تفاوت قلب مردان با زنان در سن بلوغ

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تفاوت قلب مردان با زنان در سن بلوغ

کشف جدید: متفاوت شدن قلب مردان با زنان در سن بلوغ

مجله پزشکی و سلامت : مردها و زن‌ها در بسیاری از جنبه‌های فیزیکی و ذهنی با هم متفاوت هستند اما یک مطالعه جدید و جالب ابعاد جدیدتری از این تفاوت‌ها را آشکار کرده است. تفاوت در شکل و ساختار قلب تا چند ماه اخیر برای کسی آشکار نبود اما در مطالعه‌ای که در آن 3000 داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و نتایج آن در ژورنال رادیولوژی آمریکا به چاپ رسیده است مشخص گردید که قلب زنان و قلب مردان در طول زمان به اشکال متفاوتی رشد می‌کنند و این باعث پدید آمدن اختلافات ساختاری و آناتومی در قلب آن‌ها می‌شود. این مطالعه بیشتر بر بطن چپ قلب که خون اکسیژنه را از قلب به سایر اعضای بدن پمپ می‌کند متمرکز بوده است.

 به طور طبیعی با افزایش سن افراد، بطن‌های قلب کوچک می‌شود و توانایی پمپ خون کاهش می‌یابد. اما اخیراً محققان متوجه شدند که میزان کوچک شدن بطن‌ها با توجه به زن و مرد بودن متفاوت است. در مردان با افزایش سن عضلات پیرامون بطن چپ با گذشت زمان ضخیم و بزرگ‌تر می‌شود و همین باعث کوچک شدن بطن‌ها می‌شود اما در زنان این ماهیچه بزرگ‌تر نمی‌شود و حتی شاید کوچک‌تر از حالت اولیه آن شود. محققان تاکنون به علت این تفاوت جالب و تعجب آور را در مردان و زنان پی نبرده‌اند. این یافته به پزشکان متخصص قلب و عروق کمک خواهد کرد که بیماری‌های قلب و عروق را با دیدی دقیق‌تر و اختصاصی‌تر ببینند و در هنگام درمان تفاوت‌های ساختاری قلب مردان و زنان را مورد توجه قرار دهند. برای مثال پزشکان در نارسایی‌های قلب داروهایی تجویز می‌کنند که ضخامت دیواره بطن‌ها را کم کند اما بر اساس یافته جدید این داروها برای مردان مفید خواهد بود اما ممکن است اثر بخشی لازم برای زنان را نداشته باشد. همچنین این تفاوت بر نوع بیماری‌های قلبی که در زنان و مردان ایجاد می‌شود تأثیر گذار است.

 بنابراین این تفاوت بیولوژیک می‌تواند در شناخت بهتر بیماری‌های قلبی کمک قابل توجهی نماید. در این مطالعه که در بازه زمانی ده ساله و در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام شده است تصاویر MRI 3000 داوطلب زن و مرد مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه بخشی از یک طرح بزرگ‌تر است که در آنان محققان در تلاش‌اند که قلب افراد قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف را بررسی کنند تا عوامل مؤثر بر سلامتی قلب و نیز عواملی که سبب بیماری‌های قلبی و عروقی در مناطق مختلف دنیا می‌شوند را با شناخت به بهتر درک شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام و خسته نباشین. پسرم12 سالشه و63 کیلو شده . قدش معمولیه ولی اخیرا سینه هاش بزرگ شده و شکمش بزرگه نمی دونم چکار کنم. البته سیته هاش تازه بزرگ شده و دست که بزنه کمی درد داره. ممکنه برای بلوغش باشه؟ با تشکر از شما

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما بله این تغییر در ناحیه پستان مربوط به تغییرات هورمونی سن بلوغه که به دلیل اضافه وزن بالای پسر شما و مطمئننا درصد چربی بالای ایشون، بیشتر از دیگر همسالانش خودش رو نشون میده. بنابراین جای نگرانی نیست. پیشنهاد میکنم اضافه وزن فرزندتون رو به مرور زمان و با روش های استاندارد کاهش بدید چون میتونه زمینه ساز مشکلات دیگری برای فرزندتون بشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر