عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان [17 عامل مهم]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان [17 عامل مهم]

اختلال نعوظ در مردان چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : اختلال نعوظ در مردان نوعی ناتوانی جنسی است که در آن آلت جنسی مرد قادر نیست به وضعیت نعوظ برسد یا در آن حالت باقی بماند. بنابراین فرد نمی‌تواند رابطه جنسی رضایت‌بخشی داشته باشد. اکثر مردان، برخی از مشکلات نعوظ آلت تناسلی را تجربه کرده‌اند، اما این اختلال نعوظ نامیده نمی‌شود که باعث نگرانی شود. تنها در صورتی که عملکرد جنسی فرد دچار مشکل شده و اختلال نعوظ متداوم سبب نارضایتی مداوم او شود، اختلال نعوظ در مردان نامیده می‌شود.

عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان

بیماری قلبی

مردانی که اختلال نعوظ دارند، در معرض خطر بیشتری برای آنژین صدری، حمله قلبی یا سکته می‌باشند. در واقع اختلال نعوظ درذ مردان می‌تواند نشانه یک مشکل قلبی جدی باشد. مطالعات نشان می‌دهد که 40 درصد از مردانی که مشکل اختلال نعوظ دارند، فشار خون بالا نیز دارند و استفاده از داروهای درمان فشار خون، وضعیت اختلال نعوظ این افراد را بدتر می‌کند.

دیابت

شریان‌های غیر طبیعی و آسیب عصبی هر دو از عوارض شایع دیابت هستند. رگ‌های خونی و یا اعصاب آسیب دیده می‌توانند موجب اختلال نعوظ در مردان شوند. 50-30 درصد از مردان دیابتی، مشکلات جنسی از جمله اختلال نعوظ دارند. در واقع اختلال نعوظ در مردان هشداری برای بیماری دیابت است.

چاقی

چاقی خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های بی شماری را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی، دیابت و اختلال نعوظ از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک- بیماری خوشه‌ای که شامل چاقی و چربی شکم، سطح کلسترول و تری گلیسیرید ناسالم، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است- یکی از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان بالای 50 سال است.

بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات در نزدیک به 60% از مردان بالای 60 سال و در 80% از مردان بالای 80 سال اتفاق می‌افتد. بسیاری از مردان برای درمان بزرگ شدن پروستات، تحت درمان با دارو قرار می‌گیرند که ممکن است موجب اختلال نعوظ در مردان شود. بزرگ شدن پروستات، تعادل هورمونی پروستات را بر هم می‌زند که می‌تواند موجب مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ شود.

بزرگ شدن پروستات از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان

بیماریهای سیستمیک 

بیماری‌هایی که سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و سکته مغزی، از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان هستند، زیرا اختلال در عملکرد اعصاب تأثیر مستقیم روی نعوظ دارد.

بیماری‌های هورمونی

کاهش سطح تستوسترون می‌تواند از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان باشد. اختلال در غده هیپوفیز، می‌تواند باعث تولید بیش از حد پرولاکتین شود و اختلال نعوظ به وجود آورد.

آسیب های فیزیکی

ضربه‌های فیزیکی به نخاع یا لگن می‌تواند منجر به آسیب عصبی و اختلال نعوظ شود. شکستگی لگن، تومورهای نخاع، اسپینا بیفیدا و فلج اطفال نیز با اختلال نعوظ در ارتباط است.

تاثیر جراحی

عمل جراحی برای سرطان‌های کولون و رکتوم و جراحی‌های ارتوپدی (می‌تواند موجب آسیب عصبی شود) می‌توانند اختلال نعوظ کوتاه مدت و یا بلند مدت به وجود آورند.

تاثیر دارو

برخی از داروها می‌توانند خطر اختلال نعوظ را افزایش دهند. داروهای فشار خون، داروهای قلبی و کلسترول، داروهای افسردگی و اختلالات دو قطبی، داروهای رفلاکس، داروهای شیمی درمانی و هورمونی می‌توانند موجب اختلال در عملکرد جنسی شود.

داروهای تجویزی از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان

علل روانی

اضطراب، استرس و افسردگی از مهم‌ترین عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان است. زمانی که مرد به دلیل اختلال نعوظ، عملکرد جنسی‌اش را از دست بدهد، بیشتر دچار نگرانی و اضطراب می‌شود و در نتیجه اختلال نعوظ او تشدید می‌گردد.

کمبود ویتامین D

ممکن است کمبود ویتامین D به طور مستقیم باعث اختلال نعوظ نشود، اما یک عامل خطر برای سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی است که موجب ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ می‌شود. سطح ویتامین D خون شما به میزان در معرض نور خورشید بودن شما بستگی دارد، اگر سطح ویتامین D خون شما خیلی پایین است، از مکمل ویتامین D استفاده نمایید.

آپنه خواب

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که 40% بیماران مبتلا به آپنه خواب انسدادی، از اختلال نعوظ نیز رنج می‌برند. مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که 91% از مردان مبتلا به اختلال نعوظ، از آپنه خواب نیز رنج می‌برد. این مطالعات ارتباط نزدیک آپنه خواب و اختلال نعوظ را نشان می‌دهند.

گردن بلند

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مردانی با گردن بیش از 16.3 اینچ احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ دارند. احتمال سندرم متابولیک  بیماری خوشه‌ای که شامل چاقی، فشار خون بالا و دیابت است  در مردانی با گردن بلند بیشتر است و می‌تواند موجب اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی شود.

دوچرخه سواری زیاد

صندلی دوچرخه باریک است و ممکن است به اعصاب و عروق خونی کف لگن آسیب برساند. مردانی که علاقه زیادی به دوچرخه سواری و یا اسب سواری دارند، نباید به خودشان آسیب برسانند.

دوچرخه سواری زیاد

مصرف الکل 

مصرف الکل با بیماری‌هایی مثل چاقی و فشار خون بالا در ارتباط است و از عوامل ایجاد اختلال نعوظ در مردان است. برای اینکه دچار ناتوانی جنسی نشوید، از مصرف الکل اجتناب نمایید.

نیکوتین

نیکوتین موجب انقباض عروقی خونی و کاهش خون‌رسانی به آلت تناسلی می‌شود، در نتیجه اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی با مصرف نیکوتین همراه است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر