بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

کشیدن دندان عقل و ریکاوری بعد از آن

مجله پزشکی و سلامتحدوداً 90% از افراد ، در طول زندگی خود ، حداقل یکی از سه دندان مولر که اصطلاحاً دندان عقل گفته می‌شود را کشیده‌اند.بعضی از مردم هر چهار دندان خود را برای جلوگیری از مشکلات دندانی آینده می‌کشند.اگر تجربه کشیدن دندان عقل را داشته باشید ، مطمئناً می‌دانید که خوردن چه چیزهایی بعد از کشیدن دندان عقل می‌تواند به بهبودی هر چه بهتر دندان کمک کند. بعد از کشیدن دندان عقل ، جهت ریکاوری و بهبودی هر چه بهتر تعدادی از این مواد غذایی مغذی و خوشمزه را امتحان کنید.

پوره سیب یک ماده غذایی مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل

نرمی پوره سیب باعث می‌شود که این ماده غذایی برای بعد از کشیدن دندان عقل مناسب باشد.پوره سیب حاوی ویتامینC و فیبر رژیمی است که هر دو ، قسمتی از رژیم سلامتی هستند.خوردن این ماده غذایی مغذی جویدن کمتری نیاز دارد ، که همین امر به بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل و جلوگیری از درد کمک بسزایی می‌کند.اگر می‌خواهید آن را سالم‌تر کنید می‌توانید آن را به صورت خانگی درست کرده و به جای شکر از مواد اولیه سالم‌تری استفاده کنید.

پوره سیب یک ماده غذایی مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل

بستنی انتخاب خوب بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل، می‌توانید تا حدی ناپرهیزی کنید.خوردن بستنی با طعم دلخواهتان ، بعد از کشیدن دندان عقل می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. در دو روز اول بعد از کشیدن دندان عقل غذاهای نرم میل کنید.این شیرینی خنک التهاب موجود را نرم کرده و روند بهبودی را تسریع می‌کند.اگر چه ممکن است شما به سراغ گزینه‌ای لوکس مانند بستنی قیفی بروید، ولی بهتر است بدانید که گاز زدن (حتی کوچک) می‌تواند باعث تحریک یا عفونت دندان کشیده شده شود. بعد از کشیدن دندان عقل ، از بستنی وانیلی استفاده کنید و آن را با قاشق نوش جان کنید . بعد از جراحی دندان عقل ، خوردن بستنی طعم دار مانند نعناع و شکلات را حدوداً تا پنج روز به عقب بیندازید.

بستنی انتخاب خوب بعد از کشیدن دندان عقل

سوپ و دوران بعد از کشیدن دندان عقل

سوپی که با گوشت درست شده باشد تغذیه بسیار خوبی برای کسانی هست که دندان خود را کشیده‌اند.اگر چه احتمالاً تا یکی دو روز بعد از کشیدن دندان عقل هیچ میلی به سوپ نداشته باشید ، اما این امر می‌تواند جلوی ورود ویتامین های مورد نیاز را به بدن شما بگیرد.سوپ می‌تواند به عنوان بهترین جایگزین برای غذاهای پر از شکر باشد که معمولاً بعد از کشیدن دندان عقل پیشنهاد می‌شود. از سوپ گرم لذت ببرید(نه خیلی داغ!!) تا بتوانید مقدار زیادی از مواد مغذی را دریافت کنید و بعد از کشیدن دندان عقل رژیم سالم‌تری را حفظ کنید.به جای استفاده از تکه‌های بزرگ گوشت و سبزیجات در سوپ ، تکه‌های کوچک‌تر گوشت قابل قبول‌تر است. برای بعد از جراحی دندان عقل غذاهایی مانند سوپ مرغ رشته شده ، سوپ گوجه ، سوپ گوشت گاو و سوپ کرفس مناسب می‌باشند.

سوپ و دوران بعد از کشیدن دندان عقل

ژله یا پودینگ برای دوران بعد از کشیدن دندان عقل

این خوراکی که خوردن آن بسیار راحت است ، از طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود و از خستگی ناشی از رژیم‌های غذایی تکراری و ساده بعد از جراحی دندان عقل جلوگیری می‌کند.برای تهیه این مواد از بسته‌های فوری یا دستورالعمل‌های سریع که داخل جعبه است استفاده نمایید.از مزایای دیگر ژله و پودینگ ماندگاری بالای آن‌ها در یخچال می‌باشد.اگر کسی را ندارید که برای شما ژله یا پودینگ درست کند ، می‌توانید قبل از جراحی دندان عقل مقدار زیادی از آن را درست کرده و در یخچال نگهداری کنید.

ژله یا پودینگ برای دوران بعد از کشیدن دندان عقل

پوره سیب زمینی غذای مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل

پوره سیب زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر است و این غذا برای بعد از کشیدن دندان عقل بسیار مناسب است. یک سیب زمینی را پخته و کاملاً له کنید ، سپس آن را با کمی کره و دارچین بخورید.

پوره سیب زمینی غذای مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل

ماست یک ماده غذایی مناسب در دوران بعد از کشیدن دندان عقل

خوردن ماست بسیار راحت است ، زیرا این ماده غذایی صاف و نرم بوده و بدون نیاز به جویدن ، خورده می‌شود. ماستی بخورید که دانه دار نباشد  و نیاز به جویدن نداشته باشد. اگر می‌خواهید ماستی که می‎خورید طعم دار باشد ، آن را با کمی توت فرنگی بخورید. این ماده غذایی بسیار مغذی بوده و برای بهبود درد و ناراحتی بعد از کشیدن دندان عقل، مفید می‎باشد.

بلغور جو برای بعد از کشیدن دندان عقل

می‌توانید با بلغور جو خوراک مختصر و خوشمزه‌ای برای بعد از کشیدن دندان عقل درست کنید. اگر می‌خواهید طعم لذیذی داشته باشد می‌توانید شکر ، شربت و مربا به آن اضافه کنید.خوراک جو را حداکثر می‌توانید تا سه روز نگهداری کنید ، اگر جو مانده شود ، می‌تواند در روند بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل اختلال ایجاد نماید.تکه‌های بزرگ میوه به خوراک جو اضافه نکنید ، تکه‌های کوچک‌تر مناسب‌تر هستند.به جای جو می‌توانید از بلغور یا گندم استفاده کنید تا خوراک تهیه شده نرم‌تر و رقیق‌تر شود.

بلغور جو برای بعد از کشیدن دندان عقل

میلک شیک خوراکی خوشمزه دوران بعد از کشیدن دندان عقل

میلک شیک‌ها پک کاملی از پروتئین و مواد مغذی هستند. میلک شیک‌ها مواد مغذی خوش خوراکی هستند که می‌توانید بعد از کشیدن دندان عقل میل کنید.برای مفیدتر بودن میلک شیک می‌توانید مکمل‌هایی مانند پودر پروتئین به آن‌ها اضافه کنید.میوه‌های تازه بدون هسته نیز به مفیدتر کردن آن‌ها کمک می‌کنند زیرا هسته‌های کوچک در محل دندان کشیده شده جمع می‌شود و باعث ایجاد ناراحتی و افزایش مدت دوره درمان می‌شود.می‌توانید ماست و بستنی را با عناصر ذکر شده مخلوط کرده و نوشیدنی مقوی و سالمی تهیه نمایید.شیر و بستنی را مخلوط کرده با اضافه کردن پودر پروتئینی میلک شیک خود را درست نمایید.برای لذت بردن از میلک شیک بعد از کشیدن دندان عقل یک توصیه را جدی بگیرید: “هرگز از نی استفاده نکنید”.چون فشاری که برای مکیدن توسط نی ایجاد می‌شود آن را مستقیماً به محل دندان کشیده هدایت می‌کند و باعث اختلال در روند بهبودی می‌گردد.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزهایی نخوریم؟

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام تاچه مدت بایدگازاستیریل راروی دندان قرارداد؟

مشاهده کامل

با سلام و وقت بخیر برای کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان میبایست به مدت یک ساعت گاز استریل را روی دندان قرار داده و با کمک دندان های مقابل، به صورت ملایم فشار دهید. در صورت نیاز می توانید گاز استریل را بعد از نیم ساعت عوض کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ببخشید من دندون عقلمو کشیدم نصفش مونده ایا این امر ضرر نداره؟خون ریزی زیاد داره این 17ساعته که خونش بند نمیاد چکار کنم
دندونمو خودم پیشنهاد دادم دربیاره خراب نبود دندونم با مطالبی و خوندم گفتن دندون عقل دربیاد خوبه منم رفتم کشیدم

مشاهده کامل

دندان پزشک شما احتمالا به علت آسیبی که درآوردن کامل ریشه میتونسته به استخوانهای فکتون بزنه این کارو کردم..بنابراین در نیاوردن کامل اون به سود شما بوده. در هر حال ریشه دندون شما قوی بوده و دندانپزشک اون رو در نیاورده که به استخوان فکتون آسیب نرسه در تعجبم که دندونپزشک چرا به خواسته غیرمنطقی شما تن داده! در هر حال کار خاصی برای خونریزی نمیتونید انجام بدید روی اون باند بذارید و از خوردن غذاهای جامد تا حد امکان خودداری کنید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر