درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا (آموزش تهیه 9 محلول مفید)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا (آموزش تهیه 9 محلول مفید)

درمان گیاهی پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی اصطلاحی است که برای ضربه دیدن یا آسیب به عضلات یا استخوان پا استفاده می‌شود. پیچ خوردگی مچ پا در اثر پیچ خوردن مفصل پا و یا رباط‌های آن اتفاق می‌افتد. پیچ خوردگی مچ پا می‌تواند در اثر راه رفتن یا دویدن بر روی زمین‌های ناهموار، پوشیدن کفش پاشنه بلند، بلند کردن وزن سنگین و یا دیگر حوادث رخ دهد. علائم پیچ خوردگی مچ پا ممکن است شامل درد، تورم، کبودی و محدودیت حرکتی باشد. شدت پیچ خوردگی مچ پا می‌تواند خفیف تا شدید باشد. کشش و پیچ خوردن شدید به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند اما پیچ خوردن‌های خفیف را می‌توان با درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا به راحتی درمان کرد. 

در ادامه مطلب به چندین درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا اشاره می‌کنیم:

یخ بهترین درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

72-48 ساعت بعد از پیچ خوردگی مچ پا باید روی آن یخ بگذارید. استفاده از یخ به کاهش تورم، التهاب و درد کمک می‌کند. یخ التهاب رباط‌ها را گرفته و از خونریزی رگ‌های پاره شده جلوگیری می‌کند.
هر 3-2 ساعت یک بار مقداری یخ را در یک حوله بپیچید و آن را به مدت 20-15 دقیقه روی منطقه آسیب دیده بگذارید. هر فرآیند هر دو تا سه ساعت را تکرار کنید.

نکته: هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

یخ بهترین درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

باندپیچی مچ پا

برای جلوگیری از متورم شدن پا بهترین درمان خانگی ، باندپیچی مچ پا است. باندپیچی به کنترل درد کمک کرده و مانع آسیب بیشتر می‌شود. برای باندپیچی پا می‌توانید از باند کشی یا الاستیک و باندهای آماده استفاده کنید.

• از داروخانه باند کشی یا الاستیک خریداری کنید.
• در هنگام بستن باند ، باید باند را با یک انگشت روی مچ پای خود نگه دارید و سپس باند را کشیده و روی مچ پای خود ببندید. البته نباید آن قدر باند را بکشید که جریان خون را محدود کند.
• برای درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا باید باند را در طول روز روی پای خود بپیچید تا تورم آن کم شود. هنگام خواب می‌توانید باند را باز کنید.

نکته: اگر بعد از باندپیچی احساس کردید که منطقه باندپیچی شده بی حس یا کبود شده است، سریعاً باند را باز کنید.

باندپیچی مچ پا

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا با زردچوبه

این ادویه خواص ضد التهابی عالی داشته و یک مسکن عالی برای پیچ خوردگی مچ پا است. زردچوبه یک ضد اسپاسم عالی است که از اسپاسم عضلات، بافت‌ها و مفاصل جلوگیری کرده و تورم و درد را کاهش می‌دهد.

• دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی آب گرم را مخلوط کنید و برای درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا این خمیر را روی مچ پا قرار داده و مچ پایتان را با باند ببندید. تا یک هفته بعد از پیچ خوردن مچ پا هر 10 ساعت این خمیر را عوض کنید.
• برای تسکین درد می‌توانید مقادیر مساوی از پودر زردچوبه و پودر سنگ آهک و آب را مخلوط کنید تا این خمیر به درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا کمک کند. از این خمیر تا 3-2 روز بعد از پیچ خوردن مچ پا هر شب، قبل از رفتن به رختخواب همراه با باند روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و سپس این خمیر را صبح روز بعد باز کنید.
• در صورت درد شدید، یک لیوان قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به لیوان شیر گرم اضافه کنید. این را دو بار در هفته بخورید.

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا با زردچوبه

سیر یک درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

برای درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا از سیر نیز می‌توانید استفاده کنید. سیر به سرعت علائم پیچ خوردگی مچ پا را از بین می‌برد و به خاطر خواص ضد التهابی به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب کمک می‌کند؛ همچنین خواص درمانی آن و توانایی آن برای افزایش قدرت و انرژی بدن، به روند بهبودی سرعت می‌بخشد.

• یک قاشق غذاخوری آب سیر و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم را مخلوط کنید. به آرامی این محلول را روی منطقه آسیب دیده بمالید، اجازه دهید تا برای نیم ساعت روی محل آسیب دیده بماند و سپس منطقه را با آب گرم بشویید. 4-3 روز بعد از پیچ خوردگی مچ پا از این درمان خانگی استفاده کنید تا به زودی درمان شوید.
• همچنین برای درمان گیاهی پیچ خوردگی مچ پا می‌توانید از مخلوط یک قاشق چای خوری روغن سیر و یک قاشق چای خوری روغن بادام استفاده کنید. 3-2 بار در روز منطقه آسیب دیده را با این مخلوط ماساژ دهید. این کار را تا زمان بهبودی کامل درد پایتان تکرار کنید. این درمان خانگی برای درمان آرتریت و روماتیسم نیز استفاده می‌شود.

سیر یک درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا با نمک اپسوم

نمک اپسوم یک درمان خانگی مناسب برای درمان درد و پیچ خوردگی مچ پا است. کریستال سولفات منیزیم برای آرام بخشی عضلات و اعصاب بسیار مؤثر است. نمک اپسوم را می‌توان در اکثر داروخانه‌ها یا فروشگاه‌ها خریداری کرد.

• یک فنجان نمک اپسوم را داخل حمام آب گرم بریزید (برای کمک به حل شدن نمک می‌توانید آب را بجوشانید).
• حداقل 30 دقیقه پایتان را در این حمام آب گرم و نمک اپسوم بگذارید.
• این درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا را دو بار در روز برای 4-3 روز انجام دهید.

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا با نمک اپسوم

درمان گیاه پیچ خوردگی مچ پا با گیاه آرنیکا

عمدتاً گیاه آرنیکا برای بهبود و تقویت عضلات و مفاصل استفاده می‌شود. این گیاه یک عامل ضد التهابی عالی است که به کاهش درد، تورم و التهاب کمک می‌کند. علاوه بر این، آرنیکا گردش خون را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از کبودی در ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند.

• رقیق شده اسانس آرنیکا را به آرامی روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید و سپس روی آن منطقه باند ببندید،
بگذارید تا پنج ساعت باند روی مچ پایتان بسته بماند. سپس باند را باز کنید و دوباره بعد از چند ساعت این کار را تکرار کنید. برای درمان گیاهی پیچ خوردگی مچ پا این کار برای چند روز انجام دهید.
• برای سرعت بخشیدن به درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا ، 3-2 بار در روز از اسانس یا پماد آرنیکا استفاده کنید.

توجه: بعضی از افراد به گیاه آرنیکا حساس هستند، بنابراین قبل از استفاده از آن در منطقه آسیب دیده، آن را روی قسمتی کوچکی از پوستتان امتحان کنید. اگر روی پوستتان زخم بازی دارید نباید از درمان گیاهی آرنیکا استفاده کنید.

درمان گیاه پیچ خوردگی مچ پا با گیاه آرنیکا

روغن کرچک و درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

روغن کرچک یک درمان سنتی برای کاهش درد و التهاب پیچ خوردگی مچ پا است. روغن کرچک یک تری گلیسیرید است و عمدتاً از اسید ریکینولئیک تشکیل شده که خواص ضد التهابی دارد.

• روغن کرچک را با یک پد پنبه‌ای روی پایتان بمالید.
• روغن را روی محل آسیب دیده ماساژ دهید ، اگر همراه با این کار پایتان را گرم کنید، درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا شما سریع‌تر انجام می‌شود. .
• این درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا را تا دو روز بعد از پیچ خوردن پا (3-2 بار در روز) انجام دهید.

روغن کرچک و درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

پیاز در درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

پیاز به خاطر خواص ضد التهابی برای درمان گرفتگی مفصلی، انگشتان دست و پا، آرتریت و روماتیسم استفاده می‌شود. پیاز می‌تواند به کاهش درد، تورم و التهاب پیچ خوردگی مچ پا کمک کند.

• یک پیاز بزرگ را به قطعات کوچک ریز ریز کنید، آن را با کمی نمک مخلوط کرده و این مخلوط را داخل دستمالی پیچیده و با یک باند بر مچ پایتان ببندید. هر 8-7 ساعت باند و مخلوط پیاز را تعویض کنید. تکرار این درمان خانگی به کاهش علائم، کمک می‌کند.

پیاز در درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

درمان گیاهی پیچ خوردگی مچ پا با کلم

اثرات ضد التهابی کلم، یک درمان مناسب موضعی و ساده برای درمان پیچ خوردگی مچ پا است. کلم اغلب برای کاهش تورم پیچ خوردگی و شکستگی استخوان استفاده می‌شود. همچنین دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به بهبود روند بهبود کمک می‌کند.

• برگ‌های بیرونی را از سر کلم بکنید.
• برگ‌های کلم را داخل یک فویل بپیچید و سپس آن‌ها را درون فر یا مایکروویو گرم کنید. برگ‌ها باید گرم باشند، نه داغ.
• برگ کلم را روی ناحیه دردناک قرار دهید و دور آن را با باند بپیچید.
• برای حفظ گرما، منطقه آسیب دیده‌ای را که باندپیچی کرده‌اید را با پلاستیکی ببندید.
• بعد از نیم ساعت باند و کلم را باز کنید، برای درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا ، این کار را به مدت دو روز (هرروز دو بار در روز) بعد از آسیب دیدن انجام دهید.

درمان گیاهی پیچ خوردگی مچ پا با کلم

درمان سنتی پیچ خوردگی مچ پا با روغن زیتون

حضور یک ترکیب فنولیک خاص در روغن زیتون باعث کاهش التهاب ناشی از پیچ خوردگی مچ پا می‌شود. به علاوه، روغن زیتون دارای خواص درمانی است که به بهبود سریع پیچ خوردگی مچ پا کمک می‌کند.

• روغن زیتون را حرارت داده و سپس آن را به مدت چند دقیقه خنک کنید. روغن گرم را در ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و چند دقیقه صبر کنید. روغن زیتون، ماهیچه را آرام می‌کند و درد پیچ خوردگی مچ پا از بین می‌برد. این کار را 4-3 بار در روز برای چند روز انجام دهید.
• یک قاشق روغن زیتون را به یک زرده تخم مرغ اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را با یک پد پنبه‌ای بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و تا چند روز این کار را تکرار کنید.

حتماً همراه با این درمان‌‌های خانگی و سنتی، چندین روز استراحت کنید تا پیچ خوردگی مچ پا شما به زودی ردمان شده و درد شما تسکین یابد.

درمان سنتی پیچ خوردگی مچ پا با روغن زیتون

فیلم تقویت مچ پا برای جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا




مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام.من دیروز توی باشگاه کاراته ،مچ پام دوبار پشت سر هم پیچ خورد.هیچ اثری از کبودی یا خون مردگی روی مچ پام نیست ، فقط کمی التهاب داره و موقع راه رفتن یه خورده درد میکنه. چون نمیخوام از کلاس عقب بمونم میخوام خیلی سریع خوب بشه.چیکار کنم؟بنظرتون اگه یخ بزارم بدتر نمیشه؟؟

مشاهده کامل

با سلام تا دو روز یخ بزارید و سپس از کمپرس آب گرم میتونید استفاده کنید.. البته یخ رو مستقیم روی محل قرار ندین،از آیس پک ها استفاده کنید یا کیسه یخ را از روی حوله روی محل ضرب دیدگی قرار بدید. با تشکر
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من 20 روزه پیش با موتور خوردم زمین پام خیلی باد کرده بود رفتم بیمارستان درد داشت اصلا روش نمیتونستم وایسم. بعد عکس انداختن گفتن چیزی نیست پیچ خورده. نیاز به آتل بود تا الانم تو آتل بوده. دردش تقریبا صفره ولی نمیتونم روش وایسم میخوام وایسم درد میگیره. بلند هم میخوام شم کبود میشه چیکار کنم؟؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با توجه به اینکه بیست روز از زمان حادثه گذشته و در این مدت هم شما از آتل استفاده کردید در صورت وجود داشتن درد هنگام راه رفتن و زمین گذاشتن پا، پس مشکلی وجود دارد و باید برای ادامه درمان و بررسی علت به پزشک متخصص مراجعه شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام..من مچ پام 5 روز پیش تو فوتیال پیچ خورد..عکس گرفتم پزشک گفت چیزی نیست..اما میخام دو بگیرم..کمی درد میزنه..چیکار کنم زود تر خوب بشه؟..بعد از پنج روز میتونم یخ بزارم باز؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام شما میتوانید روغن زیتون و روغن کرچک را با یکدیگر مخلوط کرده و روزی دو بار بر مچ پای خود بمالید. همچنین مواد غذایی مثل جوشانده پای مرغ و قلمه گاو نیز برای بهبود میل نمایید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بالا را مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام .من چند هفته هست یکی از رگهای پام انگار مثل قلب میزنه . باید چکارش کنم.و اگه یکی پاش پیچ خورده باشه ودکتر اینا ….رفته باشه اثر نداشته باشه اونو باید چکار کرد.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در پا رگهایی وجود دارند که به طور طبیعی میتپند مثل نبض دست که وقتی دست روی آنها بگذاریم در آن ضربان حس میکنیم. یکی از این رگ ها کنار قوزک پا و دیگری داخل ران است. اگر نقاطی از پای شما خود به خودی میگیرند و حس نبض دارند، بخاطر گرفتگی ماهیچه است و نه رگ. مهمترین دلیل حس کردن نبض در عضلات پا استرس است. اگر سعی کنید استرس و اضطراب خود را کم کنید این مورد نیز بهتر میشود. برای پیچ خوردگی پا، اگر راه رفتن شما مشکلی ندارد و یا دردی در حین راه رفتن حس نمیکنید، مشکل حل شده است. میتوانید با انجام ورزش و پوشیدن کفش مناسب و انجام پیاده روی مچ پای خود را تقویت کنید تا مجددا پیچ نخورد. همچنین میتوانید از ترکیب روغن سیاهدانه، روغن کرچک و روغن زیتون نیز استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر از راه های درمان پیچ خوردگی مقاله بالا را مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من دختره30 ساله هستم مجردم.
اگه پای کسی پیچ بخوره و عکس اونم انداختم و پزشک مربوطه پایی که پیچ خوردگی بود چسبوند خوب نشد .من قبلش زانوم هم درد میکرد اورد از اون چسبها چسبوند گفت نرمی غضروف زانو داری اون کمی بهتر از مچ پام هست یه چند تا دارو و ویتامین بهم تجویز کرد.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بهتر است همانطور که پزشک معالج شما توصیه کرده است داروها و ویتامین ها را مصرف نمایید تا درد مفاصل بهبود پیدا کند. مقاله بالا نیز میتواند به شما کمک کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ببخشید من سایز پام ۳۶ هست میخواستم ببینم راهی هست که ۳۷ بشه.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر باشه سایز پا متناسب با رشد استخوانی هستش و تغییری نمیکنه .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام امروز حین بازی کبدی ی پیچ خوردگی تو مچ پا داشتم ک تق صدا داد و خیلی دردناک بود اون لحظه بعدش کمپرس یخ گذاشتم و با باند بستم الان با گذشت 14ساعت دردش وسیع تر شده و باد کرده.چیکار کنم؟خواهش میکنم راهنماییم کنین

مشاهده کامل

با سلام دوست عزیز جای تعجبه که شما به جای اینکه همون موقع به پزشک مراجعه کنید، این همه مدت صبر کردید و باز هم میپرسید که باید چه کار کنید؟! مسلما مچ پای شما دچار آسیب دیدگی جدی (شکستگی، دررفتگی و ..) شده که می بایست به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

پام پیچ خورد و روی قوزک پام باد کرد نمی تونم حتی پام رو روی زمین بزارم

مشاهده کامل

با سلام میتونید از نکات مقاله بالا استفاده کنید با این وجود پیشنهاد میکنم برای عکس برداری به پزشک مراجعه کنید تا متوجه بشید که پای شما دچار ترک یا پارگی تاندونها نشده باشه. شاید نیاز به استفاده از آتل داشته باشید. به طور کلی استفاده از کمپرس سرد رو پیشنهاد میکنم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ایا پیچ خوردگی مچ پا باعث شکستن و یا دررفتن ان میشود؟

مشاهده کامل

با سلام بله مسلما! این موضوع بستگی به نحوه پیچ خوردن مچ دست شما داره. برای انجام عکس برداری به پزشک مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من در هنگام بازی کرذن بسکتبال در باشگاه پام پیچ خورد اولش نیمتونستم راه برم بعد ی زره درست شد وقتی رسیدم خونه تورم زیادی کردی بود توری که استخون مچ پام زیاد دیده نمیشد.بعد کمپرس یخ تا 20دقیقه گذاشتم و این کارو هر دو ساعت انجام دادم بانداژ هم کذاشتم بعدش فردا کاری نکردم دردش ی زره خوب ولی با این حال راه رفتن برام سخت بود .لطفا بگین چی کار کنم آیا دنبه گذاشتن هم خوبه

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام شما میتوانید با روش های خانگی مثل استفاده از دنبه که اشاره کردید، یا مالیدن زرده تخم مرغ، یا استفاده از کمپرس یخ باعث کاهش درد و ورم شوید. اما در نهایت برای اینکه مطمئن باشید جراحت بزرگی وارد نشده است حتما از مچ پای خود عکس بگیرید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر