قطع مصرف قرص ضد بارداری [عوارض قطع قرص ال دی]

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
قطع مصرف قرص ضد بارداری [عوارض قطع قرص ال دی]

نتایج قطع مصرف قرص ضد بارداری

مجله پزشکی و سلامتشما در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری ، متوجه تغییراتی در بدنتان می‌شود که به خاطر مصرف دارو هستند. این تغییرات عبارت‌اند از: دوران قاعدگی سبک‌تر، گرفتگی عضلات کم‌تر، پیشگیری تا حدی قطعی از بارداری و غیره. اما در مواقع ترک قرص های ضد بارداری ، چه تغییراتی در بدن شما اتفاق می‌افتد؟ به طور مثال زمانی که مصرف قرص های ضد بارداری مانند قرص LD، HD و یاسمین را ترک می‌کنید تا باردار شوید ، چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟
ترک قرص های ضد بارداری در هر زنی ، عوارض و نشانه‌های مختلفی دارد. این نشانه‌ها از هر زنی به زن دیگر متفاوت است. تعدادی از علائم رایج ترک قرص های ضد بارداری را برایتان بیان می‌کنیم.

تجربه دوران قاعدگی سنگین‌‌ و گرفتگی عضلات شدید

بسیاری از زنان به خاطر کاهش درد دوران قاعدگی و گرفتگی عضلات شکمی کم‌تر ، به مصرف قرص های ضد بارداری روی می‌آورند. در نتیجه زمانی که مصرف قرص های ضد بارداری را ترک می‌کنند ، درد دوران قاعدگی و گرفتگی عضلات آن‌ها تشدید می‌شود. دلیل این اتفاق آن است که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون و استروژن و پروژسترون را بالا می‌برد و موجب توقف ترشح هورمون LH و FSH در میان چرخه قاعدگی (روز 14 چرخه قاعدگی) می‌شود و در نتیجه تخمک گذاری صورت نمی‌گیرد.

کاهش جزئی وزن با قطع ناگهانی قرص ضد بارداری

افزایش وزنی که همراه با مصرف داروهای ضد بارداری اتفاق می‌افتد ، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از آنجایی که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهد ، ممکن است باعث تغییر در رژیم غذایی فرد و احتباس آب در بدن شود ، که این عوامل باعث افزایش وزن در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری می‌شود. متعاقبا زمان ترک قرص های ضد بارداری ، دچار کاهش وزن جزئی می‌شود.

سینه‌های شما ممکن است کمی کوچک شود

اگر در دوران مصرف قرص های ضد بارداری سینه‌های شما بزرگ شده است ، به خاطر استفاده از پروژسترون و استروژن است و بعد از ترک مصرف قرص های ضد بارداری ، سینه‌های شما به سایز عادی خودش برمی‌گردد.

به خاطر قطع كردن قرص ضد بارداري بدن شما ترشحات بیش‌تری تولید می‌کند

از آنجایی که مصرف قرص های ضد بارداری تخمک گذاری را سرکوب می‌کند ، در نتیجه ترشحات واژنی شما نیز کم‌تر است. در زمان ترک قرص های ضد بارداری ، ترشحات واژنی شما نیز به حالت عادی خود باز می‌گردد و بیش‌تر از دوران مصرف قرص های ضد بارداری می‌شود.

قطع قرص ال دی در وسط دوره

با قطع قرص ضد بارداری تمایلات جنسی شما افزایش می‌یابد

یکی از مشکلات اصلی که تمام زوجین در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری دارند، کاهش تمایلات جنسی زنان در اثر مصرف قرص های ضد بارداری است. اگرچه این اتفاق برای تمام زنان نمی‌افتد ، اما مشاهدات نشان می‌دهد که هم زمان با مصرف قرص های ضد بارداری ، سطح تستوسترون بدن نیز کاهش می‌یابد و این کاهش تستوسترون باعث کاهش میل جنسی در برخی از زنان می‌شود.
برخی زنان به خاطر مصرف قرص های ضد بارداری ، دچار خشکی واژن می‌شوند و خشکی واژن نیز باعث می‌شود که میل زیادی به رابطه جنسی نداشته باشند.

افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی در اثر ترک قرص های ضد بارداری

تمامی زنان ، علائم پیش از قاعدگی سخت و دردناکی دارند که آن‌ها را آزار می‌دهند. مصرف قرص های ضد بارداری موجب کاهش علائم پیش از قاعدگی می‌شود. در زمان ترک قرص های ضد بارداری انتظار داشته باشید که این علائم پیش از قاعدگی (سردرد، حساسیت پستان، میل شدید به غذا) شدیدتر از قبل در شما بروز یابند.

از عوارض قطع ناگهانی قرص ضد بارداری؛ افزایش احتمال بارداری است

واضح است که بعد از ترک قرص های ضد بارداری ، شما راحت‌تر از قبل باردار می‌شوید. با اینکه ممکن است مدتی طول بکشد تا به طور کامل دارو از بدن شما خارج شود ، اما بعد از ترک قرص های ضد بارداری ، از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده نمایید.

شما ممکن است زمان تخمک گذاری خود را کاملا حس کنید

تخمک گذاری اتفاقی است که در وسط چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. تخمک گذاری علائم خاص و مشخصی از جمله درد شدید و ناگهانی تخمدان برای چند ساعت ، افزایش ترشحات واژن و تحریک پذیری دارد. در زمان مصرف قرص های ضد بارداری ، تخمک گذاری در شما اتفاق نمی‌افتد و علائم تخمک گذاری را ندارید. اما در زمان ترک قرص های ضد بارداری ، علائم تخمک گذاری‌ خودتان را کاملا حس‌ می‌کنید.

قطع ناگهانی قرص ضد بارداری و بازگشت جوش‌های ترسناک

برخی از زنان ، برای درمان جوش و یا پیشگیری از جوش زدن ، به مصرف قرص های ضد بارداری روی می‌آورند. اما مشکل آنجا است که ترک قرص های ضد بارداری موجب بازگشت جوش به صورت شما می‌شود و دوباره جوش می‌زنید.
در اثر مصرف قرص های ضد بارداری ، سطح هورمون تستوسترون کاهش می‌یابد و کاهش سطح آن ، مانع از پیدایش جوش می‌شود ، اما در زمان ترک قرص های ضد بارداری ، سر و کله جوش پیدا می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من دختری ۱۹ ساله مجرد هستم..برای یه سفر زیارتی دیروز برای اولین بار یکی قرص ال دی خوردم، و پریودیمم نزدیک بوده و بعد خوردن قرص حالم اصلا خوب نبود و امشب دیگه قرص نخوردم.. مشکلی برام پیش میاد؟ باید ادامه بدم؟ من فقط یکی خوردم اما خیلی می‌ترسم دچار اختلال هورمونی بشم

مشاهده کامل

سلام من دو روزه که قرص ال دی مصرف میکنم ولی خیلی معدم رو اذیت میکنه اگه قطعش کنم مشکلی پیش میاد؟

مشاهده کامل

من ۶ماهه قرص ضد بارداری اچ دی مصرف میکنم. در بار آخر بعد از قطع مصرف قرص رابطه جنسی پر خطر با همسرم داشتم. بعد از ۵ روز از قطع آن پریود شدم‌ اما بعد از دو روز خونریزی قطع شد ،خواستم بدونم احتمال بارداری هست یا خیر ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
اگر شما خونریزی داشته اید احتمال بارداری خیلی پایین است. اینکه خونریزی شما بعد از دو روز متوقف شد میتواند به دلیل تغییرات هورمونی حاصل از قرص اچ دی باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من خانمی 23 ساله هستم وکم کاری تیرویید دارم الان میخوام در رمضان برای به تاخیر انداختن پریودم قرص جلوگیری یاسمین مصرف کنم تاروز عید یعنی بمدت 10 روز ایا ضرری برام داره مصرف کنم یا نه واینکه قطع ناگهانی بعد 10روز مشکلی نداره یا باید کامل 21 قرصش رو بخورم دیگه قطع کنم؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی به طور کلی در صورتی که دوره ماهیانه فردی تنظیم باشد، اگر از قرص های پیشگیری استفاده کند، صحیح نیست اما شما استفاده از این دارو به ندرت و برای یک بار ضرر خاصی ندارد. دوست عزیز بهتر است که دوره مصرف قرص را تکمیل کنید تا سیکل قاعدگی شما در زمان صحیح اتفاق بیفتد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر