درمان لاغری شدید (4 داروی گیاهی برای درمان لاغری مفرط)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان لاغری شدید (4 داروی گیاهی برای درمان لاغری مفرط)

درمان لاغری مفرط با استفاده از داروی گیاهی

مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا : برخی از شما ممکن است نیاز داشته باشید که وزن خود را افزایش دهید؛ گاهی به دلیل حفظ سلامتی پزشکتان این توصیه را به شما می‌کند یا اینکه لاغری مفرط باعث ایجاد نارضایتی از ظاهرتان شده است. در اینجا با نگاهی دقیق به دلایلی که یک فرد نیاز به افزایش وزن دارد و همچنین راه‌های طبیعی رسیدن به این هدف خواهیم انداخت.

متخصصان تغذیه معتقدند که اضافه کردن وزن اغلب پیچیده‌تر از کاهش وزن می‌باشد. برای درمان لاغری شدید جنبه‌های متعددی می‌بایست تحت کنترل قرار بگیرد: باید از دریافت کالری اضافی از طریق غذاهای صنعتی و فراوری‌شده اجتناب کرد، باید مطمئن شویم که بیماران دارای اشتهای کافی جهت استفاده از وعده‌های غذایی توصیه شده باشند و همچنین بیماری‌های گوارشی مرتبط با لاغری شدید درمان شوند.

گام اول در درمان لاغری مفرط این است که پزشکتان تشخیص دهد علت اصلی مشکل شما چیست. پس از آن می‌توان داروی گیاهی و روش درمانی مناسب را برای آن انتخاب کرد.مثلا تغذیه کودکان کم وزن متفاوت از سایر هم‌سن و سالانشان است.

در زیر اصلی‌ترین علت‌های لاغری شدید آورده شده است که به احتمال زیاد مشکل شما به خاطر یکی از آن‌ها به وجود آمده است.

علل لاغری مفرط چیست؟

برخی افراد به علل مختلف دچار کاهش وزن می‌شوند و از وزن ایدئال خود فاصله می‌گیرند؛ گام اول در درمان لاغري مفرط این است که پزشکتان تشخیص دهد علت اصلی مشکل شما چیست. علل لاغری شدید در زیر آمده است:

علل ژنتیکی : افرادی وجود دارند که نمی‌توانند بیش از مقدار محدودی غذا مصرف کنند. هنگامی که آن مقدار غذا به معده آن‌ها می‌رسد گروهی از هورمون‌ها که در کنترل اشتها نقش دارند، ترشح می‌شوند و مانع از ادامه غذا خوردن می‌گردند.

داشتن فیبر عضلانی بیشتر : گاهی اوقات ترکیب ژنتیکی بدن فرد به گونه‌ای است که دارای فیبرهای عضلانی بیشتری نسبت به سایر افراد می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها حتی در حالت استراحت نیز انرژی بیشتری بسوزانند؛ نتیجه این امر آن است که این افراد به سختی وزن اضافه می‌کنند.

ویژگی‌های ذاتی : افرادی وجود دارند که دارای طبیعتی عصبی و بی‌قرار هستند. آن‌ها نمی‌توانند یکجا بنشینند و به طور مداوم در حال فعالیت هستند؛ حتی زمانی که نشسته‌اند مدام پاهای خود و دست‌هایشان را حرکت می‌دهند. همه این‌ها باعث می‌شود که آن‌ها در هر لحظه کالری بیشتری نسبت به سایر افراد بسوزانند.

مشکلاتی در جذب : جذب مواد مغذی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در درمان لاغری مفرط نقش دارد. بنابراین افرادی که در جذب این مواد مشکل دارند دچار لاغری شدید خواهند شد.

بیماری های خاص : بعضی از بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید، بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا)، پرخوری عصبی (بولیمیا)، اسهال مزمن ، اضطراب ، افسردگی و غیره مانع از درمان لاغری مفرط می‌شوند. با دانستن علت بی اشتهایی عصبی که تقریبا مهمترین عامل لاغري شدید محسوب می‌شود در کنار بررسی سایر عوامل، می‌توان تا حد زیادی به درمان بیماران کمک کرد.

درمان لاغری مفرط

برای درمان لاغری مفرط روش‌های مختلفی وجود دارد؛ برخی از روش‌ها با کمک داروهای شیمیایی هستند که به دلیل عوارض جانبی به نسبت زیادشان توصیه نمی‌شوند. بنابراین بهتر است با کمک روش‌های طبیعی و گیاهی که عوارض کمتری خواهند داشت به هدف خود برسید.

در زیر چند داروی گیاهی اصلی برای درمان لاغري شدید آورده شده است:

درمان لاغری شدید با استفاده از داروی گیاهی شنبلیله

شما ممکن است خیلی با داروی گیاهی شنبلیله آشنا نباشید، اما این گیاه دارای اثراتی شگفت‌انگیز برای درمان لاغری شدید است. در حقیقت، این گیاه به خاطر تأثیری که در افزایش سایز سینه و باسن داشت شناخته شد، البته اگر به طرز صحیح از آن استفاده کنید.

گیاه شنبلیله دارای خواصی شبیه استروژن زنانه است. همچنین برای کاهش کلسترول و تثبیت قند خون مناسب است و به دلیل فیبر موجود در آن از یبوست جلوگیری می‌کند؛ اما چگونه آن را مصرف کنید؟

شما معمولاً می‌توانید این گیاه را به صورت تازه از تره‌بار تهیه کنید و یا پودر آن را از عطاری تهیه کنید؛ حتی ممکن است پزشک کپسول آن را برای شما تجویز کند؛ اما شما می‌توانید آن را به روش‌های زیر مصرف کنید:

• از طریق مصرف دانه‌های آن.
• کپسول‌ها یا قرص های آن که در عطاری‌ها و داروخانه‌ها موجود است.
• از طریق استفاده از آرد آن که در بعضی مناطق در نان‌هایی تحت عنوان نان مصری به کار می‌رود.
• پودر آن برای طعم دادن به غذاهای مختلف
• چای یا دم نوش

طریقه مصرف داروی گیاهی شنبلیله برای درمان لاغری مفرط

بدون شک، شایع‌ترین روش مصرف آن این است که دانه‌های آن را به صورت چای ، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و در اواسط بعد از ظهر مصرف کنید. یک فنجان آب جوش بگذارید، 5 بذر گیاه را در آن بیندازید و چند دقیقه صبر کنید.

شما باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید، این باعث افزایش اشتهای شما می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید که حداقل دو لیتر آب در روز بخورید. داروی گیاهی شنبلیله همچنین حاوی ساپونین (saponins) است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، آنزیم‌های گوارشی را بهبود می‌بخشد، باعث می‌شود کالری در بدن شما به شکل سالم انباشته شود و در نهایت باعث درمان لاغری مفرط خواهد شد.

درمان‌لاغری مفرط با شنبلیله

درمان لاغری مفرط با استفاده از داروی گیاهی قاصدک

داروی گیاهی ریشه قاصدک یک تقویت کننده با طعمی تلخ است که به طور سنتی برای درمان کاهش اشتها، ضعف، سنگ‌های صفراوی، کوله سیستیت و یبوست استفاده می‌شود. علت تلخی طعم آن وجود موادی مانند گلوکوزیدهای لاکتون سوزوئیتپن (sesquiterpene lactones glycosides) است که باعث افزایش ترشح مواد از کیسه صفرا شده و در نتیجه هضم را تحریک می‌کند.

داروی گیاهی گل قاصدک نیز نقش تقویتی دارد و باعث تحریک اشتها می‌شود؛ ولی برعکس ریشه گیاه، دارای طعمی شیرین می‌باشد. به لطف طعم شیرین آن، جریان خون صفرا تحریک می‌شود، درنتیجه آنزیم‌های گوارشی را بهبود می‌دهد. برای اینکه قاصدک بر روی شما اثر داشته باشد، شما باید آن را سه بار در روز استفاده کنید و اولین بار، پس از بیدار شدن از خواب باشد.

چهار گل قاصدک را در یک فنجان آب جوش قرار داده شود. وقتی به خوبی دم کشید، می‌توانید آن را بنوشید. نیم ساعت بعد، می‌توانید یک موز بخورید. خوردن یک موز در روز نیز به درمان لاغری مفرط شما به روشی سالم کمک می‌کند.

درمان لاغري مفرط با گیاهی قاصدک

درمان لاغری شدید با استفاده از گیاه ژنتیان زرد

داروی گیاهی ژنتیان (Gentian) یک ترکیب عالی است که می‌تواند به درمان لاغري مفرط شما کمک کند. این داروی گیاهی یک راه درمان طبیعی بسیار مؤثر برای افرادی است که در دوره بهبود پس از بیماری هستند و باید به سرعت با درمان لاغری مفرط خود، به وضعیت سلامتی خود دست یابند.

داروی گیاهی ژنتیان، به عنوان یک تقویت کننده با طعم تلخ ، به طور سنتی برای درمان کاهش اشتها ، اختلال نعوظ ، کمک به جذب مواد غذایی و تقویت دستگاه گوارش استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی ژنتیان می‌تواند نتایج زیر را داشته باشد:

• افزایش ترشح معده
• تحریک ترشح آنزیم های روده کوچک
• افزایش جریان صفراوی
• افزایش اشتها

به همین علت، با مصرف این گیاه در کنار تغذیه سالم ، تمام پروتئین‌ها و کالری‌هایی که مصرف کرده‌اید به طور مناسب در بدن جذب شده و به شما کمک می‌کند که به شکلی طبیعی و سالم به درمان لاغری مفرط خود دست یابید.

همچنین داروی گیاهی ژنتیان ، معده و روده را تقویت می‌کند و باعث افزایش ترشحات معده و جذب بهتر آنزیم‌ها می‌شود. شک نکنید و حتماً آن را امتحان کنید. شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی و یا عطاری‌ها تهیه کنید و می‌توانید پس از تهیه، آن‌ها را در بسته بندی‌هایی آماده کنید تا به صورت دمنوش بعد از هر وعده غذایی بنوشید.

راه درمان لاغری مفرط با گیاه ژنتیان زرد

درمان لاغری مفرط با داروی گیاهی زنجبیل

ریزوم گیاه زنجبیل حاوی روغن و مواد شیمیایی خاصی به نام ژینگرول (gingerols) و شوگائول (shogaols) می‌باشد. از قرن اول میلادی، به دلیل طبع گرم کیفیت گرما و فوایدی که برای سیستم گوارشی خصوصاً معده دارد، طرفداران بسیاری داشت.

داروی گیاهی زنجبیل در پزشکی سنتی غرب، چین، هند، اندونزی، تایلند، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی برای درمان دردهای معده ، کاهش اشتها، ضعف، استفراغ و حالت تهوع استفاده می‌شد.

زنجبیل همچنین به عنوان یک تقویت کننده سیستم گردش خون در نظر گرفته می‌شود و در درمان کرامپ یا گرفتگی‌های شکمی مرتبط با سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داروی گیاهی همچنین در درمان سوء هاضمه نیز کاربرد دارد. بنابراین گیاه زنجبیل هم می‌تواند نقش مهمی در درمان لاغري مفرط با علل مشکلات گوارشی داشته باشد.

درمان لاغري مفرط با گیاه زنجبیل


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر