برای دندان درد شدید چه باید کرد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای دندان درد شدید چه باید کرد؟

علت دندان درد شدید چیست؟

دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که بخش مرکزی شدیداً حساس دندان ملتهب می‌شود. این بخش پالپ دندان نامیده می‌شود. التهاب پالب به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در بخش بعدی به تفصیل درباره آن توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با انواع درد دندان و نشانه های آن مقاله مربوطه را در همین وب سایت مطالعه کنید.

دندان درد شدید به طور کلی می تواند به دلایل زیر ایجاد گردد:

درد شدید دندان ممکن است به‌تدریج و یا ناگهانی بروز کند. همچنین ممکن است در پی مصرف مواد داغ یا سرد ایجاد شود. حتی یک جراحت کهنه که به نظر نسبتاً ناچیز می‌آید می‌تواند موجب آزردگی شما شود.

  • گاهی علت دندان درد شدید ممکن است مشکل ساده‌ای چون گیر کردن یک قطعه ذرت در بین دندان‌ها باشد.
  • ممکن است دندان درد شدید در پی عفونت و التهاب وخیمی در بافت داخلی دندان پدیدار گردد. این التهاب یا از طریق تحت فشار قرار دادن عصب دندان و یا به واسطه کشیدگی زردپی پریودنتال که در اطراف دندان‌ها در لثه قرار دارد، موجب بروز درد می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند منجر به بروز التهاب شوند، از جمله مسواک نزدن و نخ نکشیدن به دندان‌ها برای مدت طولانی، خالی شدن و یا بد پر کردن دندان‌ها، ترک برداشتن دندان و یا وارد آمدن ضربه به دهان.در این موارد پالپ دندان تیره می‌شود و تغییر رنگ لایه بیرونی دندان به وجود می‌آید.
  • درد گنگ دندان‌ها ممکن است ناشی از ساییدن دندان‌ها بر روی یکدیگر یا دندان قروچه در حین خواب باشد. برای درمان دندان قروچه با طب سنتی مقاله مربوطه را در همین وب سایت بخوانید.
  • مشکلات عملکردی فک نیز ممکن است موجب بروز دندان درد شدید شبانه شود.
  • دندان درد شدید ممکن است علامتی از مشکلات موجود در سینوس‌ها باشد. از آنجا که ریشه دندان‌های فوقانی تا سینوس‌ها ادامه پیدا می‌کند، هرگونه فشاری در آن ناحیه می‌تواند عصب دندان‌ها را در فشار قرار دهد. این درد مانند حالت خواب‌رفتگی پا است.

راهی برای پیش‌بینی دندان درد وجود ندارد؛ اما در این مواقع همه ما به دنبال راهی برای درمان فوری دندان درد خواهیم بود. پس توصیه های این مقاله را از دست ندهید.

علت دندان درد شدید شبانه چیست؟

علت دندان درد شدید چه در شب اتفاق بیفتد و چه در روز همان مواردی است که در بالا اشاره شد. اما برخی از افراد دچار دندان درد شدید شبانه می شوند؛به این معنا که شبها درد دندان آنها تشدید می شود. این اتفاق به دلایل متعددی رخ می دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • گاهی شما بعد از خوردن شام یا دسر های آخر وقت دچار درد شدید دندان می شوید. علت دندان درد شدید شبانه شما در این موارد به احتمال زیاد گیر کردن مواد غذایی در فضایی بین دندان ها یا لثه ها می باشد.
  • گاهی ممکن است شما در طول روز نیز دچار دندان درد باشید اما به دلیل دغدغه های و مشغله های روزمره های که دارید،متوجه آن نباشید. بنابراین شبها و زمانهایی که برای استراحت به گوشه ای آرام می روید، دچار دندان درد شدید شبانه می شوید.
  • یکی دیگر از دلایل دندان درد شدید شبانه می تواند همان ساییدن دندانها یا دندان قروچه باشد که در بالا نیز ذکر شد.ممکن است شما در  طول روز به دلایل جسمانی و یا در اثر فشارهای روحی مدام دندانهایتان را روی هم بسایید. شبها و موقع استراحت ،دندانهایتان از شما انتقام خواهند گرفت.
  • یکی دیگر از دلایل و درواقع اصلی ترین علت دندان درد شدید شبانه ، این است که در هنگام استراحت و دراز کشیدن جریان خون در بدن تغییر می کند. زمانی که شما به حالت افقی قرار می گیرید بیشتر جریان خون به سمت سر و صورت شما حرکت می کند.بنابراین فشار وارده بر دندان ها نیز افزایش می یابد و باعث می شود درد دندان تشدید شود.

درمان فوری دندان درد شدید با طب فشاری

با انگشت شست دست مقابل، نقطه‌ای از پشت دستتان را که در حد فاصل شست و انگشت اشاره قرار دارد، فشار دهید. این فشار را برای دو دقیقه ادامه دهید. این کار باعث افزایش آزادسازی هورمون اندورفین می‌شود. اندورفین اثر آرام‌بخشی دارد و باعث درمان فوری دندان درد شدید می شود.

درمان فوری دندان درد شدید با طب فشاری

درمان دندان درد شدید با هیدروژن پراکساید

برای درمان دندان درد شدید، دهانتان را با هیدروژن پراکساید یا آب اکسیژنه بشویید. این کار منطقه را به خوبی تمیز می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. مراقب باشید که پس از شستشوی دهانتان با هیدروژن پراکساید، منطقه را به خوبی با آب بشویید. هرگز نباید این ماده را ببلعید. برای درمان دندان درد شدید، سعی کنید نقاط دردناک را به خوبی با این ماده شستشو دهید.

بهترین مسکن برای دندان درد شدید

حتی اگر بافت عصبی و زنده دندان از بین رفته باشد، باز هم التهاب موجود می‌تواند باعث دندان درد شدید شود. در این مواقع می‌توانید برای درمان فوری دندان دردتان از مسکن‌های استروئیدی غیر التهابی استفاده کنید. ایبوپروفن (Ibuprofen) یکی از بهترین داروهای ضد درد و التهاب این گروه می‌باشد. می‌توانید تا روزی 4 بار از این دارو استفاده کنید.

توجه داشته باشید قرار دادن قرص آسپرین بر روی دندان یک روش قدیمی و اشتباه است که حتی می‌تواند موجب سوختگی شیمیایی و آسیب به مخاط دهان شود.

درمان دندان درد شدید با کمپرس یخ

می‌توانید از یک کیسه یخ یا یک قالب یخ که با یک پارچه نازک یا حوله کاغذی پوشانده شده، استفاده کنید. آن را یا مستقیماً روی دندان قرار دهید و یا از خارج روی گونه، نزدیک دندانی که درد می‌کند، نگه دارید. دمای سرد می‌تواند به درمان فوری دندان درد شدید کمک کند.

در برخی از موارد التهاب پالپ دندان، برای درمان دندان درد شدید بهتر است از گرما استفاده کنید. برای تشخیص این موارد، به این صورت عمل کنید: در صورتی که با قرار دادن کیسه یخ، درد شما تغییری نکرد و یا افزایش یافت، کمپرس گرم را امتحان کرد.

یخ را مستقیماً روی دندان نگذارید؛ زیرا درد را تشدید خواهد کرد. اصولاً دندانی که درد می‌کند نسبت به دمای گرم یا سرد حساس می‌شود. برخی از مردم به یکدیگر توصیه می‌کنند که برای درمان دندان درد شدید، یخ را بجوند! درحالی که جویدن چیزهای سخت می‌تواند موجب ترک برداشتن سطح دندان‌ها شود. لذا از جویدن این گونه مواد بپرهیزید.

درمان دندان درد شدید با کمپرس یخ

درمان دندان درد شدید با روغن میخک

می‌توانید برای درمان سریع دندان درد از روغن گل میخک استفاده کنید. شاید این کار راه‌حلی دائمی نباشد، اما می‌تواند تا زمان برطرف شدن علت اصلی درد دندان، به شما کمک کند. برای این کار چند قطره از روغن گل میخک را روی دندانی که درد می‌کند بریزید. این کار را چند بار در روز و تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید. روغن گل میخک را می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها پیدا کنید.

درمان دندان درد شدید با استفاده از بی‌حسی موضعی

با تهیه یک ژل یا اسپری بی‌حسی موضعی دندان یا لثه می‌توانید درمان فوری دندان درد را تجربه کنید. این ژل‌ها یا اسپریها به طور مستقیم در ناحیه درگیر استعمال می‌شوند و برای چند ساعت شما را از این درد خلاص می‌کنند. بزاق اثر این داروها را خنثی می‌کند و باعث رقیق شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین ممکن است این داروها به سمت گلوی شما جریان پیدا کنند. حواستان باشد که آن‌ها را نبلعید و به بیرون تخلیه کنید.

برای درمان دندان درد شدید دهانتان را کاملاً تمیز کنید.

گاهی اوقات علت درد شدید دندان گیر افتادن قطعات کوچکی از مواد غذایی در حفرات دندان‌ها می باشد و یا این قطعات باعث تشدید دندان درد می شوند. با تمیز کردن کامل دهانتان می‌توانید درمان فوری دندان درد را تجربه کنید.

  • اطراف دندان‌هایتان را نخ دندان بکشید. مطمئن شوید که نخ دندان تا نزدیکی لثه‌ها می‌رود و به خوبی لثه‌ها و اطراف دندان‌ها را تمیز می‌کند.
  • دندان‌ها را مسواک بزنید. اگر علت دندان درد شما ژینژیویت (التهاب لثه) باشد، مسواک زدن یک راه مناسب برای کاهش درد محسوب می‌شود. دندان‌هایتان را برای چند دقیقه مسواک بزنید و این کار را در مناطق دردناک بیشتر ادامه دهید.
  • از دهان شویه استفاده کنید. در پایان با استفاده از دهان‌شویه ذراتی که از لابه‌لای دندان‌ها خارج شده‌اند را به خوبی شستشو دهید.
  • برای درمان فوری دندان درد، اقدامات بالا را روزی دو بار انجام دهید.

برای درمان دندان درد شدید دهانتان را کاملاً تمیز کنید.

درمان دندان درد شدید با آب‌نمک

دندان دردهایی که بر اثر آسیب به دندان و یا عفونت خفیف ایجاد شوند، معمولاً خود به خود از بین می‌روند. برای تسریع این روند و درمان فوری دندان دردهای شدید، یک قاشق غذاخوری پر نمک را داخل یک لیوان آب گرم بریزید. زمانی که نمک به خوبی حل شد، آن را قرقره کنید. به خصوص سعی کنید این قرقره را در نزدیکی دندان‌هایی که درد می‌کنند انجام دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا جایی که درد به‌کلی از بین برود.

درمان دندان درد شدید با روغن نارگیل

دهانتان را با روغن نارگیل پر کنید و به مدت 20-15 دقیقه در دهانتان بچرخانید. ادعا می‌شود که این کار، میزان باکتری‌های مضر دهان را کاهش می‌دهد. زمانی که روغن را در دهانتان می‌چرخانید، باکتری‌ها در روغن گیر می‌افتند. به این ترتیب باکتری‌های و پلاک‌های دندانی ایجاد شده به وسیله آن‌ها، از دهان حذف می‌شوند. در نتیجه دندان درد شدید شما بهبود می یابد و یا به کلی برطرف می شود.

مراقب باشید که روغن را نبلعید؛ زیرا با این کار تعداد زیادی باکتری را به دستگاه گوارش خود وارد می‌کنید.

درمان دندان درد شدید با چای کیسه‌ای

برای درمان فوری دندان درد، یک چای کیسه ای مرطوب بر روی دندان دردناک خود قرار دهید. کیسه چای مرطوب یک درمان خانگی بسیار ساده است که مسلماً عفونت و یا علت درد دندان شما را از بین نخواهد برد؛ اما می‌تواند به تسکین درد دندان کمک کند. کافیست یک چای کیسه‌ای را در یک فنجان آب گرم (نه داغ) مرطوب کنید. آن را تا حدودی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و 15 دقیقه روی دندان دردناک خود قرار دهید.

چای کیسه‌ای حاوی تانین است که یک قابض (تنگ‌کننده عروق) قوی محسوب می‌شود و می‌تواند باعث کاهش موقت درد شود. چای‌های اکالیپتوس یا نعناع بسیار مؤثر هستند.

انجام مکرر این کار می‌تواند رنگ دندان‌ها و لثه را تغییر دهد. بنابراین تنها در موارد ضروری از این روش استفاده کنید.

درمان دندان درد شدید با چای کیسه‌ای

درمان دندان درد شدید با زردچوبه

زردچوبه تنها یک ادویه که به غذاهای ما عطر و طعم می‌دهد نیست. شواهدی وجود دارد که این ادویه استفاده‌های زیادی در پزشکی دارد. زردچوبه حاوی کورکومین است که سطح هیستامین را کاهش می‌دهد. این تأثیر زردچوبه می‌تواند به کاهش درد منجر شود.

5 گرم زردچوبه را در یک لیوان آب حل کنید. دو حبه سیر هم در آن بیندازید. این ترکیب را به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس این ترکیب را از صافی رد کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس برای درمان فوری دندان درد، دهانتان را برای یک دقیقه با این محلول شستشو دهید.

راه دیگری هم برای استفاده از زردچوبه به این منظور وجود دارد. می‌توانید مقداری زردچوبه را در تابه تفت دهید. بعد از خنک شدن آن را روی دندان‌های دردناک قرار دهید و سپس دهانتان را بشویید.

از کنار دندان درد شدید به آسانی نگذرید.

حتی اگر دندان درد شما متوقف شود، ممکن است پس از مدتی مجدداً با حالتی شدیدتر بروز کند. درد پس از مدتی برطرف می‌شود که نشان‌دهنده مرگ عصب دندان است. از این مرحله تا بروز آبسه چرکی زمانی کوتاه وجود دارد. در این حالت دردی شدیدتر به همراه تورم که حتی ممکن است صورت را نیز درگیر نموده باشد، وجود دارد. پس این گمان اشتباهی است که رفع درد به معنی التیام دندان است.

در صورتی که هریک از علائم زیر را داشتید،قبل از اینکه هیچ اقدامی برای درمان دندان درد انجام  دهید،به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد شدید و عودکننده در یک یا بیش از یک دندان دارید.
  • در پی خوردن و یا آشامیدن مواد، دندان درد آغاز شود.
  • درد دندان به ناگهان متوقف شود(زیرا ممکن است در زمانی دیگر و به شکلی شدیدتر بازگشت کند.)

ترس خود را کنار بگذارید.

اگر با روش‌های فوق دندان درد شدید شما درمان نشد، لازم است به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید. دندان‌پزشکتان بعد از بررسی و تشخیص علت دندان درد شما، گزینه‌هایی چون کشیدن دندان ، پر کردن دندان یا عصب‌کشی را پیشنهاد کند.

برخلاف آنچه همگان تصور می‌کنند، عصب‌کشی عملیاتی بدون درد می‌باشد. پیش از شروع به کار، بی‌حسی آن‌چنان خوب انجام می‌گیرد که دردی بیش از آنچه برای پر کردن دندان وجود دارد، به وجود نمی‌آید. تنها سه ثانیه طول می‌کشد تا عصب از دندان خارج شود و پس از آن دیگر دندان‌پزشک با دندان خالی کار می‌کند.

ترس خود را کنار بگذارید.

دندان درد شدید در بارداری را چگونه درمان کنیم ؟

برای درمان دندان درد شدید در بارداری می توانید از استامینوفن استفاده کنید، بدون اینکه خطر خاصی متوجه شما یا جنینتان شود. در مقابل مصرف ایبوپروفن یا آسپرین در دوران بارداری به هیچوجه توصیه نمی شود.



منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام واحترام سن من۲۷.دندان عقل من مدتی دردگرفته است ونمیتوانم آنتی بیوتیک مصرف کنم به دلیل سنگ کیسه صفرا برای کاهش عفونت چه راهکاری و چه دارویی استفاده کنم

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر