آی یو دی (IUD)؛ بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج و بعد آن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آی یو دی (IUD)؛ بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج و بعد آن

آی یو دی ( IUD) برای پیشگیری از بارداری چیست؟

مجله پزشکی و سلامتدستگاه درون رحمی آی یو دی ( IUD)، یک روش طولانی مدت برای کنترل و پیشگیری از بارداری است. این دستگاه کوچک IUD به شکل T است که در رحم قرار داده می‌شود. آی یو دی، از پلاستیک یا مس ساخته شده است و برخی نیز حاوی هورمون است. آی یو دی هورمونی به مدت سه تا پنج سال موثر است. آی یو دی مسی برای 10 سال یا بیش از 10 سال موثر است. مزایای دیگر استفاده از آی یو دی ، راحتی استفاده از آن است. بعد از اولین باری که پزشک IUD را داخل رحم قرار داد ، دیگر نیازی به انجام کار خاصی وجود ندارد. همچنین شاید هزینه اولیه قرار دادن IUD ، بالا باشد اما هیچ هزینه جاری ندارد. دستگاه IUD ( آی یو دی ) برای پیشگیری از بارداری با دقت خوبی عمل می‌کند . با توجه به آمار ، تنها در یک نفر از ده نفری که آی یو دی ( IUD ) دارند ، احتمال بارداری وجود دارد.در نتیجه این روش پیشگیری از بارداری ایمن و راحت است. بعد از گذشت چند هفته از خارج کردن آی یو دی ( IUD ) از رحم ، شرایط بارداری فراهم می‌شود.

عملکرد IUD برای پیشگیری از بارداری چگونه است؟

پس از اینکه IUD در رحم قرار گرفت، شما آی یو دی ( IUD ) را احساس نمی‌کنید. این فرایند تنها چند دقیقه طول می‌کشد. شما ممکن است برای مدت چند هفته پس از قرار دادن IUD ، لکه بینی و ناراحتی جزئی داشته باشید. دکتر برای شما قرار ملاقات بعدی را تنظیم می‌کند تا وضعیت شما را بررسی نماید. آی یو دی ( IUD ) مخاط دهانه رحم را ضخیم کرده و نفوذ اسپرم را به رحم با مشکل روبرو می‌کند. همچنین بر پوشش داخلی رحم تاثیر می‌گذارد ؛ این تغییر در پوشش، باروری تخمک را سخت‌تر می‌کند. برخی از مارک‌های IUD ( آی یو دی ) حاوی هورمون برای کمک به جلوگیری از تخمک‌گذاری و پیشگیری از بارداری است.

آیا استفاده از آی یو دی ( IUD ) ایمن است؟

IUD اولین بار در سال 1970 به بازار عرضه شد و در آن زمان زنان، از عفونت‌های لگنی رنج زیادی بردند و تعداد زیادی از زنان دچار عفونت شدند. امروزه IUD ایمن‌تر شده‌ است و تنها چند هفته بعد از قرار دادن آن در رحم ممکن است شما عوارضی مانند لکه بینی و درد شکمی خفیف داشته باشید. آی یو دی یک انتخاب خوب برای همه به منظور پیشگیری از بارداری نیست. شما ممکن است قادر به استفاده از IUD نباشید، اگر شما:

• اختلالات رحمی داشته باشید
• اخیرا دچار بیماری التهابی لگن شده باشید.
• در معرض خطر بیماری‌های مقاربتی بوده‌اید یا هستید.
• اگر نیاز به درمان سرطان گردن رحم، آندومتر و یا تخمدان دارید.
• اگر شما به مس حساسیت دارید و یا بیماری کبدی دارید، پزشک باید به شما IUD خاصی را تجویز کند.

دکتر شما باید بتواند انواع مختلف IUD را به شما معرفی کند و در این مورد انتخاب خوبی برای شما داشته باشد.

آیا استفاده از آی یو دی ( IUD ) ایمن است؟

احتمال عفونت IUD

آی یو دی به طور مستقیم باعث عفونت نمی‌شود اما اگر عفونتی در رحم شما وجود داشته باشد، قرار دادن IUD ممکن است آن را گسترش دهد. دو بیماری شایع مقاربتی کلامیدیا و سوزاک هستند. به همین دلیل برخی از پزشکان قبل از قرار دادن IUD ممکن است شما را از نظر این دو بیماری تست کنند. بنا بر گزارش دفتر سلامت زنان ، چند هفته پس از قرار دادن IUD ، شما در معرض خطر بالاتری نسبت به بیماری التهابی لگن (PID) هستید. بیماری التهابی لگن ، عفونت اندام‌های تناسلی شما است. به طور طبیعی مهبل حاوی برخی از باکتری‌ها است. اگر باکتری در اندام‌های تناسلی تجمع داشته باشد، در طی گذاشتن IUD ، ممکن است گسترش یابند و موجب شوند که بیماری التهابی لگن (PID) ایجاد شود.

حواستان به علائم عفونت آی یو دی ( IUD ) باشد

• درد در ناحیه شکم
• ترشحات مهبل، احتمالاً با یک بوی بدی
• درد هنگام ادرار
• مقاربت دردناک
• تب
• قاعدگی نامنظم

در صورت بروز چنین علائمی، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص عفونت آی یو دی

اولین مرحله در تشخیص عفونت، معاینه فیزیکی است. پس از معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است برای اطمینان ، آزمایش خون و ادرار برای شما بنویسد.همچنین ممکن است سونوگرافی و یا سایر تصویربرداری‌ها نیز لازم باشد. در صورت وجود عفونت ، نیازی نیست که IUD خارج شود بلکه درمان بر اساس نوع و اغلب با مصرف آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود.

 

روش IUD برای پیشگیری از بارداری چیست؟

مجله پزشکی و سلامتIUD مخفف کلمه، Inta Uterine Device است که به معنی قرار گرفتن یک جسم خارجی در داخل رحم زن برای پیشگیری از بارداری می‌باشد. روش IUD برای پیشگیری از بارداری به وسیله پزشک متخصص زنان و با مهارت و دقت انجام می‌گیرد. در روش IUD جسم مورد نظر که بر پایه یک جسم پلاستیکی خاص و یا فلزی می‌باشد، با دقت در داخل رحم قرار می‌گیرد تا مانع از بروز حاملگی در زن شود.

مکانیسم روش IUD برای پیشگیری از بارداری

روش IUD بر پایه یک جسم T شکل است که با دقت توسط پزشک در داخل رحم زن قرار می‌گیرد و با تأثیر بر لانه گزینی و تشکیل تخمک و تغییر در عادت ماهیانه در زن می‌تواند مانع از ایجاد سلول تخم در رحم شود. در واقع در این روش با وجود این که اسپرم وارد رحم می‌شود، ولیکن نمی‌تواند با تخمک لقاح یابد. به علاوه این که مانع از تخمک گذاری کامل در رحم نیز می‌شود.
امروزه از دو نوع وسیله IUD استفاده می‌شود. یکی از جنس مس می‌باشد که به Copper- IUD معروف است و دیگری IUD هورمونی؛ که در نوع دوم مقداری هورمون پروژسترون نیز همراه با IUD به داخل رحم وارد می‌گردد که این امر باعث می‌شود تا شرایط برای عملکرد طبیعی اسپرم‌ها برای لقاح مشکل‌تر گردد.

اثرپذیری روش IUD در پیشگیری از بارداری

پزشکان متخصص باروری معتقدند که روش IUD یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بارداری است. حتی برخی از متخصصان باروری معتقدند که روش IUD تا 99 درصد اثرپذیر تر سایر روش‌ها می‌باشد. امروزه در آمریکا دو درصد خانم‌ها از روش IUD برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند.

اثرپذیری روش IUD در پیشگیری از بارداری

زوج‌های کاندید برای استفاده از روش IUD

از دیدگاه متخصصان سلامت باروری، تمام زوجین نمی‌توانند کاندید استفاده از روش IUD باشند. در واقع توصیه آن است که زوج‌های جوانی که قصد دارند چند سال آینده فرزند آوری داشته باشند و یا این که در نظر دارند که بین فرزندهای خود فاصله سنی مناسبی ایجاد نمایند، بهتر است که از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده نمایند.
طبیعتاً، روش IUD برای زوجینی مناسب می‌باشد که قبل از انجام این روش، صاحب فرزند شدند و دیگر قصد داشتن فرزند دیگری ندارند، ولیکن از سوی دیگر هر دو زوج نیز تمایلی ندارند از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم (برای مرد) یا مصرف قرص های ضد بارداری (برای زن) استفاده نمایند. به علاوه این که تمایل دارند از تکرار رابطه جنسی کامل و لذت بخش در هفته بدون کوچک‌ترین نگرانی از بارداری سود ببرند. در مورد این زوجین، بهترین انتخاب استفاده از روش IUD می‌باشد.

احتیاط‌های لازم در مورد استفاده از روش IUD

1. این روش حتماً باید توسط یک پزشک متخصص زنان و یا پزشک متبحری انجام شود تا عوارض جانبی به همراه نداشته باشد.
2. لازم است خانمی که از این روش استفاده می‌کند، به طور منظم ماهی یک بار به پزشک متخصص خود برای چک کردن جای وسیله در داخل رحم مراجعه نماید تا در صورت حرکت وسیله در رحم ، پزشک آن را اصطلاح نماید.
3. در زمانی که از روش IUD استفاده می‌شود، ضروری است که خانم به محض بروز هر نوع تغییر غیر عادی در قسمت تناسلی و رحم خود و یا هر نوع مشکل غیر طبیعی در عادت ماهیانه‌اش، سریعاً به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید.

عوارض جانبی استفاده از روش IUD

• در صورتی که وسیله IUD به طور دقیق و با مهارت و به صورت بهداشتی در رحم قرار نگیرد، احتمال بروز عفونت و خونریزی وجود دارد.
• نوع وسیله‌ای که برای قرارگیری در رحم استفاده می‌شود، باید کاملاً استاندارد و مطمئن باشد. چون که در بیشتر موارد جنس نامرغوب یا بافت نامناسب وسیله IUD یا غیر استاندارد بودن وسیله IUD ، می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی در رحم و دستگاه تناسلی زن گردد.
• با وجود این که ناباروری مطلق با روش IUD پس از برداشت وسیله IUD کاملاً اثبات نشده و پزشکان معتقدند که در حال طبیعی بعد از برداشت وسیله IUD، زن می‌تواند باردار شود؛ اما در برخی موارد احتمال باروری مشکل در بین برخی از خانم‌ها مشاهده شده. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که زوجین مطمئن به عدم بارداری در سنین بعدی زندگی مشترک خود هستند، از این روش استفاده نمایند.

عوارض جانبی استفاده از روش IUD

توصیه پایانی راجع به پیشگیری از بارداری

همان‌طور که اشاره شد، روش IUD یک روش بسیار مؤثر در پیشگیری از بارداری است که متخصصان سلامت آن را به زوجینی که دیگر نمی‌خواهند صاحب فرزند شوند، توصیه می‌نمایند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر