تشخیص جدیدی برای افسردگی و درمان آن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تشخیص جدیدی برای افسردگی و درمان آن

تحقیقی جالب در خصوص افسردگی و سلول‌های مغزی

مجله سلامت : سلول‌های میکروگلیای مغز به عنوان یکی از مهم‌ترین سلول دفاعی بدن، در سیستم عصبی مرکزی قرار گرفته‌اند. بر اساس تحقیقات جدید این سلول‌های مغزی ممکن است یکی از عوامل اصلی دخیل در بیماری‌های ذهنی و روانی باشند. یک تئوری جدید درهای تازه‌ای به سوی تولید داروهای مؤثرتر برای درمان افسردگی باز کرده است.

نقش سلول‌های میکروگلیا در بروز اختلالات ذهنی

سلول‌های میکروگلیا که حدود 10 درصد کل سلول‌های مغزی را شامل می‌شوند سلول‌هایی هستند که مغز را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها در امان نگه می‌دارند. از هر 6 نفر یک نفر در طی زندگی ممکن است به افسردگی ماژور مبتلا شود. در تکنیک‌های جدید اسکن مغزی مشخص شده است هنگامی که ساختار و شکل میکروگلیاها تغییر کند این سلول‌ها نمی‌توانند به درستی با فرایندهای نرمال مغزی خود را سازگار کنند و همین منجر به ایجاد اختلالات ذهنی و افسردگی می‌شود. در بیماری‌های ذهنی و افسردگی میکروگلیاها بزرگ و مدور شده و حالت فعال و دفاعی به خود می‌گیرند و موادی از خود ترشح می‌کنند که سبب آغاز التهاب در مغز می‌گردد. این حالت در استرس مزمن نیز که یکی از دلایل افسردگی محسوب می‌شود هم دیده شده است. هنگامی که افسردگی و استرس مزمن شوند برخی از سلول‌های میکروگلیا از بین می‌روند و برخی نیز چروکیده و ناتوان می‌شوند.

تشخیص دقیق مرحله افسردگی با بررسی سلول‌های مغزی

بر اساس تحقیقات، فعال شدن دراز مدت و یا چروکیده شدن میکروگلیاها سبب بروز عوارض افسردگی می‌گردد. بر اساس این تحقیق درمان افسردگی با توجه به مرحله‌ای که سلول‌های میکروگلیا در آن قرار دارند امکان‌پذیر می‌باشد. در تحقیقات مشخص شده است که سلول‌های سیستم ایمنی با ترشح برخی پروتئین‌ها بر نحوه عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند و همچنین شرایط و میزان سلامت مغز نیز بر نوع عملکرد سیستم ایمنی تأثیر گذار خواهد بود. بنابراین با استفاده از آزمایشات خونی و بررسی کردن شرایط سیستم ایمنی می‌توان به دلایل برخی از بیماری‌های مغزی نیز پی برد. در واقع در افسردگی ماژور شاخص‌های افسردگی از حالت ذهنی خارج می‌شوند و خود را در خون نیز نشان می‌دهند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر