تصورات درست و نادرست ما در خصوص ایدز

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تصورات درست و نادرست ما در خصوص ایدز

تصورات درست و نادرست راجع به بیماری ایدز

مجله پزشکی و سلامتبیماری ایدز بیماری شایع و خطرناکی است که تصورت درست و نادرست بسیاری راجع به آن در ذهن مردم شکل گرفته است. این تصورات درست و نادرست را برای شما تحلیل می‌کنیم.

تصورات درست و نادرست راجع به ایدز : وجود ویروس HIV به معنی بیماری ایدز است

تصوری نادرست: ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) ویروسی است که سلول‌های ایمنی CD4 بدن، که مسئول مقابله با بیماری‌ها هستند را از بین می‌برد. با داروهای مناسب، شما می‌توانید برای سال‌ها یا دهه‌های متوالی، HIV داشته باشید، بدون اینکه HIV به بیماری ایدز تبدیل شود، یعنی شما می‌توانید به ویروس ایدز مبتلا باشید، در حالی که بیمار نیستید در نتیجه وجود ویروس HIV به معنی بیماری ایدز نیست.  بیماری ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) و همچنین عفونت‌های فرصت طلب خاص زمانی که تعداد سلول‌های CD4 زیر 200 بیاید، تشخیص داده می‌شوند.

از تصورات درست و نادرست: انتقال HIV از راه تماس سخت است

تصوری درست: بیماری ایدز با بغل کردن ، استفاده از لیوان و یا حوله مشترک انتقال نمی‌یابد. بر اساس مطالعات انجام شده در ایالات متحده، انتقال HIV از راه انتقال خون بسیار نادر است. اما انتقال HIV، از راه رابطه جنسی محافظت نشده، به اشتراک گذاری سوزن و یا خال کوبی با تجهیزات غیر استریل به راحتی صورت می‌گیرد.

تصورات درست و نادرست راجع به ایدز :طول عمر بیماران مبتلابه بیماری ایدز کم است

تصوری نادرست: حقیقت این است که بسیاری از بیماران مبتلابه بیماری ایدز ، برای چندین دهه زندگی می‌کنند و طول عمر طبیعی یا تقریبا طبیعی دارند. شما می‌توانید با ملاقات منظم پزشک، از پیشرفت ویروس HIV به بیماری ایدز جلوگیری کنید، یعنی اینکه می‌توانید برای دهه‌های طولانی مبتلا به ویروس HIV باشید اما مبتلا به بیماری ایدز نشوید.

از تصورات درست و نادرست :می‌توانید از روی علائم خود HIV را تشخیص دهید

نادرست: برخی افراد تا سال‌ها بعد از اینکه بدنشان دچار عفونت HIV می‌شود، هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند و بسیاری نیز در عرض 10 روز تا چند هفته پس از عفونت، برخی علائم را نشان می‌دهند. علائم اولیه شبیه به آنفلوانزا یا مونونوکلئوز (مونونوکلئوز یا بیماری بوسه یک بیماری ویروسی است که از طریق دهان منتقل شده و علائم بیماری شبیه آنفلوآنزا است) است و ممکن است شامل تب، خستگی، بثورات جلدی، گلودرد باشد. این علائم معمولاً بعد از چند هفته ناپدید می‌شوند و شما ممکن است برای چندین سال علائمی نداشته باشید. در نتیجه تنها راه برای تشخیص بیماری ایدز انجام آزمایش است.

می‌توانید از روی علائم خود HIV را تشخیص دهید

تصورات درست و نادرست راجع به ایدز : HIV قابل درمان است

تصوری نادرست: در بسیاری از موارد ، هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، اما درمان‌های مختلف ، می‌تواند سطح ویروس را پایین نگه دارند و به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کند؛در واقع درمان‌های بیماری ایدز فقط از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند. بعضی از داروها با پروتئین‌های مورد نیاز ویروس HIV برای تکثیر ، تداخل کرده و راه ورود و یا قرار دادن ماده ژنتیکی ویروس به سلول‌های ایمنی را مسدود می‌کنند. دکتر شما بر اساس سطح بیماری و میزان ویروس در بدن، درمان را برای شما آغاز می‌کند.

یکی از تصورات درست و نادرست :هرکسی می‌تواند به HIV مبتلا شود

تصوری درست: سالانه حدود 50000 نفر در ایالات متحده به HIV مبتلا می‌‌شوند و 15500 فرد مبتلا به ایدز می‌میرند. هر کسی می‌تواند به HIV مبتلا شود (مردان، زنان، کودکان و به‌خصوص افرادی که فعالیت جنسی زیادی دارند).

از تصورات درست و نادرست راجع به بیماری ایدز : مقاربت بین دو فرد مبتلا به ایدز ایمن است

تصور نادرست: زمانی که دو فرد مبتلا به ایدز ، باهم مقاربت دارند، به این معنا نیست که می‌توانند محافظت نشده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بلکه استفاده از کاندوم باعث می‌شود که شما به بیماری‌های مقاربتی دیگر و یا نوع دیگری از ویروس HIV که مقاوم به درمان و دارو است ، مبتلا نشوید. در نظر داشته باشید که حتی اگر شما احساس مریضی نمی‌کنید و حال جسمی شما بهبود یافته ، باز هم می‌توانید ویروس HIV را به فرد دیگری منتقل کنید.

از تصورات درست و نادرست :فرد مبتلابه ویروس HIV می‌تواند بچه‌دار شود

تصور درست: احتمال انتقال ویروس از مادر آلوده به نوزاد در دوران بارداری و یا در زمان وضع حمل وجود دارد، اما با مشورت با پزشک و استفاده از داروهای مناسب ، این خطر کاهش می‌یابد. زنان باردار مبتلا به HIV می‌توانند در دوران بارداری از داروهایی استفاده نمایند که توسط آن‌ها هم عفونت خودشان را درمان کنند و هم از کودک خود در برابر ویروس محافظت نمایند.

از تصورات درست و نادرست : اجتناب از عفونت‌های دیگر مرتبط با HIV مقدور نیست

نادرست: با توجه به ضعف سیستم ایمنی، افراد مبتلا به HIV می‌توانند در معرض عفونت‌های دیگر مانند پنومونی ناشی از پنوموسیستیس (pneumocystis pneumonia)، سل، کاندیدیازیس(candidiasis)، ویروس سیتومگال (cytomegalovirus) و توکسوپلاسموز(toxoplasmosis) باشند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت‌ها، استفاده از داروهای HIV است ، زیرا برخی عفونت‌ها با دارو قابل پیشگیری است. شما می‌توانید با اجتناب از مصرف گوشت نپخته و آب آلوده در معرض برخی میکروب‌ها قرار نگیرید و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

اجتناب از عفونت‌های دیگر مرتبط با HIV مقدور نیست

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر