خشکی پوست دست نشانه چیست؟ (علت خشکی و راههای درمان)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خشکی پوست دست نشانه چیست؟ (علت خشکی و راههای درمان)

خشکی پوست دست چیست؟

مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا : خشکی پوست دست عارضه‌ای بسیار متداول است. اگرچه از نظر پزشکی شرایط خطرناکی محسوب نمی‌شود اما خشکی پوست دست می‌تواند باعث ناراحتی، خارش و حتی از بین رفتن زیبایی دستان شما شود.

در بیشتر موارد، علت خشکی پوست دست یکسری شرایط محیطی می‌باشد. به عنوان مثال آب و هوا، می‌تواند باعث خشکی پوست دست شما شود. شستن مکرر دست‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یکسری مشکلات خاص پزشکی نیز می‌توانند باعث خشکی پوست دست شما شوند.

گذشته از علت آن، راه‌های متعددی برای درمان خشکی پوست دست وجود دارد. در این مقاله درباره علت خشکی پوست دست ، راه‌های درمان خشکی پوست دست و پیشگیری از آن خواهید خواند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

پیشگیری از خشکی پوست دست

اگر شرایط کاریتان باعث خشکی پوست دست شما شده است همیشه یک ظرف کوچک را از لوسیون یا مرطوب‌کننده پر کنید و همراه خود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند که بتوانید در طول روز بارها از آن استفاده کنید. به دنبال مرطوب‌کننده هایی باشید که حاوی مواد زیر باشند:

  • گلیسرین
  • روغن جوجوبا
  • کره کاکائو
  • آلوئه ورا

اگر در محل‌هایی که نیاز به شستشوی مکرر دست‌ها دارند کار می‌کنید مانند بیمارستان یا رستوران، با مدیر خود در مورد نصب پمپ‌های لوسیون بر روی دیوار صحبت کنید. اگر آن‌ها از قبل وجود داشته باشند و یا هر وقت نصب شدند، به طور مرتب از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین با اجتناب از گرمای بیش‌ازحد، مثلاً با عدم استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن دست نیز می‌توانید به پیشگیری از خشکی پوست دست کمک کنید؛ زیرا همانند سرما، گرما نیز می‌تواند باعث خشکی پوست دست شود.

علت خشکی پوست دست

آب و هوا

در طول ماه‌های سرد سال، پوست شما خشک می‌شود. تغییرات اقلیمی، به ویژه آب و هوای سرد و بدون رطوبت، می‌تواند موجب خشک شدن دست شود. کاهش رطوبت هوا باعث رطوبت پوست می‌شود.

شرایط کاری

شرایط کاری نیز می‌تواند علت خشکی پوست دست باشد. افرادی که مشاغلی دارند که نیاز به شستشوی مکرر دست دارند، مانند پرستاران، پزشکان و معلمان، ممکن است به خشکی پوست دست دچار شوند. کارگران کارخانه‌ها و یا آرایشگران نیز ممکن است به‌طورمعمول در معرض مواد شیمیایی یا سایر تحریک‌کننده‌های پوستی قرار داشته باشند. همه این موارد می‌تواند منجر به خشکی پوست دست شود.

شرایط کاری

مشکلات پزشکی

گاهی علت خشکی پوست دست و تشدید آن، بعضی از مشکلات پزشکی هستند. به‌عنوان‌مثال، در افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی مانند دیابت یا لوپوس ممکن است گردش خون به دستان کاهش یابد. این باعث می‌شود دستانشان راحت‌تر تحریک شوند. اگزما و پسوریازیس، دو بیماری هستند که باعث التهاب پوست می‌شوند؛ بنابراین این بیماری ها نیز می‌توانند باعث خشکی پوست دست ، پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردگی آن شوند.

راه درمان خشکی پوست دست

برای درمان خشکی پوست دست ، برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

مرطوب کردن

چندین بار در روز از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. لوسیون ها و کرم‌ها به حفظ رطوبت پوست دست شما کمک می‌کنند و شادابی را به پوست بازمی‌گردانند.

دستکش بپوشید

اگر دست‌های خود را غالباً در آب نگه‌دارید، مثلاً در هنگام شستن ظروف، حتماً از دستکش استفاده کنید. دستکش باعث حفظ چربی‌های طبیعی پوست شما در اثر تماس با مواد شوینده و آب می‌شود.

دستکش بپوشید

کاهش استرس

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما به نظر می‌رسد بین استرس و اگزما ارتباط وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید که دچار خشکی پوست دست ناشی از اگزما شوید باید برای خود زمان بگذارید تا استرس خود را کاهش دهید.

از داروی مناسب استفاده کنید

اگر اگزمای شدید دارید، ممکن است لازم باشد از داروهایی برای شستشوی پوستتان استفاده کنید. پزشک شما ممکن است استروئیدهای موضعی و یا یک آنتی بیوتیک خوراکی را تجویز کند. گاهی پیروی از بهترین روش‌های کنترل حساسیت پوستی نیز می‌تواند مشکل را به طور کامل برطرف کند.

از پزشک خود در مورد درمان با نور UV بپرسید

اگر درمان‌های خانگی بیماری پوستی پسوریازیس مؤثر نبود، پرتودرمانی با نور ماورای بنفش (UV) می‌تواند به درمان خشکی پوست دست کمک کند. با این حال، قبل از هر نوع درمان UV باید با پزشک خود صحبت کنید.

آن را یک شبه درمان کنید

یکی از بهترین راه‌های درمان خشکی پوست دست این است که آن را شب‌ها به یک لوسیون یا مرطوب کننده روغنی مانند وازلین آغشته کنید. بعد از آن، دستان خود را با یک جفت دستکش یا جوراب نرم بپوشانید. پوشاندن دست‌ها در این حالت باعث می‌شود که مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شما شود و شما با دستانی نرم و لطیف از خواب بیدار شوید.

آن را یک شبه درمان کنید

ممکن است لازم باشد از کرم‌های دارای نسخه پزشک استفاده کنید

برای خشکی پوست دست شدید و پوسته ریزی، پزشک ممکن است لوسیون خاصی را که حاوی اسید لاکتیک و اوره است تجویز کند. این ترکیبات به بهبود خشکی پوست دست و پوسته‌پوسته شدن آن کمک خواهد کرد.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

در بعضی موارد، خشکی پوست دست می‌تواند به مشکل بدتری به نام درماتیت تبدیل شود که با التهاب و سرخی پوست همراه است. در این موارد، استفاده از لوسیونهای حاوی هیدروکورتیزون ممکن است مفید باشد. هیدروکورتیزون می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد.

لباس‌های مرطوب بپوشید

پوستی که از خشکی ترک خورده قبل از اینکه به طور کامل بهبود یابد باید درمان شود. پزشکتان ممکن است تا زمان بهبودی پوست، استفاده از یک پانسمان مرطوب را توصیه کند.

از مرطوب کننده های عمیق استفاده کنید

ممکن است نیاز باشد برای درمان خشکی پوست دست از مرطوب‌کننده های عمیق که برای حیوانات استفاده می‌شوند، استفاده کنید. واقعاً حقیقت دارد! برخی محصولاتی که برای درمان ترک‌های شدید پستان گاو طراحی شده‌اند، می‌توانند با قدرت زیادی به پوست انسان نفوذ کنند و آن را مرطوب نگه دارند. همچنین می‌توانید از روغن‌های طبیعی برای حفظ سلامت پوست و مو کمک بگیرید.

از مرطوب کننده های عمیق استفاده کنید

چه زمانی برای خشکی پوست دست به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به علت اگزما یا هر مشکل پوستی دیگر دچار خشکی پوست دست شدید، ممکن است دچار عوارضی چون عفونت و یا ناخن‌های بدشکل شوید.

برخی علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی باشد. مانند : 

  • تغییر رنگ پوست
  • خون‌ریزی
  • قرمزی شدید
  • ترشح از مناطق ترک‌خورده پوست
  • تورم نواحی خشک پوست دست

اگر خشکی پوست دست شما با درمان‌های خانگی بهبود نیافت یا اگر هر کدام از علائم بالا را داشتید، باید از یک پزشک کمک بگیرید.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام چند وقت هست دستم شروع به خارش وپوست پوستی شدن کرده الان هم انگشتان هر دوستم چروکیده شدند

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی خارش و پوسته ریزی دست علل مختلفی میتونه داشته باشه گاهی علت اون درونیه مثل کم آبی، تغییرات هورمونی و غیره و گاهی علتش بیرونیه مثل حساسیت نسبت به یک شوینده یا هر ماده دیگر. مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید تا پاسخ سوال خود را دریابید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر