تاثيرات بسيار جالب خواب بر بیماری آلزایمر ؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثيرات بسيار جالب خواب بر بیماری آلزایمر ؟

بیماری آلزایمر چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : بیماری آلزایمر (Alzheimer’s disease) یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر در این بیماران، زوال عقل و اختلال حافظه ‌است.اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود.این ساختارهای پروتئینی اجسام آمیلوئیدی(پلاک) نام دارند.

سیستم پاک‌سازی مغز چیست؟

مایع مغزی-نخاعی مایع شفافی است که مرتباً از امتداد رگ‌های خونی وارد مغز شده و از مغز خارج می‌شود و همراه با خود سموم را نیز از مغز خارج می‌کند.این فرایند که توسط مایع مغزی-نخاعی انجام می‌شود،با نام سیستم گلیمفاتیک (glymphatic system) شناخته شده است که توکسین‌ها و سمومی مانند سموم پلاک‌های آلزایمر را از مغز پاک می‌کند.

سیستم پاک‌سازی مغز چیست؟

مطالعه ارتباط بی‌خوابی با بیماری آلزایمر

محققان شواهد محکمی مبنی بر اینکه بی‌خوابی، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا می‌برد،یافتند.
جفری ایلیف (Jeffrey Iliff) دانشمند مغز در دانشگاه بهداشت و علوم اورگن(Oregon) در پورتلند(Portland) می‌گوید:تغییر عادات خواب،می‌تواند سطحی از زوال عقلی را ایجاد کند.به نظر می‌رسد که مغز سموم مربوط به آلزایمر را در هنگام خواب پاک‌سازی می‌کند.

مطالعه‌ای در حیواناتی انجام شد که به‌اندازه کافی چشمشان را نمی‌بندند و استراحت نمی‌کنند،در این مطالعه دیده شد که آن سموم ، در مغز این حیوانات تولید می‌شوند و به مغز آسیب می‌رسانند.
در طی دهه‌های اخیر اثبات‌شده است که اختلالات خواب در افرادی که مبتلابه آلزایمر هستند، رایج می‌باشد. برای مدت طولانی، محققان فکر می‌کردند که اختلالات خواب، به خاطر بیماری آلزایمر است، به این معنی که تصور می‌کردند که بیماری آلزایمر روی نقاط تنظیم خواب در مغز تأثیر می‌گذارد. اما دو مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این ارتباط پیچیده‌تر است.

اولین مطالعه در سال 2009 توسط محققان دانشگاه واشنگتن(Washington) انجام شد و در این مطالعه نشان داده شد که پلاک‌های آمیلویید چسبنده مرتبط با بیماری آلزایمر با سرعت بیشتری در مغز موش بی ‌خواب توسعه می‌یابند.

مطالعه دوم در سال 2013 توسط تیمی انجام شد که ایلیف جزء آن تیم تحقیقاتی بود و در این مطالعه نشان داده شد که چگونه بی‌خوابی، سرعت تشکیل پلاک‌های آلزایمر را افزایش می‌دهد و همچنین بامطالعه بر روی حیوانات دیده شد که روند پاک‌سازی قابل‌توجهی، در طی خواب عمیق در مغز این حیوانات رخ می‌دهد و خواب عمیق باعث می‌شود که سمومی که پلاک‌های آلزایمر را در مغز ایجاد می‌کنند از مغز پاک شود.

در موش‌ها عملکرد سیستم پاک‌سازی،با میکروسکوپ و لیزر قدرتمند مطالعه شده است اما مطالعه عملکرد این سیستم در انسان دشوار است زیرا برای دیدن این فرایند باید راهی ایمن و غیرتهاجمی(مانند MRI که بسیار حساس و دقیق است) را انتخاب کنیم.
هنگامی‌که انسان به خواب عمیق فرو می‌رود و پاک‌سازی سموم آغاز می‌شود، سیگنال دریافتی از یک مولکول نمک تغییر می‌کند، که نشان می‌دهد مایع آزادانه در مغز در حال حرکت است. در مغز افراد جوان این سیگنال قوی است که نشان می‌دهد سیستم حذف سم به‌درستی عمل می‌کند و در مغز افراد پیر که مستعد بیماری آلزایمر هستند این سیگنال ضعیف است چون پاک‌سازی در این افراد به‌درستی انجام نمی‌شود.

آزمایش‌ها تا حد زیادی این استدلال را که بی‌خوابی می‌تواند به بیماری آلزایمر منجر شود را اثبات می‌کنند و دانستن این موضوع باعث می‌شود که افراد در معرض خطر،با دارو و یا روش‌های درمانی دیگر،مشکل خواب خود را درمان کنند تا خطر بیماری آلزایمر در آن‌ها کاهش یابد.
ایلیف و همکارانش نیز در حال انجام مطالعه‌ای هستند که در این مطالعه بتوانند ارتباط بین مشکلات خواب و بیماری آلزایمر در انسان را با اطمینان بیشتری اثبات کنند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : پیشگیری از آلزایمر با خوردن غذای مناسب | بیماری آلزایمر

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر