رنگ موی قرمز موجب مقاومت بدن این افراد در برابر بیهوشی و بی‌حسی‌های خاص می‌شود و به همین دلیل، این افراد در هنگام مراجعه برای معالجه دندان، دچار درد می‌شوند. به همین دلیل است که در اغلب موارد، افرادی با رنگ موی قرمز، به دوزهای بالاتری از داروی بیهوشی و بی‌حسی نیاز دارند. احتمالاً تنوع ژنتیکی این افراد، موجب تغییر نحوه سوخت و ساز مواد مخدر و داروها در بدن این افراد می‌شود.

رنگ مو و حساسیت به درد

افزایش خطر بینایی مرتبط با رنگ مو

همراه با سالخوردگی، بینایی بسیاری از افراد، کاهش می‌یابد، این اتفاق دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نام دارد. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) معمولاً بعد از 60 سالگی رخ می‌دهد و موجب تار شدن دید فرد مسن می‌شود. سیگار کشیدن، خطر این بیماری را 2 برابر می‌کند. جالب است بدانید که رنگ مو نیز در احتمال خطر این بیماری نقش بازی می‌کند. با توجه به مطالعه انجمن چشم پزشکی در سال 2014، احتمال خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن در افرادی با رنگ موی بور یا قرمز که در طول سال‌های نوجوانی خود، به میزان متوسط یا بالایی (بیش از دو ساعت) در معرض نور خورشید بوده‌اند، بیش‌تر از افرادی است که به میزان کمتری در معرض نور خورشید (کمتر از دو ساعت) قرار گرفته‌اند. مطالعه انجام شده، ارتباطی میان افزایش خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن در افرادی با رنگ موی تیره، پیدا نکرد.

افزایش خطر بیماری پارکینسون

با عرض پوزش، اما باید بگوییم که با توجه به مطالعه‌ای که در انجمن مغز و اعصاب انجام شد، خطر توسعه بیماری پارکینسون (به خصوص خطر ابتلا به این بیماری تا قبل از 70 سالگی) در افرادی با رنگ موی قرمز، بیشتر از افرادی با رنگ موی مشکی است. علت دقیق این افزایش خطر برای افرادی با رنگ موی قرمز، به طور کامل پیدا نشده است، اما فرضیه‌ای در این زمینه وجود دارد؛ محققان می‌گویند، ملانین موجود در افرادی با رنگ موی تیره، به سموم بدن متصل شده و خطر بیماری‌های دژنراتیو را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که احتمال خطر بیماری پارکینسون (نوعی بیماری دژنراتیو) در افرادی با رنگ موی قرمز و یا سفید بیشتر است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر