برای تقویت چشم چه بخوریم؟ (معرفی 9 ماده غذایی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای تقویت چشم چه بخوریم؟ (معرفی 9 ماده غذایی)

برای تقویت چشم چه بخوریم

مجله پزشکی و سلامتما جهان را از دریچه چشمانمان می‌بینیم بنابراین بسیار مهم است که از آن‌ها به خوبی محافظت نماییم. برای پیشگیری از آب سیاه، آب مروارید و دیگر مشکلاتی که سبب اختلال در بینایی می‌شوند باید گام‌هایی اساسی برداشت. شاید وقت تماشای تلویزیون فاصله مناسب را انتخاب می‌کنید و یا در هنگام مطالعه طرز نشستن را به درستی رعایت می‌کنید و یا در نور کم مطالعه نمی‌کنید اما سلامت چشم بسیار فراتر از این نکات است. وقت آن است مشکلات بینایی را از دیدگاه تغذیه‌ای مورد بررسی قرار دهیم.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

سبزیجات سبز تیره و پهن برگ

اسفناج و دیگر سبزیجات پهن برگ مانند کلم و کاهو منابع سرشار از ویتامین‌های A و C هستند که به سلامتی چشم کمک می‌کنند. اسفناج 4 ماده مغذی دارد که باعث محافظت از چشم می‌شوند این مواد شامل ویتامین C، لوتئین، گزانتین و بتا کاروتن است.

تقویت چشم با هویج

سبد غذایی که حاوی هویج باشد سبب محافظت از چشم در برابر بیماری‌هایی نظیر پیر چشمی می‌شود. هویج غنی از ویتامین A و بتا کاروتن هستند. با هویج‌ها سالادهای خود را خوش‌رنگ‌تر کنید و بینایی خود را نیز تقویت نمایید.

تقویت چشم با تخم مرغ

تخم مرغی که در هنگام صبحانه مصرف می‌کنیم، تأمین کننده کلسیم، امگا 3، روی، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12 و سایر ریز مغذی‌هاست. تخم مرغ منبع خوبی برای آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز افزایش دهنده میزان لوتئین خون هستند به‌ویژه در افرادی که دچار آب مروارید و پیر چشمی هستند.

تقویت چشم با کلم بروکلی

کلم بروکلی غنی از ویتامین C است. ویتامین C به‌ویژه برای بینایی لازم است.

تقویت چشم با گوجه فرنگی

گوجه حاوی دو ماده مغذی است لیکوپن و ویتامین C و هر دوی آن‌ها سبب تقویت چشم می‌شوند. این ماده غذایی برای هر نوع غذا مناسب است بنابراین به فراوانی از آن در ماکارونی، سوپ و سالادهای خود استفاده کنید. سس‌های کچاپ نیز حاوی لیکوپن فراوانی هستند که می‌توانید در غذایتان از آن استفاده کنید.

تقویت چشم با تخم آفتابگردان

این ماده غذایی حاوی سلنیوم است که برای تقویت قوای بینایی بسیار ضروری است. علاوه بر این روغن آفتابگردان برای قلب نیز سالم‌تر است.

تقویت چشم با آووکادو

آووکادو یکی از مقوی‌ترین سبزیجات است و ریز مغذی‌های فراوانی را در خود گنجانده است. ریز مغذی‌هایی که برای چشم مفید هستند در آووکادو یافت می‌شود. لوتئین این میوه از سایر میوه‌ها بالاتر است و عامل خوبی برای پیشگیری از آب مروارید و پیر چشمی می‌باشد.

تقویت چشم با سیر

شاید برای طعم دادن به غذا از سیر استفاده می‌کند اما آیا می‌دانید که سیر سرشار از مواد مورد نیاز برای سلامت چشم ایست. کرستین، ویتامین C، و سلنیوم سبب تقویت شبکه چشم و سلول‌های چشمی می‌شود.

تقویت چشم با ماهی

منبعی غنی از امگا 3 است که نه تنها برای سلامت قلب و عروق بلکه برای سالم نگه داشتن رگ‌های ریز موجود در شبکیه چشم بسیار ضروری است بنابراین توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک‌بار از این ماده غذایی در سبد غذایی خود استفاده کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر