آزمایش غربالگری از مردان برای تشخیص سرطان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آزمایش غربالگری از مردان برای تشخیص سرطان

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان و حفظ سلامت مردان

مجله پزشکی و سلامت : انجام آزمایش‌ غربالگری در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت مردان و زنان است. تشخیص زود هنگام بیماری، درمان را راحت‌تر می‌کند، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که به علائم اولیه بیماری‌ها توجه کنید و آزمایش‌ غربالگری را به موقع انجام دهید تا به دام بیماری‌های خاص و مهلکی مانند سرطان نیفتید.
برای حفظ سلامتی باید آزمایش‌های مربوط به غربالگری بیماری‌های خاص مانند سرطان را در زمان مناسب انجام دهید. در این مطلب به تعدادی از آزمایش‌های ضروری برای تشخیص سرطان اشاره می‌کنیم:

سرطان پروستات، خطری برای سلامت مردان

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در مردان آمریکایی است. به این ترتیب، می‌توان گفت که این بیماری به سرعت در حال گسترش است و سلامت مردان را به خطر می‌اندازد. آزمایش غربالگری به تشخیص سرطان کمک می‌کنند تا بیماری در مراحل اولیه و حتی قبل از بروز علائم تشخیص داده شود و به این ترتیب، درمان بیماری مانند سرطان پروستات مؤثرتر صورت گیرد.

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات، شامل معاینه دیجیتال رکتال (digital rectal examination) (DRE) و یک آزمایش خون برای سنجش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (prostate specific antigen) (PSA) است. PSA یک آزمایش روتین برای تشخیص سرطان پروستات و بررسی سلامت مردان است و به گفته انجمن سرطان آمریکا، افرادی با میزان خطر متفاوت، باید انجام آزمایش‌های غربالگری تشخیص سرطان پروستات را در سنین مختلفی آغاز کنند:

• 50 سالگی برای مردانی با احتمال خطر متوسط
• 45 سالگی برای مردانی با احتمال خطر بالا
• 40 سالگی برای افرادی با سابقه خانوادگی سرطان پروستات

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات

سرطان بیضه

این سرطان نادر، در بیضه یک مرد (غدد تولید مثلی برای تولید اسپرم) گسترش می‌یابد و در اغلب موارد بین سنین 54-20 سالگی رخ می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که همه مردان هرچند وقت یک‌بار، برای معاینه فیزیکی بیضه به پزشک مراجعه کنند، اما مردانی که در معرض خطر بالاتری (سابقه خانوادگی و یا بیضه نزول نکرده) هستند باید آزمایش‌های غربالگری دیگری نیز انجام دهند. اگر شکل و یا اندازه بیضه شما تغییر کرد و یا توده‌ای در آن احساس می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص سرطان روده بزرگ برای حفظ سلامت مردان

سرطان روده بزرگ، دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان است و مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به آن هستند. سرطان روده بزرگ در اکثر موارد، در اثر گسترش پولیپ روده بزرگ (رشد توده در سطح داخلی روده بزرگ) ایجاد می‌شود. اگر سرطان گسترش یابد به سایر نقاط بدن نیز حمله می‌کند و ساید اندام‌ها نیز دچار سرطان می‌شوند. برای جلوگیری از گسترش سرطان روده بزرگ، قبل از اینکه پولیپ به سرطان تبدیل شود، باید آن را درمان و حذف کرد. تشخیص سرطان باید به موقع انجام شود تا به بخش‌های دیگر بدن سرایت نکند.

تشخیص سرطان روده بزرگ برای حفظ سلامت مردان

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان روده بزرگ

انجام آزمایش‌ غربالگری تشخیص سرطان روده بزرگ برای مردانی با احتمال خطر متوسط، از سن 50 سالگی آغاز می‌شود. کولونوسکوپی آزمایشی متداول برای تشخیص پولیپ و سرطان روده بزرگ است که در این آزمایش، تمام روده بزرگ توسط یک لوله قابل انعطاف و دوربین مورد بررسی قرار می‌گیرد. پولیپ را می‌توان در هنگام انجام این آزمایش، حذف کرد. یک جایگزین مشابه سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر است که به بخش پایین‌تر روده بزرگ را بررسی می‌کند.
پزشکان برای تشخیص سرطان روده بزرگ در برخی از افراد، انجام سایر آزمایش‌های غربالگری را تجویز می‌کنند. سی تی اسکن (کولونوسکوپی مجاز با استفاده از اشعه X ویژه) یکی از این آزمایش‌های غربالگری است، البته اگر در فردی، پولیپ تشخیص داده شود ، پولیپ‌ با استفاده از کولونوسکوپی واقعی قابل برداشتن (حذف کردن پولیپ) است.

تشخیص سرطان پوست و حفظ سلامت مردان

خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست، ملانوما است. این سرطان از سلول‌هایی به نام ملانوسیت که برای تولید رنگ پوست است، شروع می‌شود. مردان مسن دو برابر زنان هم سن و سال خودشان، در معرض خطر این سرطان هستند. عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این سرطان، عبارت‌اند از: قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا تخت‌های برنزه که موجب آفتاب سوختگی شده و احتمال خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهند. تشخیص سرطان در مراحل اولیه به حفظ سلامت مردان کمک می‌کند ، به همین دلیل است که آزمایش‌ غربالگری تشخیص سرطان را باید به موقع انجام دهند.

تشخیص سرطان پوست و حفظ سلامت مردان

آزمایش‌ غربالگری برای تشخیص سرطان پوست

انجمن سرطان آمریکا و آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‌کند که هر فردی به طور منظم، پوست خود را مورد بررسی قرار دهد و نسبت به تغییرات پوست مانند تغییر شکل، رنگ و اندازه آن حساس باشد. انجام معاینه پوست توسط متخصص پوست باید بخشی از یک معاینه معمول برای حفظ سلامت مردان و زنان باشد. تشخیص هر چه سریع‌تر سرطان پوست، درمان را میسر کرده و از بد شکل شدن پوست جلوگیری می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر