برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

چکیده مطلب 

همه ما میدانیم که اعتیاد چه بلای خانمان‌سوزی است. اگر شما هم یکی از اطرافیانتان به اعتیاد مبتلا است، احتمالاً به دنبال  هستید که برای ترک تریاک چه بخوریم؟برخی مواد غذایی برای ترک تریاک بسیار مفید هستند و به درمان اعتیاد کمک می‌کنند که ما در این مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

اعتیاد بیماری است که بیمار، رفتاری با عوارض بد را دائماً تکرار می‌کند. این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل سیستم رفتاری، باعث تکرار آن رفتار بد می‌گردد. بیماری اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام پاداش، انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده و اختلال در این سیستم‌ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی ، فیزیولوژیکی ، اجتماعی و روحی می‌گردد. به خاطر این عوارض بیولوژیکی است که ترک اعتیاد موضوعی مهم در جامعه ما است و ما در این مقاله با عنوان برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی) سعی داریم به شما کمک کنیم تا با عوارض کمتری این دوران بسیار دشوار را پشت سر بگذارید.

به دنبال مصرف ترکیبات افیونی (مخدر) ، تغییرات روان‌شناختی و رفتاری بارزی ایجاد می‌شود. فرد در ابتدا احساس سرخوشی می‌کند. این سرخوشی به‌تدریج با کج‌خلقی و بی‌تفاوتی جایگزین می‌شود. تندی و کندی فعالیت روانی ، اختلال قضاوت و اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی از تبعات دیگر آن است.

اگر یکی از اطرافیان شما به تریاک اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” ترک تریاک : بهترین روش ترک تریاک ” را به آن‌ها توصیه نمایید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

برای ترک تریاک چه چیزی خوب است

ترک اعتیاد به مواد مخدر

ترک اعتیاد به مواد مخدر ، به روند درمان روانی یا پزشکی اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان مانند تریاک، هروئین، کوکائین، برخی داروها و الکل گفته می‌شود. زمانی که فردی قصد دارد اعتیادش را کنار بگذارد، بدن او با مشکلات زیادی روبرو می‌شود که باید از راه‌های درستی با آن مشکلات مقابله کند. تغییر در رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند برای بازگشت زندگی فرد به مسیر طبیعی خود، کافی باشد. اما یک رویکرد جامع به چندین مورد مانند: رژیم غذایی ، مکمل‌ها و مشاوره فشرده فردی می‌تواند به فرد، درروند ترک اعتیاد کمک کند.

برای ترک هروئین چه بخوریم

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ 

چه غذایی در هنگام ترک اعتیاد باید مصرف شود؟ تغذیه در ترک اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد. یک باور جهانی غلط در میان مردم وجود دارد که در آن، مردم فکر می‌کنند زمانی که فردی در دوران ترک اعتیاد است، باید شیرینی، چربی و مواد غذایی به درد نخور را به افراط بخورد. اما شواهد نشان می‌دهد که این عادات غذایی، نه تنها به فرد در ترک اعتیاد کمک نمی‌کند، بلکه مانع او نیز می‌شود.

تغذیه و مواد غذایی مناسب افراد معتاد در پروسه ترک اعتیاد شامل: جلوگیری از افزایش میزان قند دریافتی، رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس‌دار ، حذف غذاهای فراوری‌شده ، استفاده از غذاهای کامل کلیدی، استفاده از غذاهای پروتئینی (به دلیل اینکه باعث تولید اسیدآمینه می‌شوند که اسیدآمینه‌ها در بهبودی ترک اعتیاد نقش کلیدی دارند و روی عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تأثیرگذار هستند و در نتیجه پیامی که از مغز به سلول‌های بدن می‌رسد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اگر فردی به شیشه اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” ترک شیشه با انواع روش‌های مرسوم ” را به آن‌ها توصیه نمایید.

پیشنهاد: برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری عمومی روی لینک کلیک کنید.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد چه غذائی و چه مقدار بخوریم؟

نکته دیگری که در رژیم غذایی مهم است، این است که چه میزان غذا و در چه زمانی از روز بخورید. نکته مهم این است که به‌جای استفاده از میزان زیاد پروتئین در دو وعده غذایی، تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کرده و در هر وعده ۲۰-۱۵ گرم ماده پروتئینی بخورید. متخصصان تغذیه به افراد معتاد توصیه می‌کنند: گرسنه نمانید و هیچ‌گاه احساس سیری زیاد نیز نکنید. یعنی هر ۴-۲ ساعت یک بار، غذای کم حجمی بخورید.

افراد معتاد در دوران نقاهت باید ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن، روز خود را با یک صبحانه مفید شروع کنند و در طی روز نیز، میان وعده‌هایی سالمی مانند آجیل (برای جلوگیری از افت قند خون و حفظ ثبات قند خون) مصرف کنند.
همچنین برای بهبود عملکرد معده و روده بهتر است، این افراد در دوران نقاهت مصرف پروبیوتیک‌ها (Probiotics) را افزایش دهند. ورزش و مواجهه با نور خورشید (برای تولید ویتامین D) برای دوران نقاهت ترک اعتیاد بسیار مفید هستند.

مواد غذای برای ترک تریاک

مصرف کوکائین باعث می‌شود که بدن فرد، با کمبود اسیدهای چرب ضروری مواجه شود، که در دوران نقاهت ترک اعتیاد به کوکائین ، فرد باید با مصرف امگا ۳ این کمبود را جبران کند. البته رژیم غذایی و مکمل‌های مهم برای دوران نقاهت ترک اعتیاد هر معتادی، بسته به نوع اعتیاد او و مدت‌زمان اعتیادش، متفاوت است. با توجه به این موضوع، بهتر است هر معتادی در دوران نقاهت ترک اعتیاد ، با یک متخصص تغذیه مشورت کند. به طور کلی تغذیه‌ای برای افراد معتاد مناسب است، که در آن مواد غذایی ارگانیک به همراه مکمل‌های غذایی خاص باشد تا این مکمل‌ها به بهبودی ترک اعتیاد این افراد کمک کند.

اگر فردی به متادون اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” روش ترک متادون بدون درد ” را به آن‌ها توصیه نمایید.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

مکمل‌های غذایی مناسب برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد می‌تواند سخت باشد، زیرا در اغلب موارد، انواع مختلفی از اعتیاد در یک فرد وجود دارد. برای جلوگیری از عود مجدد اعتیاد ، باید شیوه زندگی فرد تغییر کند و از آنجا که فقر غذایی ممکن است باعث شود که فرد، به سمت مواد مخدر یا الکل روی بیاورد، باید فرد معتاد در دوران نقاهت ترک اعتیاد خود ، تغذیه مناسبی در کنار مصرف مکمل‌های غذایی مناسب داشته باشد. داروهای مکمل ترک اعتیاد در زیر آمده‌اند:

مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد

مکمل‌های N استیل سیستئین (N-acetylcysteine)(NAC)

این آنتی‌اکسیدان ممکن است تنها ماده غذایی مهم برای کاهش یا حذف رفتارهای اعتیادآور باشد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که NAC تا حد زیادی می‌تواند تمایل به کوکائین و علاقه به قمار را کاهش دهد و ممکن است به کاهش میل به الکل کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده است که این ماده در حل و فصل وسواس، جویدن ناخن و کشیدن مو خود مفید است. محققان معتقدند که NAC سطح برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی را تنظیم می‌کند.در دوران نقاهت ترک اعتیاد ، روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم NAC، یک تا چهار بار در روز، بدون غذا میل کنید.

آیا از ” روشهای ترک اعتیاد به الکل ” اطلاع دارید؟ مطالعه این مقاله را از مجله سلامتی دکتر سوشا از دست ندهید.

قرص ویتامین برای ترک اعتیاد

مکمل ویتامین C

تأثیر ویتامین ث در ترک اعتیاد غیر قابل انکار است. مغز به‌طور معمول دارای غلظت بالایی از ویتامین C است، که می‌تواند در برابر اثرات سمی محرک‌ها از مغز محافظت کند. دوز زیادی از مکمل ویتامین C نیز ممکن است فعالیت گیرنده‌های مخدر در مغز را تغییر دهد و منجر به علاقه کمتر به مواد مخدر شود. روزانه ۳۰۰۰-۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در دوزهای جداگانه مصرف کنید.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

مکمل B کمپلکس

ویتامین B کمپلکس به بازگرداندن عملکرد طبیعی کبد و کاهش هوس کمک می‌کند. همچنین مصرف ویتامین B1 (تیامین) و B3 (نیاسین) نیز در این زمینه، کمک خوبی می‌کند. یک مکمل B کمپلکس قوی را انتخاب کنید و در دوران نقاهت ترک اعتیاد ، آن مکمل را مصرف کنید.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

پروبیوتیک‌ها (Probiotics) برای دوران ترک اعتیاد

مصرف‌کنندگان مواد مخدر، تصور می‌کنند که باید فرایند درمانشان با خوردن مواد غذایی کم ارزش همراه باشد. اما مکمل‌های پروبیوتیکی و آنزیم‌های گوارشی، می‌تواند به التیام دیواره روده و متعادل نگه‌داشتن باکتری‌های روده کمک کند. پروبیوتیک ها از جمله این مواد هستند که عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کنند.

وب سایت پزشکی دکتر سوشا در مقاله‌ای به نام ” مراکز ترک الکل ” بهترین این مراکز را در تهران به شما معرفی می‌کند. برای اطلاع از این مراکز لطفاً به این مقاله مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟ (معرفی 6 مکمل غذایی و 1 نوشیدنی)

سیلیمارین (Silymarin)

الکل باعث اختلال در عملکرد طبیعی کبد می‌شود و این عصاره‌های گیاهی به خوبی از عملکرد نرمال کبد و تنظیم قند خون حمایت می‌کنند. در دوران نقاهت ترک اعتیاد الکل ، روزانه ۳۰۰-۱۰۰ میلی‌گرم سیلیمارین مصرف کنید.

آیا از ” روشهای ترک اعتیاد به الکل ” اطلاع دارید؟ مطالعه این مقاله را از سایت سلامتی drsosha از دست ندهید.

ویتامین برای ترک اعتیاد

 تیریشه (Kudzu)

در یک مطالعه انسانی نشان داده شد که تیریشه، میل به الکل را کاهش می‌دهد و باعث کاهش مصرف الکل می‌شود. روزانه در سه وعده جداگانه، ۱۰۰۰ میلی‌گرم تیریشه مصرف کنید.

مولتی ویتامین های ضروری برای ترک اعتیاد

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

مفیدترین نوشیدنی برای ترک اعتیاد آب است. بسیار مهم است که فرد به مقدار کافی آب در روز دریافت کند. از نوشیدنی های سالم مثل اسموتی ها که از میوه‌های طبیعی تهیه‌ شده‌اند نیز می‌توان استفاده کرد.

نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد

نتیجه گیری:

در این مقاله ما به بررسی تغذیه معتادان در حال ترک پرداختیم .موادی که در مقاله بالا به آن‌ها اشاره شد به افراد معتاد کمک می‌کنند که دوره ترک را با موفقیت بیشتری پشت سر بگذارند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

اعتیادم راچندوقته گذاشتم کنار پهلوهام درد میکنه دردش که زیاد میشه تحملش نمیکنم چنددود که میگیرم دردساکت میشه یک هفته ای آروم میشه یبوست هم دارم هفته ای یک یا دو بار شکمم کار میکنه چکار کنم تا ازشر اعتیاد خلاص بشوم ممنون میشم کمکم کنید

مشاهده کامل

با سلام در ابتدا اعتیاد شما به چه نوع مخدری بوده چون هرکدام عوارض خودش رو بعد از عدم مصرف داره؟ دوم اینکه ترک اعتیاد به صورت انفرادی و به دور از نظر متخصص خطرناک هست و ممکنه شما دچار عوارض بسیار شدیدی بشین و همین موجب برگشت مجدد شما به ماده اعتیاد آور میشه ،در نتیجه توصیه میکنیم حتما با مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد ،زیر نظر یک متخصص این کارو انجام بدین تا عوارض این دوره رو به حداقل برسونید و علاوه بر مهیا کردن شرایط فیزیکی برای عدم مصرف، خودتون رو از جهت روانی و وابستگی های ذهنی به این‌ ماده پاکسازی کنید. با تشکر _سایت تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.خسته نباشین.من چهل سالم.میخوام شروع کنم به ترک شیشه.لطف میکنید بهترین داروها و مکمل تقویتی که به دردم بخور چندتا نام ببرین.ببخشین چون سرکارم نمیتونم تند تن جواب بدم.میدونم مقدار مصرف و نوع مصرف مهمه.در کل نام میبرین.ممنون

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به سوال شما پاسخ داده شده. بهتره در این مدت تحت نظر یک روانپزشک باشید تا با تجویز داروهای آرامبخش ملایم، به شما در کنترل علائم ترک شیشه کمک کنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام برای ترک قرص های اعتیاد آور مثل ترامادول و بی ۲ ، چه قرص های تقویتی جایگزین کنیم ؟

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به شما پاسخ داده شده. بعلاوه میتونید مقاله زیر رو هم مطالعه کنید: روش ترک متادون بدون درد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ايا مولتي ويتامين مينرال و ال كارنتي و جينكو بیلوبا و ولبان براي معتاد شيشه تداخل داروي دارد؟ و براي كم كردن مصرف فرد چه قرص هاي بهش پيشنهاد بديم بهتره

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام همه این موارد مکمل های قوی هستند که حتی مصرف همه اینها با یکدیگر نیز توصیه نمیشود، در فردی که به مصرف شیشه اعتیاد دارد نیز همین مسئله صادق است. برای ترک شیشه نیز بعد از کاهش مصرف شیشه، باید با مشورت پزشک شروع به مصرف مکمل ها کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام همسرم اعتیاد به تریاک دارد و میخواد تو خونه ترک کنه و من هم میخوام کمکش کنم ولی نمیدونم چه غذاهایی رو باید در روزهای اول ترک بهش بدم یا چه میوهایی مناسب هست ممنون میشم راهنمایی کنید سنش 34سال هست و 10سال بیماره و گرفتار تریاک

مشاهده کامل

با سلام در این مقاله به مواد غذایی و مکمل های ضروری برای ترک اعتیاد اشاره شده است. لطفا به دقت آن را مطالعه بفرمایید. بعلاوه اینکه ممکنه نیاز باشه همسرتون رو نزد یک متخصص مغز و اعصاب ببرید تا در این مدت با تجویز آرام بخش های ملایم به ایشون کمک کنن تا روال ترک رو بهتر طی کنن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با عرض سلام و خسته نباشید
1-بهترین قرص برای ترک اعتیاد و طرز مصرف آن
2-برنامه غذایی و چیز هایی که مفید هست برای دوره درمان

مشاهده کامل

باسلام عرض ادب بنده سه ماه ترک کردم اولش خوب بودم ولی الان میترسم وسوسه زیاد دارم الان غذام کم نمیدونم چیکار کنم باتشگر

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر