با تغییر رنگ ادرار به مشکلات جسمی بدنتان پی ببرید

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با تغییر رنگ ادرار به مشکلات جسمی بدنتان پی ببرید

تغییر رنگ ادرار ، نشانه سلامتی یا بیماری

مجله پزشکی و سلامتهر بار که شما ادرار می‌کنید، فرصتی دارید تا با استفاده از رنگ ادرارتان ، چیزهایی را راجع به میزان هیدراته بودن و یا اختلال عملکرد اندام‌های حیاتی بدنتان دریابید. در ادامه نکاتی راجع به تغییر رنگ ادرار برایتان توضیح می‌دهیم که بدانید رنگ ادرار شما با چه مشکل سلامتی در ارتباط است. تغییر در رنگ ادرار می‌تواند نشانه‌ای نگران کننده راجع به سلامتی شما باشد.

گاهی تغییر رنگ ادرار بسیار عجیب و غریب می‌شود که ممکن است نشانه آسیب به ارگان خاصی باشد. به طور مثال ، اگر رنگ ادرار شما کمی قرمز باشد ، به دلیل وجود خون در ادرار است که می‌تواند نشانه آسیب مجاری ادراری، کلیه‌ها ، مثانه ، پروستات و یا پیشاب‌راه باشد. اگر رنگ ادرار شما مایل به قهوه‌ای باشد، می‌تواند نشانه مشکل کبدی باشد. در نتیجه همیشه به تغییر رنگ ادرار تان توجه کنید ، زیرا تغییر رنگ ادرار تان ، ممکن است نشانه مهمی باشد.

شفاف و روشن بودن رنگ ادرار

اگر رنگ ادرار شما به طور کامل روشن است، ممکن است به خاطر نوشیدن آب بیش از حد باشد. نوشیدن آب بیش از حد، می‌تواند خطرات نادری مانند رقیق شدن میزان نمک در بدن را به وجود آورد. اما به طور کلی، اگر شما آن‌قدر آب می‌خورید که ادرارتان مانند آب است، احتمالاً شما به نوشیدن زیاد آب نیاز دارید. اگر شما به اندازه‌ای که نیاز دارید، آب بنوشید، مشکل جدی پیدا نخواهید کرد، اما اگر خودتان را وادار به نوشیدن آب زیاد کنید، این نوشیدن آب بیش از حد ( هیدراتاسیون بیش از حد) می‌تواند با مسائل جدی سلامتی مرتبط باشد.

شفاف و روشن بودن رنگ ادرار

رنگ ادرار کهربایی یا عسلی

اگر رنگ ادرار شما زرد روشن باشد به این معنی است که بدن شما به مقدار کافی هیدراته است ، اما اگر رنگ ادرار شما زرد تیره (عسلی) باشد ، به این معنی است که میزان آب بدنتان کم است و بدن شما نیاز به آب دارد.

رنگ ادرار کهربایی یا عسلی

رنگ ادرار قهوه‌ای

اگر متوجه رنگ قهوه‌ای در ادرارتان شدید، این می‌تواند نشانه کم آبی و یا مشکل کبدی باشد. اگر دچار مشکل کبدی یا صفراوی باشید ، برخی از نمک‌های صفراوی که کبد باید پردازش و از طریق مدفوع حذف کند ، وارد خون و سپس ادرار می‌شود. در نتیجه ادرار قهوه‌ای می‌تواند نشانه بیماری‌های شدید کبدی و یا صفراوی باشد. برای بررسی وضعیت سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید.

رنگ ادرار قهوه‌ای

رنگ ادرار صورتی مایل به قرمز

این تغییر رنگ ادرار می‌تواند نشانه یک بیماری نگران کننده باشد و از یک مشکل اورولوژی عمده خبر دهد. زیرا رنگ ادرار قرمز نشانه خون در ادرار است که می‌تواند در اثر بیماری‌های کلیوی ، عفونت ادراری ، سنگ کلیه یا مثانه و یا سرطان مثانه ، کلیه و پروستات ایجاد شود. برای بررسی وضعیت سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید.

رنگ ادرار صورتی مایل به قرمز

تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز

این تغییر رنگ ادرار به طور نادر در برخی از افراد دیده می‌شود . رنگ ادرار آبی یا سبز در اثر بیماری به نام پورفیری ( بیماری خونی نادر) به وجود می‌آید.

تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز

رنگ ادرار عجیب و غریب

گاهی خوردن بعضی از داروها و یا غذاهای رنگی خاصی که رنگ خوراکی دارند ، موجب تغییر رنگ ادرار می‌شوند. در این مواقع ممکن است رنگ ادرار شما عجیب و غریب به نظر بیاید. این حالت تغییر رنگ ادرار موقتی است و ممکن است بعد از چند روز از بین برود.

رنگ ادرار عجیب و غریب

شدت ادرار

شدت ادرار کردن شما اگر بسیار زیاد باشد می‌تواند نشانه وجود پروتئین در ادرار باشد. وجود پروتئین در ادرار می‌تواند به دلیل مشکلات کلیوی خاص باشد. اگر شدت و یا قوام ادرار کردن شما غیر معمول است ، به پزشک مراجعه کنید.

شدت ادرار

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید من خانمی هستم سی و سه ساله من چند هفته ست بعضی اوقات سوزش ادرار داشتم رنگ ادرارم بعضی موقع خیلی زردو بد بو میشه اگه یه مقدار کار سنگین انجام بدم رنگش به قرمزی میزنه آزمایش اوره انجام دادم عفونت ادرار نداشتم، الان چند روزه گرگرفتگی و سر گیجه دارم بلند میشم چشمام سیاهی میره ،اول چند ار فشار خون گرفتم بالا بود پانزده روی نه لان افت فشار پیدا کردم نه روی شش، یه دفعه ای پشت دو تا پهلوهام دونه های قرمز پاچید همراه با خارشو درد، بیحال و خسته م ،حالت تهوع دارم بعضی اوقات ضعف میکنم انگار،الان سوزش ادرارم خیلی زیاد شده خیلی تکرر ادرار دارم با حجم کم،شبها یک بارو که حتما میرم دستشویی بیشتر اوقات دو سه بار از خواب پا میشم ،آخر ادرارم قطره قطره میاد باید با فشار چند بار مثانه رو تیکه تیکه خالی کنم از دستشویی در میام تا نیم ساعت بدنم میسوزه خیلی شدیده، دو سه روزه پهلوهامو کمرم یکم درد میکنه ،ادرار کردنم خیلی با فشار کمه همیشه بعضی موقع که فشارش زیاد باشه اولش خیلی دردم میگیره، امروز احساس کردم چند قطره ادرارم ریخت خواهش میکنم بگید احتمالا چه مشکلی دارم تشخیص شما چیه ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام علائم بیماری ادراری ممکن هست به خاطر کمبود آب و مایعات بدن باشه ، اما باید سونوگرافی از کلیه و میانه صورت بگیره حتما ، برای دونه های پشت کمرتون هم به پزشک مراجعه کنین احتمال وجود زونا هستش .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ..من واژنم خارش داره و رنگ ادرارم زرد پررنگ هست ميخاستم بدونم عفونت دارم و آیا شدید هست? سنم 20 سالم هست.زمانش هم یک دوهفته هست ومتاهلم..

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام ادرار زرد رنگ به دلیل کم آبی بدن است، برای رفع آن بهتر است مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب را در نظر بگیرید. عفونت واژن همراه با تغییر در رنگ و بوی ترشحات است. اگر خارش دارید، سعی کنید همیشه از لباس زیر نخی استفاده نمایید و از محلول های شوینده واژن استفاده کنید و پس از آبکشی آن را خشک نمایید. اگر خارش همچنان وجود داشت به پزشک زنان معالجه نمایید تا دارو تجویز نماید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر