چه غذاهای برای افراد مبتلا به ایدز مناسب است؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه غذاهای برای افراد مبتلا به ایدز مناسب است؟

بیماری ایدز چیست؟

مجله پزشکی و سلامتعفونت HIV به طیفی از عفونت‌های مرتبط با ویروس نقص ایمنی (HIV) انسان اشاره دارد که از حالت بدون علامت (سرم مثبت) تا بیماری های مرتبط با مرحله بیماری ایدز (AIDS) متغیر هستند.علائم اولیه بیماری ایدز در ماه اول یا دوم عفونت ایجاد می‌شود و بیشتر مشابه یک آنفولانزای شدید است. افراد مبتلا به ایدز علائمی مانند تب،سردرد،خستگی،غده های لنفاوی ملتهب،راش های پوستی دارند.

تغذیه افراد مبتلا به ایدز

افراد مبتلا به ایدز چه تغذیه‌ای باید داشته باشند؟ اگر در حال درمان هستید و عوارض خاصی ندارید،پاسخ ساده است:شما باید همان غذای سالمی را بخورید که سایر افراد نیز می‌خورند. شواهدی بر این مبنی وجود ندارد که افراد مبتلا به ایدز حتما باید شرایط تغذیه‌ای خاصی داشته باشند.اما درحالی‌که هیچ رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا به ایدز وجود ندارد حتی اگر علائمی ندارید رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.رژیم غذایی مناسب به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری داشته باشید و سالم بمانید و در عین حال از عوارض بیماری جلوگیری می‌کند.

10 نکته راجع به تغذیه سالم در افراد مبتلا به ایدز

1) میوه و سبزیجات فراوان

تمامی انواع میوه و سبزیجات سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، مانند سبزی‌های برگ‌دار، گوجه‌فرنگی قرمز، زغال‌اخته و هویج، از آسیب رساندن مولکول‌های ناپایدار به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به ایدز بهتر است روزی 6-5 وعده میوه و سبزی بخورند. کلم بروکلی یکی از اصلی‌ترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی است و مقدار زیادی مواد مغذی دارد که از بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند. کلم بروکلی حاوی ویتامین A، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل گلوتاتیون است. اسفناج مقدار زیادی مواد مغذی دارد و یک ماده غذایی فوق‌العاده است. فولات یکی از آن مواد مغذی است، که به بدن در ساخت سلول‌های جدید و ترمیم DNA کمک می‌کند. همچنین حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C است. با خوردن اسفناج خام یا کمی پخته‌شده، بیشترین سود را از مصرف آن می‌برید. انواع توت‌ها به‌خصوص انواعی از آن‌ها بارنگ تیره، مقدار زیادی از مواد مغذی به نام آنتوسیانین دارد، تحقیق خاصی در رابطه و اثر آن روی سلامت و افزایش ایمنی انجام‌نشده است، اما آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی در سلامتی و زندگی سالم افراد مبتلا به ایدز نقش کلیدی دارد.

2) غلات کامل برای افراد مبتلا به ایدز

استفاده از غلات کامل به‌خصوص غلات سبوس‌دار غنی از فیبر مانند: جو دوسر، کوینولا، جو، گندم و برنج قهوه‌ای که میزان زیادی فیبر و مواد مغذی سالم دارند بسیار مفید هستند. روزانه سه وعده غلات سبوس‌دار بخورید.

3) پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب

ماهی، مرغ، حبوبات بهترین منابع پروتئین بدون چربی‌اند که باید حتماً در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. همچنین گنجاندن لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی افراد مبتلا به ایدز ضروری است. غذاهای لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند که مصرف آن‌ها برای بدن بسیار مفید است.

پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب - دکتر سوشا

4) استفاده از چربی‌های سالم در رژیم غذایی افراد مبتلا به ایدز

این نوع چربی‌ها،چربی‌های خوب هستند. چربی موجود در کلزا، زیتون، روغن بادام زمینی از این نوع چربی می‌باشد. از چربی‌ها و روغن‌های سالم مانند روغن‌زیتون و آجیل استفاده کنید.

5) افراد مبتلا به ایدز باید مصرف شکر،شیرینی و چربی‌های اشباع را محدود کنند

کره، مارگارین سخت، سس سالاد، غذاهای سرخ‌شده، غذاهای میان وعده، شیرینی و دسر حاوی میزان زیادی چربی اشباع‌شده هستند که سلامت بدن افراد مبتلا به ایدز را به خطر می‌اندازند.

6) از چربی‌های ترانس استفاده نکنید

این نوع چربی ‌ها،چربی بد نام دارند و LDL کلسترول مضر را بالا می‌برند.مواد غذایی که ممکن است،چربی مصنوعی ترانس داشته باشند،عبارتند از: محصولات پخته‌شده، غذاهای سرپایی (مانند ذرت بوداده)، پیتزای منجمد، فست فود، مواد غذایی که سبزیجات کم دارند، چوب مارگارین، خامه قهوه، بیسکویت و هر نوع ماده غذایی آماده.

7) دوری از رژیم‌های غذایی رایج

رژیم‌های غذایی رایجی که در آن‌ها مصرف میزان زیادی از ویتامین‌ها به‌ همراه ترک مصرف یک گروه غذایی توصیه می‌شود،به‌شدت برای افراد مبتلا به ایدز خطرناک است و هیچ سودی ندارد.

8) رعایت تغذیه مناسب سلامت عمومی نه فقط ایدز

اگر شما فقط یک رژیم غذایی افزایش دهنده سیستم ایمنی را رعایت کنید،سلامت کلی بدن شما به خطر می‌افتد. افراد مبتلا به ایدز ممکن است درخطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیگر بیماری‌ها باشند، اما یک رژیم غذایی خوب به طور کلی می‌تواند به جلوگیری از آن‌ها کمک کند.

9) رعایت رژیم غذایی آسان برای افراد مبتلا به ایدز

هرچه که رژیم غذایی که دارید،پیچیده‌تر باشد،رعایت آن نیز سخت‌تر است.بعضی از افراد پروتئین و چربی دریافتی‌شان را محاسبه می‌کنند،اما متخصصان تغذیه می‌گویند به جزء در شرایط و بیماری‌های خاص، نیازی به این کار نیست و نیازی نیست که راجع به جزئیان نگران باشید.

رعایت رژیم غذایی آسان برای افراد مبتلا به ایدز - دکتر سوشا

10) اگر مشکلی داشتید می‌توانید کمک بگیرید

یک رژیم غذایی عادی برای اکثر افراد مبتلا به ایدز مناسب است.اما اگر افراد مبتلا به ایدز مشکلاتی از قبیل کاهش اشتها، تهوع یا کاهش وزن ناخواسته داشته باشند باید به پزشک مراجعه کند ، تا پزشک مشکلات و علائم بیماری را درمان کند.

کاهش وزن تا افزایش وزن در افراد مبتلا به ایدز

یکی از علائم شایع و جدی در افراد مبتلا به ایدز ، کاهش وزن ناخواسته است.برای جلوگیری از این اتفاق، برخی از افراد بیمار کالری و پروتئین بیشتری دریافت می‌کنند تا دچار کاهش وزن نشوند.آن‌ها مکمل‌های تغذیه‌ای می‌خورند و خامه به غلاتی که می‌خورند اضافه کرده و سپس آن را می‌خورند. کاهش وزن مرتبط با بیماری ایدز هنوز هم در افراد مبتلا به ایدز شدید یا درمان نشده ، اتفاق می‌افتد و همچنین مشکل وزن‌های مختلف نیز اتفاق افتاده است.برخی از افراد مبتلا، اضافه وزن دارند و برخی دیگر نیز زیر وزن نرمال (لاغری شدید) هستند. بسیاری از مردم آمریکا ( چه سالم و چه افراد مبتلا به ایدز ) میزان فعالیت بدنی‌شان کم است و درعین‌حال زیاد می‌خورند و درنتیجه اضافه وزن شدید دارند. از آنجایی‌که اضافه وزن ، بدن را در معرض خطرات سلامتی قرار می‌دهد،افراد مبتلابه HIV نیز درخطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت هستند. به همین خاطر حفظ وزن متعادل و تغذیه سالم در افراد مبتلا به ایدز بسیار اهمیت دارد چون چاقی،خطر بیماری‌های دیگر را نیز در افراد مبتلا به ایدز افزایش می‌دهد.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر