خال صورت را چگونه برداریم (5 روش با نظر دکتر و بودجه شما)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خال صورت را چگونه برداریم (5 روش با نظر دکتر و بودجه شما)

بهترین روش برای برداشتن خال صورت چیست؟

در این مقاله قصد نداریم وارد مباحث پیچیده و تخصصی پزشکی شویم؛ بلکه می‌خواهیم به زبانی ساده و به صورت مرحله به مرحله به شما بگوییم که برای برداشتن خال صورت خود چه اقداماتی باید انجام دهید. این مقاله بر اساس تجربیات حقیقی یکی از کاربران سایت و با استناد به مقالات معتبر تهیه و تنظیم شده است.

 علت درآوردن خال چیست؟

خال صورت گاهی باعث جذابیت و نمک بیشتر چهره ما میشه.اما بعضی مواقع هم تقارن و زیبایی صورت ما رو به هم میزنه.برای همین به فکر برداشتن خال صورت میفتیم. اما نکته‌ای که وجود داره اینه که اطرافیان ما اطلاعات ضد و نقیضی درباره بهترین روش برداشتن خال صورت دارن. از طرفی هیچ سایتی به صورت کامل و مرحله به مرحله ما رو در این زمینه راهنمایی نکرده. خب خیلی نگران نباشید چون در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما رو راهنمایی کنیم.

اول از همه شاید بد نباشه که بدونید علت به وجود آمدن خال چیه. خالها از تجمع سلولهای تولید کننده رنگدانه به وجود میان و میتونن در هر قسمتی از پوست بدن دیده بشن. گاهی به صورت تکی ایجاد میشن گاهی هم مجموعه ای از چند خال ممکنه به وجود بیاد. رنگ خالها هم میتونه متنوع باشه، قهوه ای، سیاه، زرد و یا حتی به رنگ خود پوست.

انواع خال های صورت

حالا بریم سراغ برداشتن خالای مزاحم صورت! پس ببینید باید از کجا شروع کنید.

اولین مرحله در برداشتن خال صورت : مراجعه به متخصص پوست

در صورتی که شما هم تو پوستتون خال دارید، بهترین و بی‌خطرترین راه برداشت خال صورت اینه که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. خال رو نباید دستکاری کرد و بهتره روش های خانگی برداشت خال صورت رو قبل از مشورت با دکتر امتحان نکنید. چون خال‌های سرطانی هم وجود دارن  که با این روش‌ها خطر گسترش سرطان تو بخشای دیگه پوستتون بالا میره. اما اگه برید دکتر و خیلی زود خال سرطانی رو تشخیص بده، میتونه با برداشت صحیح اون، مانع از پخش سرطان به بخشای بشه.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

شاید بد نباشه مقاله ارتباط خال‌های دست با سرطان پوست رو در همین وب سایت مطالعه کنید.

اینم بدونید که ور رفتن با خال صورت باعث میشه جای اون بمونه، خونریزی کنه یا دچار عفونت بشه. در کل باید بگم که بهترین راه برداشت خال صورت، جراحی خال هست که معمولاً زمان زیادی نمیبره. در روش جراحی خال صورت، با توجه به اینکه خال رو از ریشه برمیدارن، احتمال بازگشت خال یا زیاد شدن اون به حداقل میرسه. خود روش جراحی میتونه به صورت سنتی یا با کمک لیزر انجام بشه که در ادامه براتون توضیح دادیم.

چگونه خال های سطحی صورت را از بین ببریم

مرحله دوم در برداشتن خال صورت : بیوپسی خال

در مرحله بعدی دکترتون از شما میپرسه که علت به وجود آمدن خال شما چی بوده؟ گاهی مثلا یه جوش یا دانه پوستی بعد از مدتی به خال تبدیل میشه. گاهی ما یک خال رو از بچگی داریم گاهی یک خال خیلی جدیده و یه دفعه ایجاد شده. ممکنه بعضی از افراد پدیده خالزایی داشته باشن، یعنی به محض ایجاد هر نوع خراش پوستی، جای اون تبدیل به خال بشه و غیره. خلاصه که پزشکتون همه این‌ها رو از شما میپرسه و خال صورت رو از نظر شکل، حاشیه اطرافش، اندازه، رنگ و بافتش بررسی میکنه تا بفهمه سرطانی هست یا نه.

اگر دکترتون مشکوک بشه که خال شما نشونه‌ای از ملانوما یا دیگر انواع سرطان پوست هست،درخواست بیوپسی میده. بیوپسی برای خال پوستی حتی ممکنه زمانی که ظاهر خالتون سرطانی به نظر نمیرسه هم درخواست بشه؛ چون به این روش پزشکتون تشخیص میده که در خال سلول‌های سرطانی وجود داره یا نه.

بیوپسی خال اصلا نگران کننده و دردناک نیست چون با بیهوشی موضعی انجام میشه. پزشکتون یه بخش خیلی کوچکی از خال صورت رو به وسیله تیغ جراحی یا با پانچ‌های مخصوص بیوپسی میبرد. این نمونه به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده میشه تا از نظر وجود سلولهای سرطانی در خال مورد بررسی قرار بگیرده. اگر نتیجه تست منفی باشه که پزشکتون با خیال راحت خال رو براتون برمیداره البته اگر هنوزم خودتون دلتون بخواد خال رو بردارید. بعلاوه که خیالتون از سرطانی بودن یا نبودن خال راحت میشه.

اگر خدای نکرده جواب بیوپسی نشون بده خال سرطانی دارید،پزشکتون شما رو برای شروع درمان به متخصص انکولوژی ارجاع میده و در اکثر مواقع خال شما رو با روش‌هایی تخصصی برمیدارن.

خال صورت را چگونه برداریم

تو مرحله بعدی باید بر حسب هزینه‌ای که میتونید برای برداشتن خال صورت بکنید و براساس توصیه پزشکتون یکی از روشهای زیر رو امتحان کنید:

برداشتن خال صورت به روش تراشیدن خال

تراشیدن خال روشیه که در اون با تیغ های جراحی و تحت بیهوشی موضعی خال رو از سطح پوست برمیدارن. چون از داروهای بیهوشی موضعی در نزدیکی خال استفاده میشه، دردی رو احساس نمی‌کنید. این روش برای خالهای سطحی و کوچک که در پوست ریشه  عمیقی ندارن و سرطانی هم نیستن استفاده میشه.

اینم بگم که این روش برداشتن خال صورت نیاز به بخیه زدن نداره و بعد از تراشیدن خال معمولا یک اثر کوچک از خال روی پوست صورت باقی میمونه. بعضی مواقع بعد از برداشتن خال به این روش، دکتر محل خال رو با یه دستگاهی می‌سوزونه تا از عود مجدد خال صورت جلوگیری بشه.

چگونه خال های سطحی صورت را از بین ببریم

برداشتن خال صورت به روش جراحی

اگه شما خال سرطانی داشته باشید یا از اون خالهای بزرگ و وسیع روی صورتتون داشته باشید، معمولاً پزشکتون بهتون روش جراحی رو توصیه میکنه. در روش جراحی برداشت خال صورت، پزشکتون یه داروی بیهوشی موضعی به اطراف خالتون تزریق میکنه. شاید تزریق داروی بیهوشی کمی درد داشته باشه ولی خود جراحی خال اصلا دردناک نیست؛ چون هیچی متوجه نمیشید.

بعد از اینکه ناحیه اطراف خال بی‌حس شد، پزشک متخصص پوست با چاقوهای جراحی یک برش دورتادور خال ایجاد میکنه. پزشکتون علاوه بر خود خال، بخش کوچکی از بافتهای اطراف اون رو هم برمیداره تا از برگشت مجدد خال جلوگیری کنه. البته این رو بگم که این برش خیلی کوچک و طریفه و عمق زیادی نداره.

در روش جراحی برداشت خال صورت، جای باقی مانده از خال توسط بخیه دوخته می شود تا جای کمی از اون باقی بمونه و گوشت اضافه نیاره. معمولا در صورتی که خال خیلی عجیب و غریبی نداشته باشید! برداشت خال صورت به روش جراحی یک عمل سرپایی و سریع محسوب میشه. این جراحی معمولا بین 20 تا 30 دقیقه زمان میبره که بستگی به اندازه خال و عمق خال در پوست دارد.

پزشکتون بهتون پمادهای آنتی بیوتیک موضعی و پماد زینک اکساید میده تا به محل خال بمالید تا عفونت نکنه و سریعتر بهبود پیدا کنه. بعد از چند هفته هم باید برای کشیدن بخیه ها برید پیش دکترتون.

چطوری خال صورتم رو از بین ببرم

برداشتن خال صورت به روش کرایوتراپی

یکی دیگه از روشهای برداشت خال صورت، کرایوتراپی یا سرمادرمانی هست.در این روش با استفاده از نیتروژن یا ازت مایع خال رو منجمد میکنن. این روش برداشتن خال صورت عوارض جانبی خاصی نداره اما معمولا نمیتونه خال رو به طور کامل از بین ببره. از روش سرمادرمانی برای برداشتن همه انواع خال‌ها نمیشه استفاده کرد و برای خال‌هایی با بافت و رنگ خاص استفاده میشه. مثل خال‌های گوشتی ظریف.

این روش خیلی روش پیچیده ای نیست واسه همین گاهی حتی تکنسین‌های مراکز تخصصی پوست هم اون رو انجام میدن. معمولاً بعد از برداشتن خال صورت، اون رو تو یه قوطی میندازن و میفرستن آزمایشگاه که بررسی بشه (که سرطانی نباشه). اما در برداشتن خال صورت به روش کرایوتراپی ،هیچ خالی باقی نمیمونه که بخوان بفرستن آزمایشگاه. خال یه جورایی گندیده میشه و از بین میره.

برای برداشتن خال صورت چه باید کرد

برداشتن خال با لیزر بهترین روش برداشتن خال صورت

جدیدترین روش، برداشتن خال صورت با لیزر هست، این روش همه مزایای روش جراحی خال صورت رو داره بعلاوه اینکه برشی که با لیزر انجام میشه خیلی ظریفه و جاش خیلی محو میمونه. از طرفی حرارت ناشی از لیزر محل خال رو میسوزونه که هم از بازگشت خال جلوگیری میکنه و هم دیگه نیازی به بخیه کردن جای خال نیست. البته اینم بگم که روش لیزر خال صورت رو برای همه خالها نمیشه انجام داد و بستگی به عمق و اندازه خال داره.

برای برداشتن خال کجا برم

من خودم با این روش خال صورتم رو برداشتم و خیلی راضیم. من یک خال قهوه ای روشن پشت لبم داشتم، با اینکه خیلیا میگفتن اصلا بد نیست ولی خودم دوستش نداشتم.واسه همین رفتم پیش یه متخصص پوست.من این کار رو در بیمارستان رسول اکرم انجام دادم و به یکی از متخصصین پوست اونجا مراجعه کردم. اون خال صورت من رو دید و کمی بهش دست زد و گفت میتونیم لیزر رو براش امتحان کنیم.

من از کلینیک لیزر پوست بیمارستان رسول اکرم برای برداشتن خال صورت نوبت گرفتم. سر ساعت رفتم ولی تقریبا نیم ساعتی معطل شدم تا نوبتم شه. دکتر برام با یه سرنگ انسولین، کنار خالم بیهوشی موضعی تزریق کرد. به یک دقیقه نرسید که پشت لبم کاملا سر شد. بعد دکتر گفت چشمامو ببندم تا نور لیزر به چشام آسیب نزنه. اصلا متوجه فرایند برداشتن خال صورت نشدم فقط گاهی پزشک یه باند استریل رو روی محل خالم می‌کشید. فکر کنم این کارو میکرد که محل رو پاک کنه و ببینه اگر چیزی از خال باقی مونده باز هم با لیزر برش داره. کل مراحل برداشتن خال با لیزر شاید 5،6 دقیقه هم نشد.

بعدش دکتر گفت که محل خال صورتم رو تا سه روز پماد جنتامایسین بزنم و روی اون کمی هم پماد زینک اکساید بمالم. بعد از سه روز تا ده روز فقط پماد زینک بزنم. بعلاوه گفت که تا 48 ساعت نرم حموم و به محل خال صورتم آب نزنم. گفت که نور آفتاب برای محل خالم خوب نیست بنابراین هروقت خواستم برم بیرون حتما ضد آفتاب هم به محل بزنم.

خال روی صورت

برداشتن خال صورت به روش جراحی بهتر است یا لیزر؟

نمیشه یک روش ثابت و مشخص برای برداشتن خال صورت در همه افراد توصیه کرد. هر خالی ویژگی های خودش رو داره و یک روش خاص براش موثرتره. مناسبترین روش برای برداشتن خال صورت بستگی به سن بیمار،اندازه خال،رنگ خال،عمق خال و حتی محل قرارگیری خال داره. مثلا خالهای مادرزادی به دلیل اینکه عمق زیادی دارن بهتره که به روش جراحی برداشته بشن.خالهایی که موهای ضخیمی روشون وجود داره هم معمولا با روش جراحی برداشته میشن؛چونکه سلولهای خال معمولا تا ریشه موها ادامه پیدا می کنن.

روش لیزر بیشتر برای خالهای بدون رنگ،خالهای ریز و خالهای سطحی مناسب هستند.البته گاهی اوقات برای خالهای عمیق هم روش لیزر رو امتحان میکنن چون مزایای زیادی نسبت به روش جراحی داره. با لیزر همچنین میشه خالهای داخل ابرو و حتی لبه پلکها رو برداشت؛چون روش لیزر ظرافت زیادی داره و به موهای مژه و ابرو آسیبی نمیرسونه.

پیشنهاد میکنم مقاله عوارض بعد از لیزر پوست رو هم بخونید تا بدونید هیچ تکنولوژی صددرصد مفید نیست و باید جوانب احتیاط رو هم حفظ کنید. گرچه من خودم برداشتن خال صورت با لیزر رو انجام دادم و خیلی هم راضیم ولی ممکنه در موارد نادری هم عوارضی داشته باشه که باید به خوبی از پوستتون مراقبت کنید.

امیدوارم این مطالب بهتون کمک کنه تا بهترین روش رو برای برداشتن خال صورت خود طی کنید و زودتر به نتیجه برسید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

درمان خال های ریز در پوست صورت چگونه است ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام روش از بین بردن خال صورت بستگی به جنس آن دارد. خال ممکن است تنها به صورت لک باشد یا که گوشتی باشد. اما معمول ترین و کارآمد ترین روش برای از بین بردن خال های صورت استفاده از روش لیزر است که باید با مشاوره متخصص پوست انجام شود. مطالعه مطالب بالا به شما توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من یه خال رو بینیم دارم اندازه ی عدسه چ مقدار باید هزینه کنم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام اینکه شما چه مقدار باید برای برداشتن خال هزینه کنید بسته به عوامل زیادی مثل روشی که با آن میخواهید خال را بردارید، بزرگی خال و مرکزی که این کار را در آن انجام میدهید بستگی دارد و هزینه آن باید توسط پزشکی که قرار است این کار را انجام دهد تعیین شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من یه خال روی گونه‌ام داشتم که از پدرم به ارث بردم. اونم از پدرش .میشه گفت انگار یه چیز ارثی بوده. تقریباً مسطح بود و گوشتی هم نبود .اما رنگش تیره بود. برای برداشتن خال صورت ام رفتم بیمارستان ، بخش لیزر پوست. پرونده‌سازی کردم . هزینه برداشتن خال صورت 30 تومان بود.البته خال صورت اگه کوچیک و مسطح باشه ، هردوتاشو باهم 30 تومان ولی خال های رنگ تیره و گوشتی رو به تنهایی 30 هزار تومن میگیره. خانوم دکتر اونجا وقتی معاینه کرد گفتش که خال های رنگ تیره امکان بازگشت دارن و ممکنه حتی بعد از برداشتن خال صورت ، دوباره خال روی گونه‌ام برگرده .چون که خال های تیره ریشه‌های عمیق دارند اما خال های کمرنگ امکان برگشتنشون کمه. گفت برای تو ، برداشتن خال صورت از طریق جراحی بهتره ولی اول لیزر رو تست می‌کنیم شاید ریشه قوی نداشته باشه.
من 1 خال پررنگ و دوتا خال کمرنگ و کوچیک رو برداشتم. روش برداشتن خال صورت هم به این صورت بود که اول روی ناحیه خال آمپول تزریق می‌کنند تا بی‌حس شه .بعدش با یه چیز تیزی روی خال رو می‌تراشیدن و هم‌زمان لیزر هم روی خال نگه داشته بودن که خال رو بسوزونن. درد خاصی نداشت فقط اون آمپولی که برای سر کردن روی خال صورت تزریق می‌شد خیلی درد داشت.چون خال صورت من روی ناحیه گونه و چونه و بالای ابروم بود که خیلی ناحیه‌های حساس و دردآوری بود.
بعدش دوتا پماد هم دادند که یکیش برای جلوگیری از عفونت بود که گفت یک هفته بزن .اون یکی‌ام برای از بین بردن جای خال که گفت تا جای خالت قرمزه بزن که گودی نمونه روی صورتت.
الان 3 ماه از برداشتن خال صورت ام گذشته اون دوتا خال کوچیکام کاملاً از بین رفته و جاشم معلوم نیست .اما اون خال بزرگترم در حد دو تا نقطه برگشت داشته و یک مقدار جاش مونده. البته بهتر از جراحی و جای بخیه هست و دکتر بهم گفته بود چون تیره است امکان برگشت خال هست و اگه خال گونه‌ات برگشت باید بیای تا دوباره لیزر رو انجام بدیم. ولی خیلی راضی بودم . همه میگن صورتت باز شده …خودمم اصلا دوستش نداشتم .
پیشنهاد می‌کنم اگر کسی تصمیم به برداشتن خال صورت داره حتما از لیزر به جای جراحی استفاده کنه….

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر