درمان سرطان پروستات با ویتامین و مواد غذایی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان سرطان پروستات با ویتامین و مواد غذایی

درمان‌های جایگزین و مکمل برای سرطان پروستات

مجله پزشکی و سلامت : بالاترین آمار ابتلا به سرطان، در مردان ایالات‌متحده آمریکا، بعد از سرطان پوست، مربوط به سرطان پروستات است که عمدتاً مردان مسن را درگیر می‌کند. در ایالات‌متحده، در حدود ۱ نفر از هر ۵ مرد، به سرطان پروستات مبتلا می‌شود و متأسفانه اکثر مردان مبتلابه سرطان پروستات می‌میرند.
طب مکمل و جایگزین (CAM) یک نوع، درمان مورد استفاده برای سرطان پروستات است که یا به ‌تنهایی و یا به همراه درمان‌های استاندارد جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان CAM، به‌طور کلی از نظر پزشکی، استاندارد نیست. درمان استاندارد، از طریق تحقیقات طولانی و دقیق به اثبات رسیده است و بی‌خطر و مؤثر است، اما درمان CAM کمتر شناخته‌شده است.
درمان CAM در میان مبتلایان به سرطان پروستات، شناخته‌شده تر است و شامل تغذیه‌ درمانی، استفاده از غذاها و مکمل‌های غذایی خاص، گیاهان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
در اینجا خلاصه‌ای از CAM مورداستفاده در سرطان پروستات را برای شما ذکر می‌کنیم که شامل اطلاعات کلی در مورد استفاده از مواد غذایی و مکمل‌های غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و یا برای درمان سرطان پروستات، علائم آن و یا عوارض جانبی درمان بیماری ارائه می‌دهد.

1-کلسیم

منبع اصلی کلسیم در رژیم آمریکایی‌ها، از طریق غذا است. حدود یک ‌سوم کلسیم رژیم غذایی، از طریق شیر و فرآورده‌های آن مانند ماست و پنیر، به‌دست می‌آید. سبزیجات حاوی کلسیم نیز کلم چینی، کلم پیچ و کلم بروکلی هستند. اسفناج نیز حاوی کلسیم است ولی به خوبی جذب نمی‌شود. غذاهای غنی‌شده با کلسیم مانند آبمیوه و نوشیدنی‌ها، توفو (پنیر سویا) و غلات هستند که از دیگر منابع کلسیم می‌باشند. تقریباً نیمی از جمعیت ایالات‌متحده از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند. با این اغلب تحقیقات راجع به خطر سرطان پروستات و کلسیم، در مورد مصرف کلسیم رژیم غذایی بوده است، نه مکمل کلسیم.

2-چای سبز در درمان سرطان پروستات

بسیاری از خواص چای سبز به علت وجود ترکیبی به نام پلی فنول است. پلی فنول، ترکیب شیمیایی گیاهی است که نوع موجود در چای سبز آن، کاتچین می‌باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی کاتچین، سبب محافظت سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و درنتیجه کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.

چای سبز در درمان سرطان پروستات

3-لیکوپن

لیکوپن یک کاروتینوئید (رنگ‌دانه طبیعی ساخته‌شده توسط گیاهان) است. لیکوپن در میوه‌ها و سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی، زردآلو، گواوا (میوه‌ای گرمسیری)، و هندوانه یافت می‌شود. گوجه‌فرنگی، منبع اصلی لیکوپن موجود در رژیم غذایی آمریکایی‌ها است که جذب آن در محصولات گوجه‌فرنگی فرآوری شده مثل رب گوجه‌فرنگی و پوره گوجه‌فرنگی از گوجه‌فرنگی خام، بیشتر است. لیکوپن، فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد و مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، پوست، پستان، ریه و کبد کمک کند.

4-پکتین اصلاح‌شده مرکبات

پکتین یک نوع پلی ساکارید است که در دیواره‌های سلولی بسیاری از گیاهان یافت می‌شود و دارای کیفیت ژل‌ مانند است که در ساخت بسیاری از انواع مواد غذایی و داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پکتین مرکبات در پوست و پالپ میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو یافت می‌شود. در روش اصلاح‌شده، پکتین مرکبات را با pH بالا و حرارت، شکسته و مولکول‌های آن را به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کنند. پکتین اصلاح‌شده مرکبات (MCP)، توسط بدن، قابل ‌هضم و جذب است. MCP به شکل پودر و یا کپسول در دسترس است.
در یک مطالعه، مشخص شد که پکتین اصلاح‌شده مرکبات، بیشتر از خود پکتین، سبب از بین بردن سلول‌های سرطانی و درمان سرطان پروستات می‌شود.

پکتین اصلاح‌شده مرکبات

5-انار میوه‌های برای درمان سرطان پروستات

انار، میوه بومی آسیا است و از زمان‌های قدیم، برای درمان‌های دارویی، مورد استفاده قرار می‌گرفت.‌ تمام قسمت‌های انار از پوست تا دانه، دارای خواص متعددی برای سلامتی می‌باشد. پوست سفید اطراف دانه‌ها، حاوی فلاونوئیدها است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند.‌ دانه‌ها، شامل پونیسیک اسید هستند که یک اسید چرب امگا-۵ می‌باشد. پوست بیرونی انار نیز حاوی آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین است که مسئول رنگ قرمز انار است.

6-سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که در بسیاری از عملکردهای بدن، ازجمله تولیدمثل و ایمنی، دخالت دارد. منابع غذایی سلنیوم عبارت‌اند از گوشت، سبزیجات، و آجیل. مقدار سلنیوم موجود در مواد غذایی بستگی به محتوای سلنیوم خاکی دارد که گیاه در آن رشد می‌کند. سلنیوم در غده تیروئید، کبد، پانکراس، غده هیپوفیز و کلیه ذخیره می‌شود.
آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند، حاوی سلنیوم است. مطالعات حیوانی، نشان داده‌اند که مکمل سلنیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه، روده بزرگ و پروستات را کاهش دهد. ( وب سایت سلامت دکتر سوشا )

7-سویا

سویا حاوی فیتوکمیکالی به نام ایزوفلاون است. ایزون فلاون ها، فعالیت آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد قارچ دارند. جنستئین، عمده‌ترین ایزوفلاون موجود در سویا است و نشان داده ‌شده که از رشد و گسترش سرطان پروستات، جلوگیری می‌کند.

سویا

8-ویتامین D

ویتامین D (یا کلسیپوتریول یا کوله کلسیفرول یا ارگوکلسیفرول) یک ویتامین محلول در چربی است که در محصولات لبنی غنی‌شده، ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی و تخم‌مرغ موجود است. ویتامین D، عملکردهای متعددی در بدن دارد ازجمله، کمک به جذب کلسیم غذا از روده کوچک، بهبود قدرت عضلانی و عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب. ویتامین D برای رشد استخوان لازم است و در بزرگ‌سالان، در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند. سطح ویتامین D، معمولاً با اندازه‌گیری مقدار ۲۵-هیدروکسی ویتامین D، در خون بررسی می‌شود.
مطالعات تحقیقاتی آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است از طریق مسیرهای مختلف، بر روی سلول‌های سرطان پروستات، اثر داشته باشد.

9-ویتامین E در سرطان پروستات

منابع غذایی ویتامین E شامل روغن‌های گیاهی، آجیل، و زرده تخم‌مرغ می‌باشد. بسیاری از خواص درمانی ویتامین E، ناشی از فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن است. ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از غشای سلولی در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (cancer.gov)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر