بیماری ‌هایی که همراه با احساس خستگی هستند کدامند ؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بیماری ‌هایی که همراه با احساس خستگی هستند کدامند ؟

احساس خستگی و بیماری

زمانی که سیستم ایمنی بدن با بیماری خاصی دست و پنجه نرم می‌کند ، انرژی بدن کم می‌شود و موجب بروز احساس خستگی می‌شود. در نتیجه جای تعجب نیست که احساس خستگی از علائم بسیاری از بیماری‌های عمومی و خاص است. احساس خستگی به خاطر بیماری ، عادی است و باید با استراحت و خواب کافی بر احساس خستگی غلبه کنید تا روند بیماری شما بهتر پیش رود. در ادامه ، تعدادی از بیماری‌هایی که همراه با خستگی هستند را نام می‌بریم.

کم کاری غده تیروئید

تیروئید ، یک غده کوچک واقع در پایه گردن است که مسئول تنظیم سطح انرژی ، سوخت و ساز بدن و عملکرد سیستم ایمنی است.مشکلات و بیماری‌های غده تیروئید بسیار رایج است ، به طوری که 11 میلیون نفر در ایالات متحده از کم کاری غده تیروئید رنج می‌برند. کمبود انرژی و خستگی اولین و برجسته‌ترین علامت کم کاری غده تیروئید است. کم کاری تیروئید علائم دیگری مانند افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و احساس سرما دارد.

نارسایی غده فوق کلیه

شیوع این بیماری کمتر از کم کاری غده تیروئید است . این بیماری دومین بیماری مربوط به غده درون ریز همراه با احساس خستگی است. در این بیماری غده فوق کلیه به درستی کار نمی‌کند و هورمون کورتیزول در بدن به اندازه کافی ترشح نمی‌شود. سرگیجه، کاهش وزن ، درد شکم ، اسهال و هیپرپیگمانتاسیون -بخشی از قسمت‌های پوست کمی تیره‌تر از بقیه پوست است- از علائم دیگر نارسایی غده فوق کلیه هستند.

سندرم خستگی مزمن

مشخصه این بیماری احساس خستگی ناتوان کننده است. خستگی در این بیماری به حدی شدید است که فرد توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست می‌دهد. درد و تفکر مه آلود از علایم معمول در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن است.

سندرم خستگی مزمن

کم خونی و احساس خستگی

در بیماری کم خونی، سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی سالم نیستند و توانایی حمل اکسیژن را ندارند. بسیاری از انواع کم خونی با خستگی همراه هستند. کمبود آهن یا ویتامین B12 ، دوره قاعدگی بسیار سنگین و یا پولیپ از علل شایع کم خونی هستند. افراد مبتلا به کم خونی همراه با احساس خستگی و علائم دیگری مانند چهره رنگ پریده و زرد ، سرگیجه ، سردرد و شکستگی ناخن‌ها هستند.

 احساس خستگی نشانه دیابت

خستگی ، تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد از اولین و ماندگارترین علائم بیماری دیابت هستند. بدن در حال مبارزه با افزایش قند خون است و به همین دلیل احساس خستگی شدیدی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

افسردگی بالینی

افسردگی اختلال مغزی است که می‌تواند منجر به خلق و خوی بد و خستگی مفرط شود. احساس خستگی مرتبط با افسردگی می‌تواند فرد بیمار را در خانه منزوی کند و یا حتی انرژی و حوصله برای انجام کارهای روزانه روزانه را از او بگیرد . بیماری افسردگی علاوه بر خستگی با علائمی مانند غم و اندوه، از دست دادن اشتها و مشکلات تمرکز همراه است.

احساس خستگی در بیماری اندوکاردیت

اندوکاردیت همان التهاب یا عفونت قلب است که در اثر اتصال باکتری خونی به لایه داخلی قلب ایجاد می‌‌شود. افرادی با آسیب قلبی و دریچه قلب مصنوعی در معرض خطر اندوکاردیت هستند. تب ، لرز و احساس خستگی از شایع‌ترین علائم این بیماری هستند. این بیماری با داروهای ضد میکروبی و یا در موارد نادر با انجام عمل جراحی قابل درمان است.

احساس خستگی در بیماری اندوکاردیت

آپنه خواب

تنگ یا مسدود شدن راه‌های هوایی موجب تنفس کم عمق و یا وقفه طولانی در تنفس هنگام خواب (شاید نزدیک به یک 1 دقیقه) می‌شود. این وقفه در تنفس با خرناس کشیدن و یا سرفه حل و فصل می‌شود. خر و پف کردن زیادی از نشانه‌های مرتبط با آپنه خواب است. افرادی که دچار آپنه خواب هستند ، در طول روز احساس خستگی می‌کنند.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام مدت زیادی است که کسل و خواب الود و خسته هستم ازمایشات و بررسها خوب بوده. تغذیه سالم و پیاده روی می کنم . مدت 3 ماه است که سرترالین و لاموتیریژن مصرف می‌کنم. نتیجه نگرفتم. ممنون از پاسخگویی

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر