اقدامات و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از سرطان سینه

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
اقدامات و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از سرطان سینه

وضعیت جهانی سرطان سینه چگونه است؟

مجله پزشکی و سلامت : وضعیت سرطان سینه شبیه به 20 سال پیش نیست. درواقع به دلیل آگاهی بیش‌تر مردم ، تشخیص زودرس سرطان و پیشرفت‌هایی که در درمان این بیماری صورت گرفته است ،میزان زنده ماندن در حال بالا رفتن است. هرساله حدود 200000 شهروند آمریکایی مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شود که دلایل زیادی برای امیدواری نسبت به درمان و زنده ماندن این افراد وجود دارد.
کافی است علائم و نشانه‌های قبل از سرطان سینه را جدی بگیرید و تست‌های مربوط به بررسی وضعیت سلامت سینه‌هایتان را به طور منظم انجام دهید. در این صورت حتی اگر به سرطان سینه مبتلا شوید ، به راحتی می‌توانید با این سرطان مبارزه کرده و پیروز باشید.

حتما بخوانید: بیماری سرطان سینه (Breast cancer) و داستان کاربران را بخوانید

مهم‌ترین علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه اغلب بدون علامت است، اما شما باید نسبت به برخی از علائم هوشیار باشید تا بتوانید اطلاعات دقیقی به پزشکتان بدهید.

  • وجود توده بدون درد در سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • تورم در زیر بغل
  • تغییرات یا ترشح نوک پستان
  • درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد، اما این علامت رایج نیست.

مهم‌ترین علائم سرطان سینه چیست؟

علائم سرطان سینه التهابی

این نوع سرطان سینه بسیار نادر است ، اما در برخی از افراد توده‌ای به سرعت داخل سینه رشد کرده و در عوض پوست سینه ضخیم ، قرمز ، حفره دار و شبیه به پوست پرتقال می‌شود. منطقه توده ، گرمای بیش‌تری دارد و برجستگی‌های کوچکی مانند راش روی سینه دیده می‌شود.

حتما بخوانید: 10 روش برای پیشگیری از عود مجدد سرطان سینه

ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه

هر چه بیماری شما در مراحل اولیه و زودتر تشخیص داده شود ، احتمال درمان آن بیش‌تر است. ماموگرافی، نوعی اشعه ایکس برای سینه‌ است که تومور را قبل از اینکه ، به اندازه‌ای بزرگ شود که احساس کنید ، نشان می‌دهد.
بر اساس گفته‌های انجمن سرطان آمریکا ، زنانی با خطر متوسط ابتلا به سرطان ، باید از سن 45 سالگی انجام ماموگرافی را آغاز کنند. همچنین هر زن 75-50 ساله حتی در صورت سلامتی کامل نیز ، باید هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهد تا نسبت به سلامت سینه‌هایش مطمئن شود. حتی در سن 75 سالگی نیز نباید انجام این تست را متوقف کنند ، بلکه باید به طور منظم زیر نظر پزشک باشند تا به سرطان سینه مبتلا نشوند.

سونوگرافی و MRI برای تشخیص سرطان سینه

پزشک شما ممکن است برای اطمینان و بررسی بیش‌تر ، گرفتن عکسی از داخل بدن را برای شما تجویز نماید. سونوگرافی سینه می‌تواند به تشخیص کیست (کیسه‌های پر از مایع که سرطان نیست) کمک کند. اگر خطر سرطان در شما خیلی بالا باشد ، پزشک همراه با ماموگرافی ، برای شما MRI نیز تجویز می‌کند. در نتیجه سونوگرافی و یا MRI سینه نیز از اقدامات مهم برای بررسی دقیق‌تر در برخی از شرایط است.

حتما بخوانید: مهم‌ترین علائم و زنگ خطر برای سرطان سینه را بشناسید

سونوگرافی و MRI برای سرطان سینه

خود آزمایی برای تشخیص سریع‌تر سرطان سینه

سال‌ها است که پزشکان به تمامی زنان توصیه می‌کنند، که حداقل ماهی یک بار سینه‌هایشان را بررسی کنند. این امتحانات نقش بسیار کوچکی در پیدا کردن سرطان سینه در مقایسه با روش‌ها و تست‌های دیگر بازی می‌کنند، اما به آگاهی سریع‌تر نسبت به هرگونه تغییر کمک می‌کنند. بررسی بافت سینه‌هایتان را به طور منظم انجام دهید و اگر بافت و یا توده مشکوکی را زیر دست احساس کردید، سریعاً برای انجام بررسی‌های تکمیلی به پزشک مراجعه نمایید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام . وقتتون بخیر.من چند سال پیش سینم خیلی درد میکرد چند باری سنو دادم میگن کیستای ریز داره حتی دارو هم بهم ندادن و گفتن مشکلی نیست .ولی درد زیادی داره ممخصوصا قبل از پریودی.
پریودی تقریبا منطمی دارم ولی شاید ۱ روز و نصفی بیشتر خونریزی نداسته باشم دو سه روز بقیش حالت لک هستش باید چیکار کنم؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام اگر پزشک معالج شما گفته است که کیست ها بی خطر اند نیازی نیست نگران آنها باشید. درد سینه ها الزاما به وجود کیست سینه مرتبط نیست. وجود درد در سینه ها قبل از زمان پریود و در حین پریود از عوامل بسیار شایع سندروم پیش از قاعدگی (PMS) میباشد و در حدود 80 درصد زنان این دردها را تجربه میکنند. مصرف ویتامین های گروه ب میتواند در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر باشد. با یک آزمایش خون ساده میتوانید از سطح ویتامین های خود مطلع شوید. خوردن موز میتواند برای شما مفید باشد. همچنین مطالعه مقاله زیر میتواند به شما کمک کند. فواید موز | خواص موز | ۱۱ خاصیت موز که نمی‌دانید در مورد زمان خونریزی شما، بطور کلی پریود میتواند بین 1 تا 7 روز باشد. اگر یک روز و نیم خونریزی برای شما همیشه وجود دارد، پس این سیستم بدن شماست. اما اگر زمان خونریزی متفاوت است، به پزشک زنان مراجعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. من کیست توی سینه چپ دارم. دکتر گفته باید نمونه برداری کنم.اگه این کار رابکنم آیا بدتر نمیشه؟ یا اگه خطرناک باشه دست کاری نمیشه یا پخش بشه؟
۴۹ساله. زن. هیچ علامتی یا تغییر ظاهری نداره. توی سونوی چکاپ دو ماهه پیش متوجه شدم.الان ۷ ماهه پریود نمیشم.
لطفا راهنمایی کنید.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام خیر نمونه برداری آسیبی برای شما ندارد و فقط به این دلیل انجام میشود که مطمئن شوند کیست خوشخیم است و اگر بدخیم بود درمان پیش گرفته شود. پریود نشدن شما نیز میتواند نشان از یائسگی باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر