تاثیر تغذیه در پیشگیری از بیماری سرطان پوست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر تغذیه در پیشگیری از بیماری سرطان پوست

بیماری سرطان پوست چیست؟

مجله پزشکی و سلامتبیماری سرطان پوست از جمله بیماری‌های مزمنی است که امروزه در بسیاری از کشورها مانند استرالیا و آمریکا شیوع بالایی دارد. علت این بیماری، بالا رفتن ترکیبات اکسیدان و مضر در بدن و بخصوص تخریب سلول‌های پوست می‌باشد.
متخصصان علوم سلامت معتقدند که در معرض زیاد قرار گرفتن در برابر اشعه‌ی مضر آفتاب بخصوص در مناطقی که لایه ازون تخریب شدند، خطر بروز بیماری سرطان پوست را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر متخصصان تغذیه نیز معتقدند که داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متنوع که شامل ترکیبات مغذی از جمله انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم می‌باشند، می‌توانند در پیشگیری و کنترل سرطان پوست مؤثر باشند.

اثر مواد مغذی بر کنترل بیماری سرطان پوست

1. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی

اعتقاد محققان علوم تغذیه بر آن است که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند انواع کارتنوئیدها، ویتامین C و ویتامین E می‌توانند در کنترل عملکرد ترکیبات اکسیدان در بدن مؤثر باشند و به این صورت مانع از پیشرفت بیماری سرطان پوست شوند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی نارنجی رنگ مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، اسفناج، انواع مرکبات با دارا بودن این ترکیبات آنتی‌اکسیدان می‌توانند در کاهش اثرات مخرب سرطان پوست در افراد مبتلا بسیار مؤثر باشند.

2. اسیدهای چرب ضروری امگا 3

یک رژیم غذایی که غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 باشد، می‌تواند مانع از عملکرد ترکیبات اکسیدان در تخریب سلول‌های پوستی در افراد مبتلا به بیماری سرطان پوست گردد. به همین دلیل مصرف غذاهای دریایی و انواع ماهی‌ها با هدف تأمین این اسیدهای چرب در جهت کنترل پیشرفت سرطان پوست توصیه می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری امگا 3

3. سلنیوم

از جمله مواد معدنی است که اثرش در کنترل انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان پوست به اثبات رسیده است. محققان علوم تغذیه بر این اعتقادند که دریافت کافی عنصر سلنیوم از راه رژیم غذایی حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان پوست را تا حد معنی‌داری کاهش دهد. به علاوه این که مصرف مکمل سلنیوم در افراد مبتلا نیز می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان پوست را تا 37 درصد کاهش دهد. از جمله منابع غذایی عنصر سلنیوم می‌توان به انواع مغزهای گیاهی، گردو، بادام و غذاهای دریایی اشاره کرد.

مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری سرطان پوست

1. چای سفید

حضور بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در چای سفید می‌توانند خطر بروز بیماری سرطان پوست را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. در مطالعه‌ای که در سال 2009 در دانشگاه کینگستون انجام گرفت نیز این امر به اثبات رسید که چای سبز با پیشگیری از شکسته شدن کلاژن و الاستین در پوست و جلوگیری از بروز التهاب‌های خاص در بدن با بروز بسیاری از سرطان ها از جمله بیماری سرطان پوست مقابله می‌نماید. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه آن است که در جهت پیشگیری از بیماری سرطان پوست حتماً در روز 2 تا 3 فنجان چای سفید نوشیده شود.

2. زردچوبه

این ادویه که دارای رنگ نارنجی می‌باشد با دارا بودن حجم بالایی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری سرطان پوست مؤثر باشد. در واقع مطالعات علمی نشان داده که بالا بودن مصرف این ادویه در رژیم‌های غذایی افراد آسیایی باعث شده که با پیشگیری از تخریب DNA در سلول‌ها از ایجاد و پیشرفت سرطان در بدن پیشگیری شود.

زردچوبه

3. تمشک برای بیماری سرطان پوست

وجود یک ترکیب ضد سرطان‌زای طبیعی به نام الاجیک اسید (ellagic acid) در تمشک می‌تواند مانع از بروز مرگ سلول‌ها ناشی از تخریب آن‌ها در بیماری سرطان پوست گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در جهت پیشگیری از بروز سرطان پوست، حتماً در رژیم غذایی خود از تمشک و یا آب تمشک استفاده نمایید.

4. آووکادو و بیماری سرطان پوست

میوه آووکادو که یک میوه نواحی گرمسیری است. به دلیل این که این میوه نقش مؤثری در زیبایی و سلامت پوست دارد، بنابراین می‌تواند در کاهش بروز سرطان پوست هم مؤثر باشد. البته علت این امر ناشی از بالا بودن میزان ویتامین‌های C و E موجود در این میوه می‌باشد.

5. مارچوبه

از جمله ترکیبات غذایی است که مطالعات علمی در مورد آن نشان داده که به دلیل این که حجم بالایی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C، بتاکاروتن را در خود دارد می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری سرطان پوست مؤثر باشد.

مارچوبه

6. خانواده کلم در پیشگیری از بیماری سرطان پوست

مصرف انواع کلم به خصوص کلم بروکلی می‌توانند در پیشگیری از بیماری سرطان پوست مؤثر باشند. در واقع این گروه از سبزی‌ها با دارا بودن ترکیبات ضد اکسیدانی می‌توانند با کاهش تخریب DNA، بی اثر کردن ترکیبات سمی سرطان‌زا و پیشگیری از بروز تومور در جلوگیری از بروز سرطان پوست مؤثر باشند.

7. ماهی سالمون

این ماهی با دارا بودن حجم بالایی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و ترکیبات غنی آنتی‌اکسیدانی می‌توانند ترکیبات مضر سرطان‌زا را در بدن خنثی نمایند و از این راه مانع از بروز بیماری سرطان پوست گردند.

کلام پایانی راجع به بیماری سرطان پوست

در یک نگاه کلی دریافت بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 از راه مصرف متنوع انواع غذاهای دریایی و میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند راهی برای پیشگیری و کنترل بروز بیماری سرطان پوست باشند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر