آزمایش غربالگری مردان برای تشخیص بیماری‌های عمومی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آزمایش غربالگری مردان برای تشخیص بیماری‌های عمومی

آزمایش غربالگری ضروری برای تشخیص بیماری‌های عمومی

مجله پزشکی و سلامت : انجام آزمایش غربالگری در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت مردان و زنان است. تشخیص بیماری هر چه سریع‌تر صورت بگیرد ، درمان نیز راحت‌تر خواهد بود.
برای حفظ سلامتی باید آزمایش‌های مربوط به غربالگری بیماری‌ها را در زمان مناسب انجام دهید. در این مطلب به چندین آزمایش غربالگری ضروری برای تشخیص بیماری‌های عمومی و حفظ سلامت مردان اشاره می‌کنیم ، البته این بیماری‌ها فقط مختص مردان نیستند (اما سلامت مردان را بیش‌تر از زنان ، تهدید می‌کند)

تشخیص بیماری فشار خون بالا و سلامت مردان

خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا همراه با افزایش سن ، بیش‌تر می‌شود. وزن و شیوه زندگی با ابتلا به این بیماری مرتبط هستند. بیماری فشار خون بالا می‌تواند بدون هیچ گونه علائم قبلی به عوارض شدیدی مانند آنوریسم (برآمدگی یا بالونی در عروق خونی) منجر شود ، به همین دلیل هر چه تشخیص بیماری ، سریع‌تر انجام شود ، درمان نیز آسان‌تر است و خطر عوارض دیگر ناشی از بیماری فشار خون بالا  مانند بیماری‌های قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه کاهش می‌یابد. برای حفظ سلامت خود ، به طور منظم فشار خونتان را چک کنید.

آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری فشار خون بالا

فشار خون با دو عدد نشان داده می‌شود. اولین عدد (سیستولیک) فشار در شریان‌ها در هنگام ضربان قلب است ، دومین عدد (دیاستولیک) فشار بین دو ضربان است. فشار خون طبیعی ، فشار خون کم‌تر از 80/120 است و اگر فشار خون فردی بالاتر از 90/140 باشد،به معنی فشار خون بالا است.به این ترتیب باید فشار خونتان را به طور منظم بررسی کنید تا در صورت بیماری ، سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید.

تشخیص بیماری فشار خون بالا و سلامت مردان

اهمیت سطح کلسترول در حفظ سلامت مردان

سطح بالای LDL کلسترول در خون، باعث تشکیل پلاک‌های چسبنده در دیواره‌ی عروق می‌شود. این اتفاق ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‎دهد. آترواسکلروز – سخت و تنگ شدن عروق – می‌تواند به مدت طولانی و بدون علائم پیشرفت کند و با گذشت زمان می‌تواند به حمله قلبی و سکته منجر شود. تغییر در شیوه زندگی و داروها می‌توانند میزان کلسترول “بد” و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

آزمایش غربالگری برای تشخیص میزان کلسترول

چربی خون ناشتا آزمایش خونی است که سطح کلسترول تام را می‌سنجد ، کلسترول تام مجموعه، LDL کلسترول “بد”، HDL کلسترول “خوب” و تری گلیسیرید (چربی خون) است. نتیجه این آزمایش سنجش چربی خون ، به پزشک کمک می‌کند تا اقدامات لازم برای کاهش میزان چربی خون را به بیمار توصیه کند و به این ترتیب ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت در بیمار کاهش یابد. اگر خطر بیماری قلبی در شما بالا است ، باید انجام آزمایش غربالگری را ، از سن 20 سالگی، آغاز کنید. همه مردان باید از سن 35 سالگی ، این آزمایش را به طور منظم انجام دهند، تا تشخیص بیماری این افراد هر چه سریع‌تر صورت گیرد و سلامت مردان حفظ شود.

آزمایش غربالگری برای تشخیص میزان کلسترول

تشخیص بیماری گلوکوم (افزایش فشار چشم ، آب سیاه)

این بیماری چشم به تدریج به عصب بینایی آسیب می‌رساند و منجر به کوری می‌شود.به همین دلیل است که تشخیص بیماری گلوکوم بسیار اهمیت دارد تا قبل از ایجاد هر نوع آسیب به عصب بینایی ، درمان شروع شود.  به همین منظور انجام آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری گلوکوم برای هر فردی ضروری است.

آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری گلوکوم

انجام آزمایش تشخیص گلوکوم بر اساس سن و میزان خطر:
•    زیر  سال40: هر 4-2 سال
•    54-50 سال: هر 3-1 سال
•    64-55 سال: هر 2-1 سال
•    بالاتر از 65 سال: هر 12-6 ماه
اگر احتمال ابتلا به این بیماری در شما بالا (در گروه پر خطر قرار دارید ، به طور مثال ، آمریکایی آفریقایی تبار هستید ، سابقه آسیب قبلی در خانواده‌تان دارید و یا از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنید) است و یا سابقه خانوادگی دارید ، حتماً با پزشک خود راجع به این موارد مشورت کنید.

آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری گلوکوم

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : آزمایش غربالگری از مردان برای تشخیص سرطان

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر