کم کاری تیروئید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید به انگلیسی

کم کاری تیروئید به انگلیسی هیپوتیروئیدی (Hypothyroidism) نامیده می‌شود. کم کاری تیروئید وقتی است که غده تیروئید شما هورمون‌های کافی تولید نمی‌کند. این اتفاق می‌تواند برخی از عملکردهای بدن را آهسته کند.

بیماری‌های زیادی وجود دارند که باعث کم کاری تیروئید می‌شوند. این بیماری‌ها ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم غده تیروئید را تحت تأثیر قرار دهند. از آنجا که هورمون تیروئید بر رشد، تکامل و بسیاری از فرآیندهای سلولی اثر می‌گذارد، کم کاری تیروئید می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای بدن داشته باشد.

کم کاری تیروئید علائم

کم کاری تیروئید علائم متنوعی دارد که بستگی به میزان نقص در تولید هورمون تیروئید دارد؛ اما برخی از علائم شایع کم کاری تیروئید عبارت‌اند از:

  • افزایش سطح کلسترول
  • افسردگی
  • خستگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن حافظه
  • خشکی پوست
  • یبوست
  • افزایش وزن نسبی
  • عدم تحمل سرما
  • خواب‌آلودگی بیش از حد
  • خشکی و زبری موها
  • گرفتگی عضلات
  • دردهای مبهم
  • تورم پاها

برای اطلاع بیشتر از علائم کم کاری تیروئید مقاله ” ۳ علامت کم کاری تیروئید ” را در وب سایت دکتر سوشا بخوانید.

برای تشخیص کم کاری تیروئید علائم بیماری کافی نیستند و نیاز به انجام آزمایش خون هست. به استثنای شرایط خاص، درمان کم کاری تیروئید یک روند طولانی‌مدت می‌باشد.

کم کاری تیروئید خفیف

کم کاری تیروئید خفیف نیز ممکن است برخی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً زمانی پزشک کم کاری تیروئید خفیف را در فردی تشخیص می‌دهد که شرایط زیر را داشته باشد:

  • علائم و نشانه کم کاری تیروئید از جمله خستگی، عدم تحمل سرما، افزایش وزن پیوسته، افسردگی یا مشکلات حافظه را نداشته باشد و یا خیلی خفیف باشد.
  • سطح هورمون تستوسترون (TSH) آن‌ها به میزان قابل توجهی بالا باشد.
  • سطح هورمون تیروکسین (T4) آن‌ها نرمال باشد.

کم کاری تیروئید خفیف در اکثر موارد بدون درمان رها می‌شود مگر اینکه پزشک درمان را به صلاح بیمار بداند. افرادی که دچار کم کاری تیروئید خفیف هستند در میان‌سالی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و یا اختلالات شناختی مغز قرار دارند.

کم کاری تیروئید خفیف

کم کاری تیروئید قبل از بارداری

عملکرد غده تیروئید می‌تواند بر توانایی تخمک‌گذاری زن تأثیر بگذارد و باعث سخت‌تر شدن بارداری می‌شود. چه زمانی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید را تولید کند (هیپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید ) و چه زمانی که به اندازه کافی این هورمون را تولید نکند (هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید)، می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را مختل کند. این اتفاق به نوبه خود چرخه تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باردار شدن را با مشکل مواجه می‌کند.

کم کاری تیروئید قبل از بارداری بر روی بارداری تاثیر می گذارد. در صورت کم کاری تیروئید قبل از بارداری، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون‌های T3 و T4 تولید نمی‌کند که می‌تواند متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از علائم این بیماری عبارت‌اند از: ضعف و خستگی، افسردگی، شکنندگی موها یا ناخن و افزایش ناخواسته وزن.

اگر قصد باردار شدن دارید، باید بدانید کم کاری تیروئید قبل از بارداری می‌تواند خطر عوارضی چون سقط جنین، پره اکلامپسی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.(علائم زایمان زودرس در هفته 30 بارداری را بخوانید.) برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد که کودکان متولد شده از مادرانی که دچار کم کاری تیروئید قبل از بارداری بوده‌اند، دارای IQ کمتری هستند؛ بنابراین قبل از باردار شدن می‌بایست نسبت به درمان کم کاری تیروئید خود اقدام نمایید.

کم کاری تیروئید بارداری

علائم اصلی کم کاری تیروئید افزایش وزن، خستگی و تورم است. این علائم درست شبیه علائم حاملگی هستند، درست است؟ به همین دلیل است که تشخیص کم کاری تیروئید بارداری دشوار است.

علت کم کاری تیروئید بارداری نامشخص است. علت آن می‌تواند بیماری‌های خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی غده تیروئید و یا مصرف داروهای خاص باشد.

در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزادان کم‌وزن و ناتوانی در یادگیری نوزاد شود. خبر خوب هم این است که کم کاری تیروئید بارداری به جنین شما هم منتقل نخواهد شد؛ زیرا جنین دارای غده تیروئید مخصوص به خود است که بعد از تولد فعالیتش را شروع می‌کند.

برای درمان کم کاری تیروئید بارداری داروهایی مانند لووتیروکسین(Levothyroxine) تجویز می‌شود که مصرف آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است. بعضی از مادران ممکن است برای درمان کم کاری تیروئید بارداری خود نیاز به دوز بالاتری از دارو داشته باشند که در آن صورت باید تحت نظر پزشک باشند تا ماهیانه وضعیت آن‌ها چک شود.

متأسفانه برای پیشگیری از کم کاری تیروئید بارداری کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید؛ زیرا علت و روند ایجاد این بیماری بسیار پیچیده و نامشخص است.

کم کاری تیروئید در کودکان

سؤال بسیاری از والدین این است که آیا کم کاری تیروئید در کودکان هم ممکن است ایجاد شود؟ پاسخ مثبت است. بیماری کم کاری تیروئید در کودکان و نوزادان و در واقع در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد.

کم کاری تیروئید در کودکان

علت کم کاری تیروئید در کودکان

شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید در کودکان ، داشتن سابقه خانوادگی این بیماری می‌باشد. كودكانی كه والدین، پدربزرگ، مادربزرگ یا خواهر و برادر مبتلا به كم کاری تیروئید دارند، در معرض خطر کم کاری تیروئید در کودکی قرار دارند. همچنین اگر سابقه خانوادگی مشکلات ایمنی مرتبط با غده تیروئید نیز وجود داشته باشد، کودکان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری گریوز یا بیماری هاشیموتو نیز یکی از علت‌های بروز مشکلات مرتبط با غده تیروئید هستند. این بیماری‌ها بیشتر در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند و دختران را بیشتر از پسران تحت تأثیر قرار می‌دهند.

سایر علل شایع کم کاری تیروئید در کودکان عبارت‌اند از:

  • نبودن ید کافی در رژیم غذایی کودک
  • متولد شدن با یک غده تیروئید غیرفعال یا بدون غده تیروئید (کم کاری تیروئید مادرزادی)
  • درمان نادرست کم کاری تیروئید بارداری در مادر
  • داشتن غده هیپوفیز غیر طبیعی

علائم کم کاری تیروئید در کودکان

شایع‌ترین علائم کم کاری تیروئید در کودکان عبارت‌اند از:

  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • یبوست
  • سوءتغذیه
  • سردی پوست
  • کاهش گریه
  • تنفس بلند (تنفسی که صدای آن شنیده می‌شود)
  • خواب بیشتر / کاهش فعالیت
  • بزرگ بودن زبان
  • کوتاه بودن قد نسبت به همسالان
  • دیر درآمدن دندان‌ها
  • ضربان قلب پایین‌تر از حد متوسط
  • بلوغ دیررس
  • خشکی موها
  • پف‌کردگی صورت

درمان کم کاری تیروئید در کودکان

بهترین گزینه درمان کم کاری تیروئید در کودکان ، تجویز داروهای هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین می‌باشد که دوز آن باید توسط پزشک تعیین شود. هرچه درمان زودتر آغاز شود، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. عدم اقدام به درمان به موقع می‌تواند مشکلات عصبی و یا تأخیر در رشد به همراه داشته باشد.

درمان کم کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیروئید طب سنتی

برای درمان کم کاری تیروئید طب سنتی راهکارهایی ارائه کرده است. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که برای درمان کم کاری تیروئید می‌بایست از ویتامین‌های A،B و E بیشتر استفاده کنید.

ویتامین‌های گروه ب در ساخت هورمون‌های تیروئید نقش زیادی دارند. به همین علت است که طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید توصیه به مصرف این گروه از ویتامین‌ها دارد. نمک‌های یددار نیز جزء جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید می‌باشد. توجه کنید که نمک یددار نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهد. از طرفی بهتر است در انتهای طبخ نمک یددار را به غذا اضافه کنید تا خاصیت خود را از دست ندهد.

همچنین برای درمان کم کاری تیروئید طب سنتی توصیه می‌کند که از مصرف خوراکی‌هایی نظیر شلغم، کلم، سویا، بادام زمین و دیگر آجیل‌ها خودداری کنند. در مقابل توصیه می‌شود که توت‌فرنگی، آناناس، موز، سیب، هویج و فلفل دلمه‌ای بیشتری مصرف کنند. غذاهای دریایی به خاطر غنی بودن از ید برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی کاربرد دارند. گوشت مرغ هم برای این افراد مفید می‌باشد.

بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید آب زیادی مصرف کنند و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دارد تا حد امکان اجتناب کنند. همچنین برای شما بهتر است از مصرف قندها، چربی و پروتئین حیوانی اجتناب کنید.

گیاه جنسینگ هم در درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی جایگاه خوبی دارد؛ زیرا باعث افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی و بالا رفتن سطح متابولیسم بدن می‌شود. همچنین می‌توانید مقاله ” چه مواد غذایی برای غده تیروئید مضر و مفید هستند ” را در وب سایت دکتر سوشا بخوانید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام و خسته نباشید. خواهش میکنم ب سوالم پاسخ بدین دختری 20 ساله هستم. کم کاری تیروئید دارم .وزنم40قدم155و میخوام هرچه زود تر چاق شوم .چون 15روز دیگ عروسیمه .عاجزانه خواهش میکنم کمکم کنید. یه قرص چاقی خوب بهم معرفی کنید یا یه رژیم 15 روزه بهم بدین که حداقل 10 کیلو اضافه کنم یا صورتم چاق بشه. ببخشید طولانی شد ممنونم اگه کمکم کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر ، از اونجایی که شما کم کاری تیروئید دارین ، کم کاری تیروئید خود باعث افزایش وزن شما می شود ، پس باید بعد از چکاپ پیش پزشک معالج خودتون برین و میزان قرص و دوز دریافتی داروهایتان را تنظیم کنید . و بعد از آن مصرف روزی یک عدد ویتامین ای400 برای افزایش وزن بسیار خوب می باشد . اضافه کردن 10 کیلو در 14 روز بسیار خطر ناک بوده و بهتر است تین کار را انجام ندهید و همچنین حتما با پزشک خود برای تعیین دوز دارو مشاوره کنید و همچنین برای رسیدن به وزن ایده ال خود (51-54) کمی بیشتر وقت بگذارید 14 روز زمان کمی برای رسیدن به این وزن می باشد . با آرزوی سلامتی و شادی .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام
چند ماهی هست که لووتیروکسین مصرف می کنم بعد از سه ماه از مصرف قرص دچار ریزش موی شدید شدم با تحقیقاتی که کردم مشخص شد این قرص و هم کم کاری تیرویید باعث تشدید تبدیل تستسترون به دی هیدرو تستسترون می شود این ماده فولیکول مو را احاطه کرده ومانع رسیدن مواد غذایی به ریشه مو شده و فولیکول شروع به کوچک شدن کرده ومو میریزد باید سریعا معالجه انجام شود تا شاید فولیکول احیا شود سوال من اینه که باید چه قرصی مصرف کنم تا دی اچ تی پایین بیاد و برای احیا فولیکول چه دارویی باید استفاده کنم به پزشکهای پوست و غدد و… مراجعه کرده ام ولی از این موضوع اطلاعی نداشته اند به پزشک مجرب دسترسی ندارم لطفا راهنمایی کامل بفرمایید ضمنا اگر پودر میوه نخل اره ای بادبزنی را استفاده کنم که مانع دی اچ تی میشود عوارضی ندارد؟

مشاهده کامل

با سلام مصرف قرص لووتیروکسین به خصوص در ماههای اول میتونه باعث افزایش ریزش مو بشه که معمولا به مرور زمان کاهش پیدا میکنه بهتر هست با آرامش روند درمان خودتون رو طی بفرمایید چه بسا که استرس و اضطراب روند ریزش موی شما رو به شدت تحریک خواهد کرد. در مورد کاهش دی اچ تی باید عرض کنم که قرصهای هورمونی وجود دارند که میتونند از تبدیل شدن تستسترون به دی اچ تی جلوگیری کنند اما با توجه به اینکه جنابعالی در حال دریافت داروی هورمونی دیگری هستید به شما مصرف یک قرص هورمونی دیگر که دارای عوارض مخصوص به خود نیز هست را پیشنهاد نمیکنیم. در مورد پورد میوه .. اطلاعی نداریم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

چند روز هست که سمت راست گلویم احساس درد دارم هنگام بلع غذا با مشکل مواجهه هستم .ضمنا سالهاست که مشکل کم کاری تیروئید دارم که روزانه ناشنتا نصف قرص لوتریکسین می خورم .لطفا راهنمایی فرمایید

مشاهده کامل

با سلام درد سمت راست گلو می تواند به دلایل زیر ایجاد گردد: آبسه یا چرک دور لوزه انجام اعمال دندان پزشکی پولیپ تارهای صوتی نورالژی درگیری مفصل گیجگاهی فکی خراش یا آسیب دیدگی در مجرای گلو و ... گاهی نوشیدنی هایی نظیر نوشیدنی عسل و لیمو و یا قرقره آب نمک میتونه به برطرف شدن مشکل کمک کنه میتونید این روشها رو امتحان کنید و اگر پاسخ نگرفتید به پزشک مراجعه کنید. کم کاری تیروئید شما و قرصی که استفاده می کنید، به نظر نمیرسه که ارتباطی با این عارضه داشته باشه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من یه دختر 24سالمه که چندین ساله کم کاری تیروئید دارم و تحت نظر دکتر دارو مصرف میکنم ،اما هروقت سرما می خورم با کوچکترین گلودرد خیلی اذیت میشم احساس خفگی بهم دست میده و
گلوم ورم میکنه و درد میکنه و تا چندوقت بعده خوب شدن هنوز همینجوری ام مخصوصا اینکه توی خواب بیشتر خفه میشم و از خواب بیدار میشم علتش چی میتونه باشه؟

مشاهده کامل

با سلام دوست عزیز شکل گیری احساسی شبیه خفگی در هنگام خواب و حتی بیداری در بیماری کم کاری تیروئید طبیعیه و گاهی دیده میشه. مسلما زمانهایی که سرما میخورید و لوزه هاتون متورم میشه این حالت مضاعف خواهد شد. می بایست تا اتمام دوره درمانتون قدری صبور باشید و سعی کنید از بروز بیماری ها پیشگیری کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من 36 سالمه و به علت در در ناحیه گردن و گلو به پزشک مراجعه کردم تشخیص تیروئیدیت بود کورتون خوردم اما التهاب گلوم بیشتر شده و در سونو گرافی هم تیروئیدیت هم چندین لنف ری اکتیو در ناحیه ساب مندیبولاردر دیده شده لطفبگید من باید عمل کنم آیا؟؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر