تنفس و حرکات در یوگا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تنفس و حرکات در یوگا

چگونه تنفس و حرکات را در یوگا ترکیب کنیم؟

مجله پزشکی و سلامتوقتی تازه یوگا کردن را شروع می‌کنید ممکن است نیاز داشته باشید در ابتدا تمرینات تنفسی را جدای از حرکات دیگر انجام دهید. هدف اصلی این است که بعداً حرکات را با تنفس صحیح همراه کنیم. به‌طور عمومی و تقریباً مطلوب برای همه این گونه است که هر حرکت را بین 3 تا 8 بار انجام و سپس آن حرکات را با تنفس‌های عمیق هماهنگ کنیم. مدتی طول خواهد کشید که این موارد را با توازن و تعادل انجام دهیم.

چگونگی تنفس صحیح در یوگا

• به پشت روی تشک یوگا (مت) یا هر زیرانداز مناسب دیگری روی زمین دراز بکشید.
• دست‌های خود را زیر ناف روبروی هم قرار دهید به‌طوری که انگشتان هر دست روبروی دست دیگر با فاصله حدود 3 سانتی متر قرار بگیرد و کف دست‌ها در طرفین باشد.
• دم عمیق از بینی داشته باشید و سعی کنید آن را در همه نواحی شکم خود یخش کنید.
• به دم عمیق از بینی خود آن قدر ادامه دهید تا شکم بالا آمده و تنفس عمیق شما به قفسه سینه برسد سپس اجازه دهید شکم پایین آمده و قفسه سینه بالا برود.
• وقتی قفسه سینه بالا رفت سپس بازدم از دهان داشته باشید.
• وقتی قفسه سینه دوباره خالی شد و پایین آمد دوباره با بازدم کل مراحل را شروع کنید و بین آن‌ها وقفه نیندازید.

تمرکز یا مدیتیشن در یوگا

تمرکز کردن یا مدیتیشن به طرق مختلفی در یوگا صورت می‌گیرد.یکی از این راه‌ها توجه کردن دقیق به ریتم تنفس است. دقت کردن به سیر دم و بازدم و مسیرهای عبور هوا از آن‌ها، توجه به بینی و حرکت پره‌های بینی، توجه کردن به سرعت تنفس، حرکت اکسیژن به سمت شکم و قفسه سینه و نایژه‌ها و سپس خروج بازدم از دهان یک تمرین خوب و ساده مدیتیشن است.

یوگا راه دیگر تمرکز بر عضوی از بدن است. مثلاً تمرکز بر دست و پاها یا گرمی و سردی آن‌ها…یا تمرکز بر پوزیشن ستون فقرات خود در زمان نشستن روی مبل.

برای افراد تازه کار مانترا (تکرار یک عبارت یا کلمه) و یا چانت (سرود و مناجات) و نیز تمرکز بصری مثل نگاه خیره و پیوسته به یکشی خاص راحت‌تر از تمرکز روی اندام‌های بدن و حواس است. به این وسیله می‌توانند افکار درهم و پر جنب و جوش خود را آرام کرده و ذهن خود را مدتی هر چند کوتاه رها کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر