تأثیر ورزش بر سلامت روان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تأثیر ورزش بر سلامت روان

تأثیر ورزش بر سلامت و بهداشت روان چقدر است؟

تأثیر ورزش بر سلامت روان موضوعی است که اخیراً زیاد به آن پرداخته می‌شود. مطمئننا همه شما می‌دانستید که ورزش برای سلامت جسمی و تناسب اندام مفید است؛(می‌توانید مقاله ” کاهش سایز کمر و پهلو با چند حرکت ورزشی ساده ” را نیز در سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.) اما تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است، نشان داده‌اند که مشارکت ورزشی می‌تواند بر بهداشت روان شما نیز تأثیر مثبت داشته باشد؛ اما چگونه؟

در ادامه درباره تأثیر ورزش بر سلامت روان به طور اختصاصی‌تر صحبت کرده‌ایم؛ احتمالاً بعد از خواندن این مقاله انگیزه شما برای ورزش چندین برابر خواهد شد.

تأثیر ورزش بر سلامت و بهداشت روان چقدر است؟

تأثیر ورزش در بهبود روحیه

اگر دلتان می‌خواهد بسیار شاد و ریلکس شوید، حتماً درگیر یک فعالیت فیزیکی شوید. مهم نیست چه فعالیتی را انتخاب کنید؛ حتی یک اگر یک پیاده‌روی ساده را انتخاب کنید باز هم تأثیر ورزش به حدی زیاد است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح یکسری مواد شیمیایی از مغز می‌شود که به شما احساس شادی و آرامش می‌دهد. از طرفی ورزش کردن باعث تناسب اندام شما می‌شود و اعتماد به نفس و شرایط روحی شما را بهبود خواهد بخشید. ورزش‌های تیمی علاوه بر این مزایا، این شانس را به شما می‌دهند که با دوستانتان در یک محیط تفریحی در ارتباط باشید.

تأثیر ورزش در بهبود روحیه

تأثیر ورزش در افزایش تمرکز

فعالیت‌های فیزیکی منظم به شما کمک می‌کنند که سلامت روان و مهارت‌های ذهنی خود را با افزایش سن حفظ کنند. برخی از این مهارت‌های ذهنی شامل تفکر انتقادی، قدرت یادگیری و مهارت قضاوت صحیح می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است فعالیت‌های هوازی و تقویت عضلانی را با هم ترکیب کنید. برای بهره‌مندی از این تأثیر ورزش بر سلامت روان سه تا پنج بار در هفته و حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

تأثیر ورزش در افزایش تمرکز

تأثیر ورزش در کاهش استرس و اضطراب

هنگامی که از لحاظ جسمی فعال هستید، ذهن شما از عوامل استرس‌زای روزانه پرت می‌شود. این می‌تواند به شما کمک کند که از افکار منفی دور شوید. ورزش همچنین باعث کاهش سطح هورمون استرس در بدن شما می‌شود. در عین حال، تولید اندورفین‌ها را افزایش می‌دهد. این دو عامل در کنار هم باعث می‌شوند که استرس و افسردگی در فرد کاهش یابد. ترشح اندورفین باعث می‌شود که افراد ورزشکار بعد یک تمرین سخت، سرشار از احساس لذت و رضایت شوند.

تأثیر ورزش در کاهش استرس و اضطراب

تأثیر ورزش در اصلاح عادات خواب

ورزش و سایر اشکال فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. تأثیر ورزش در این زمینه از طریق کمک به تسریع خواب و عمیق‌تر شدن آن اتفاق می‌افتد. خواب بهتر می‌تواند سلامت روانی شما را در طول روز بهبود بخشد و همچنین خلق و خوی فرد را بهبود دهد. بهتر است برای کسب این نتیجه تا جایی که می‌توانید سعی کنید زمان ورزش خود را به غروب و چند ساعت قبل از خواب موکول کنید. در این صورت با سرعت بیشتری به خواب خواهید رفت.

تأثیر ورزش در اصلاح عادات خواب

تأثیر ورزش در کاهش وزن و بهبود تصور شما از بدنتان

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها شرکت در فعالیت‌های ورزشی را یک راه سالم برای حفظ وزن و تناسب اندام می‌دانند. انواع ورزش‌ها مانند راه رفتن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری، همگی روش‌هایی بسیار مؤثر برای سوختن کالری و ساخت عضلات هستند. حفظ وزن نرمال، احتمال ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

تأثیر ورزش در کاهش وزن و بهبود تصور شما از بدنتان

تأثیر ورزش در افزایش اعتماد به نفس

ورزش منظم، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و عزت‌نفستان را بهبود می‌بخشد. همان‌طور که قدرت، مهارت‌ها و استقامت شما از طریق ورزش افزایش می‌یابد، تصویر شما از بدنتان نیز بهبود می‌یابد که نتیجه آن ارتقا سلامت روانی شما خواهد بود. با نیروی تازه و انرژی که در اثر فعالیت بدنی به دست می‌آورید، می‌توانید در دیگر جنبه‌های زندگی خود نیز بهتر عمل کنید. ( مقاله ” این ورزش های خاص برای مردان بسیار مفید هستند ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.)

تأثیر ورزش در افزایش اعتماد به نفس

تأثیر ورزش در ایجاد صفات رهبری

ورزش‌های تیمی مانند فوتبال، بیس بال و بسکتبال، می‌توانند صفات رهبری را در افراد تقویت می‌کنند. مطالعات انجام‌شده در دانش آموزان دبیرستانی نشان داد که ورزش‌های گروهی می‌تواند همبستگی افراد را افزایش داده و توان مدیریت و رهبری شرایط را در آن‌ها تقویت می‌کند. این تأثیر ورزش به دلیل فرصتی است که برای آموزش، تلاش، پیروزی و یا حتی شکست، ایجاد می‌کند. افراد درگیر در ورزش به طور طبیعی بیشتر تمایل دارند تا در محیط کار و اجتماعی نیز یک «نظم تیمی» برقرار کنند و موفق‌تر خواهند بود.

تأثیر ورزش در ایجاد صفات رهبری

تأثیر ورزش بر سلامت روان کودکان

به نظر می‌رسد تأثیر ورزش در سلامت روان کودکان می‌تواند به اندازه بزرگسالان باشد. بزرگ‌ترین تفاوت این است که بر اساس مطالعات وقتی بچه‌ها در سن نوجوانی شرکت در ورزش را آغاز می‌کنند، با بیشتر شدن سن، تمایلشان به مشارکت در فعالیت‌های ورزشی افزایش می‌یابد. همان منبع نشان می‌دهد که شرکت در یک ورزش تیمی عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشد و مشارکت‌های پس از مدرسه را در آنان افزایش می‌دهد. ورزش و سلامتی دو یار همیشگی هستند که هیچگاه از هم جدا نمی شوند.

تأثیر ورزش بر سلامت روان کودکان


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من خانم 37 ساله ای هستم که بعد از ایام عید امسال دچار افسردگی و استرس و اضطراب شدید شدم و به دکتر مراجعه کردم و به ایشان مشکل خود را اعلام کردم و به ایشان اعلام کردم که سالهای قبل هم دچار افسردگی میشدم و سال قبل هم 6 ماه دارو مصرف کردم و همچنین خواب سبک دارم. دکتر با شنیدن وضعیت روحی من و افسردگیهای سالهای قبل، برای من سرترالین 50 و برپروپیون و آلپرالازوم 0/5 و دوکسپین 10 تجویز کردن. من در حین مصرف داروها پس از گذشت دو هفته، یکشب نیمه شب ساعت 5 از خواب پریدم و دیگر تا صبح خوابم نرفت مجدداً فرداشب نیمه شب ساعت 5 و نیم بیدار شدم و به همین منوال شبهای بعد نیمه شب ساعت 4 و 15 دقیقه از خواب بیدار میشدم و دیگر به هیچ عنوان خوابم نمیرفت. مجدداً به دکتر مراجعه کردم و مشکلی که برایم پیش آمده بود را به ایشان گفتم. دکتر هم به من گفتن من قرص دوکسپین که خواب آور است را برای شما تجویز کردم حالا با وجود این مشکل شبها قرص دوکسپین را همچنان مصرف کن و قرص آمپرالازوم را که شبها یک دوم مصرف مینمودی حالا یک عدد مصرف کن. من هم چند شب هست که اینکار را انجام میدهم ولی فایده ای ندارد و هر شب نیمه شب دقیقاً ساعت 4 و 15 دقیقه از خواب بیدار میشوم و دیگر تا صبح خوابم نمیرود. حال از شما خواهشمندم در این زمینه من را راهنمایی فرمائید. با سپاس فراوان

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر