آیا استرس ‌های کاری با ناراحتی های قلبی ارتباط دارد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا استرس ‌های کاری با ناراحتی های قلبی ارتباط دارد؟

مفهوم استرس و استرس های کاری

مجله سلامتزندگی مدرن و امروزی ما پر است از محرومیت‌ها، سررسیدهای زمانی و الزامات و حتی برای خیلی از ما مردم، داشتن استرس یکی از ارکان معمول و همیشگی زندگی شده است. اما واقعیت این است که استرس همیشه هم بد نیست. اگر در محدوده زندگی آرام و آسایش‌هایتان قدری استرس هم وجود داشته باشد هم از حالت یکنواخت خارج می‌شوید و هم اینکه تحت یک فشار منطقی و نرمال بهتر عمل می‌کنید. این نوع از استرس های کاری شما را تشویق می‌کند که تمام سعی خود را بکنید تا کاری را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید و گاهی هم در مواقع خطر از شما محافظت می‌کند. اما همین استرس های کاری وقتی مداوم باشد یا اینکه شدت آن زیاد باشد می‌تواند به سلامت شما، خلق و روابط و حتی کیفیت زندگی‌تان صدمه بزند.

استرس پاسخ بدن شما به تنش‌ها،خواسته‌ها و یا تهدیدهاست.مثلاً وقتی شما احساس ترس می‌کنید، سیستم عصبی بدن شما هورمون‌های استرس ترشح می‌کند که عبارت است از کورتیزول و آدرنالین که بدن را برای پاسخ‌های فوری آماده می‌کند. در این حالت قلب سریع‌تر می‌تپد و ماهیچه‌ها کشیده می‌شوند، فشار خون افزایش میابد و به‌طور کلی همه حواس شما دقیق‌تر می‌شوند. با این اوصاف ، واضح و مشخص است که استرس و استرس های کاری به مدت طولانی چقدر می‌توانند باعث فرسایش سیستم‌های بدن گردد. تصور کنید کاری به اندازه یک ماه روی سرتان ریخته و فقط یک هفته فرصت دارید که آنها را تمام کنید. همکارتان به سفر رفته و شما مجبورید کارهای او را هم متقبل شوید. درست است که این فقط نشانگر چند روز پشت سر هم‌فشار کاری است، اما می‌دانید که تا چه حد می‌تواند به شما صدمه بزند؟

مایکل میلر مدیر مرکز پیشگیری از ناراحتی های قلبی در دانشگاه مریلند و نویسنده کتاب ((قلب خود را شفا دهید)) می‌گوید: استرس های کاری برای سلامت قلب مضر هستند و ممکن است موجب ناراحتی های قلبی شوند. افراد به لحاظ شخصیتی بسیار متفاوت‌اند. ممکن است کاری که شما به‌راحتی انجام می‌دهید برای افراد دیگر استرس‌آور باشد. مشکل این است که وقتی حجم کار زیاد است، کنترل کمی روی آن داریم درست مثل همان زمانی که رئیستان مقدار زیادی کار به شما محول می‌کند بدون آنکه شما قدرت کنترل آن حجم کاری را داشته باشید.

مفهوم استرس و استرس های کاری

پنج نشانه استرس های کاری

• قلب شما تندتر می‌زند، کف دست‌هایتان عرق می‌کند و فشارخونتان بالا می‌رود.
• احساس خستگی و بدخلقی می‌کنید و به افراد خانواده و دوستانتان تشر می‌زنید.
• به خاطر استرس های کاری ، در زمان خوابیدن و تمرکز کردن مشکل دارید.
• در اثر استرس های کاری ، زیاد سرما می‌خورید و معمولاً خیلی دیر خوب می‌شوید و از شر بیماری رها نمی‌شوید.
• سعی دارید با خوردن بستنی زیاد از حد یا نوشیدن شراب خود را آرام کنید و استرس های کاری خود را کم کنید.

به‌طور کلی استرس ‌های کاری موقت را می‌توان مدیریت کرد اما اگر استرس کار شما دائمی است و برایتان فشار آور است حتماً باید به فکر راهی باشید. اگر در درون خود اضطراب و خشم دارید نشانگر این موضوع است که شما نیاز به حرف زدن دارید. باید از خودتان بپرسید آیا ارزش دارد که راجع به آن موضوع در محل کارتان صحبت کنید و تلاش نمایید تا شرایط عوض شود؟ اگر این طور است زودتر دست به کار شوید. اگر این کارها فایده ندارد باید به طریقی استرس های کاری خود را مدیریت کرده و اوضاع روحی بهتری پیدا کنید و سعی نمایید فشارهای کاری خود را از طرق معقول و منطقی تخلیه نمایید.

پنج نشانه استرس های کاری

راه‌های منطقی تخلیه استرس های کاری

• در ساعات بیکاری و تفریح خود به فعالیت‌های مطلوبتان بپردازید. ممکن است به تئاتر یا موسیقی علاقه‌مند باشید، تردید نکنید، به همان علائق بپردازید.
• خود را آرام کنید و سعی در آرام ساختن تمام حواس خود داشته باشید.فعالیت‌هایی آرام‌بخش مثل مدیتیشن یا کتاب خواندن،ورزش‌های مختلف و یا نیایش کردن زندگی شمارا متحول می‌سازد.
• همیشه در تحرک و پویایی باشید. از پشت میز بلند شوید و به چند حرکت کششی بپردازید، یا اینکه بعد از صرف نهار قدری قدم بزنید. قدم زدن و دیدن فضاهای سبز و گل و گیاه می‌تواند احساسات منفی را از وجود شما دور کند.
• ارتباطات اجتماعی را از یاد نبرید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.معمولاً در زمان‌هایی که استرس های کاری مختلف ما را احاطه می‌کنند حوصله دیدن و صحبت کردن با دوستان و آشنایان را نداریم و این درست برعکس چیزی است که در همان زمان نیاز اصلی ماست. جدا کردن خود از دیگران و دور ماندن از محافل خانوادگی،میهمانی‌ها و دوستان یکی از عوامل ریز و البته حساسی است که می‌تواند ریسک دچار شدن افراد به ناراحتی های قلبی را بالا ببرد. پس باید به خود بقبولانید که در مواقع بی‌حوصلگی بیشتر خود را ملزم به دیدار و صحبت با دوستان و آشنایان کنید.

راه‌های منطقی تخلیه استرس های کاری


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر