هفته هفتم بارداری؛ [هفته بزرگ شدن سینه‌ها تا 2 برابر]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته هفتم بارداری؛ [هفته بزرگ شدن سینه‌ها تا 2 برابر]

هفته هفتم بارداری

مجله سلامت : از هفته هفتم بارداری به بعد ممکن است بهترین زمان برای رفتن به سونوگرافی و اعلام به همه در مورد خبرهای خوب باشد. اما برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند که این رویداد بزرگ را زودتر به دوستان و خانواده اعلام کنند، در حالی که دیگران تا انتهای سه ماهه اول صبر می‌کنند.

درست است که تکرر ادرار و بیماری تهوع صبحگاهی از علائم بارداری می‌باشد اما بعضی‌ها این علائم را کافی نمی‌دانند و دنبال علائم ظاهری روی بدنشان هستند تا بارداری خود را قبول کنند. گرچه در هفته هفتم بارداری اندازه رحم دو برابر شده است اما به هیچ وجه علائم ظاهری ندارد.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته هفتم بارداری

برای جلوگیری از هر گونه مشکل در دوران بارداری شما باید قبل از بارداری، برخی از بررسی‌های لازم از جمله حضور بیماری‌های منتقله جنسی، کم خونی یا آزمایش ایمنی شناسی روبلا را انجام دهید. همچنین مهم است که نوع خونتان را بدانید، زیرا بارداری یک دوره حساس برای شماست و دانستن گروه خونی در شرایط اضطراری مفید خواهد بود.

اگر چه در هفته هفتم بارداری در ظاهرتان تغییراتی را نمی‌توانید مشاهده کنید، اما در درون بدنتان تغییرات خیلی زیاد است. حجم رحم شما تا هفته هفتم بارداری دو برابر شده است و یکی از مهم‌ترین نشانه‎هایی که در هفته هفتم بارداری مشاهده می‌کنید، بزرگ شدن سینه‌هایتان است. هورمون‌های بارداری موجب می‌شوند که اندازه سینه‌های شما به حداکثر خودش برسد.

متأسفانه این هورمون‌ها سینه‌های شما را هم حساس می‌کند. بدن شما نمی‌تواند تا زمان شیردهی صبر کند، از این رو در هفته هفتم بارداری جریان خون و تولید چربی در سینه‌های شما را افزایش می‌دهد تا سینه‌هایتان را برای 8 ماه بعد و زمان شیردهی آماده کند.

تهوع و استفراغ از علائم هفته هفتم بارداری

بسیاری از زنان باردار به طور مداوم در مراحل اولیه بارداری به خصوص در هفته هفتم بارداری به تهوع و استفراغ دچار می‌شوند. درست است که تهوع و استفراغ یک نشانه آشکار از حاملگی می‎باشد، اما پزشکان معمولاً نتیجه چکاپ‌های پزشکی را برای تأیید بارداری قبول دارند چون استفراغ می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، عدم تحمل داروهای خاص، اختلالات دستگاه گوارش و بسیاری دیگر باشد که ممکن است با حاملگی شما ارتباطی نداشته باشد.

به طور معمول، پزشکان در دوران بارداری، برای شما دارویی تجویز نمی‎کنند تا با عوارض جانبی خاصی روبرو نشوید. شما برای کمتر شدن حالت تهوع در هفته هفتم بارداری می‌توانید از داروهای طبیعی مانند آب لیمو، زنجبیل یا نعناع استفاده کنید که فواید بسیاری برای شما دارد.

وعده‌های غذایی کوچک‌تر و کم حجم‌تر اغلب به شما کمک می‌کند تا تغذیه مناسب و کافی برای خود و کودک رو به رشد خود داشته باشید.

تهوع و استفراغ از علائم هفته هفتم بارداری

تنگی نفس در هفته هفتم بارداری

زنان باردار در طول سه ماهه اول و در بعضی موارد در مراحل بعدی بارداری نیز نسبت به تنگی نفس شکایت دارند. اگرچه تغییرات هورمونی نیز می‌تواند مسئول این وضعیت باشد، اما علت اصلی تغییرات جسمی است که دیافراگم را دچار تغییرات می‌کند. از این رو دشوار است که شما به طور کامل ریه‌های خود را پر و خالی کنید که همین امر منجر به تنگی نفس در دوران بارداری می‌شود. این موضوع نباید برای شما مهم باشد، زیرا شما خوب هستید و قادر به نفس کشیدن هستید، هر چند ممکن است مثل قبل به راحتی تنفس نکنید. در این حالت فقط بخوابید و کمی نفس بکش اگر شما وحشت کنید، وضعیت ممکن است بدتر شود. اگر از بیماری‌های ریوی یا آسم رنج می‌برید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و از ریه‌های خود مراقبت کنید. هفته هفتم بارداری می‌تواند زمانی باشد که علائم تنگی نفس در زن باردار تشدید می‌شوند.

سوزش معده در دوران بارداری

اگر چه سوزش معده و گرفتگی شکم در دوران بارداری بسیار رایج است اما اولین چیزی که باید در مورد سوزش سر دل بدانید، این است که فقط یک سوء هاضمه ساده است. شما باید در دوران بارداری توجه خاصی به رژیم غذایی و غذاهایی که می‌خورید توجه کنید تا متوجه شوید چه مواد غذایی وضعیت گوارشی شما را به هم می‌ریزد تا از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. همچنین خوردن وعده‌های غذایی سنگین در دوران بارداری وضعیت سوزش معده شما را بدتر خواهد کرد، برای همین باید وعده‌های غذایی‌تان کوچک و متعدد باشد تا وضعیت گوارشی شما بهتر باشد.

رشد جنین در هفته هفتم بارداری

کودک شما در هفته هفتم بارداری به سرعت در حال رشد است و حدود 13 میلی متر طول دارد. به آرامی اجزای صورتش (نوک بینی) در حال تشکیل و دهان و زبان او تشکیل می‌شوند، اما در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند.

در هفته هفتم بارداری چشم‌های کودک شما شروع به تشکیل می‌شوند، پلک چشم تا حدی شکل گرفته و شبکیه و لنز به هم متصل می‌شوند. به طور کلی، می‌توانیم بگوییم که رشد کودک در هفته هفتم بارداری شگفت انگیز است، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و اندام‌ها رشد می‌کنند و روده و آپاندیس به طور کامل تشکیل می‌شوند. کبد شروع به تولید گلبول‌های قرمز کرده است. انگشتان دست و پا کودک شما در سونوگرافی دیده می‌شود.

در هفته هفتم بارداری بازوها و پاها به صورت جوانه‌های کوچکی روی تیغه بدن جنین رشد می‌کنند و مفاصل اندام نوزاد نیز رشد می‌کنند. کلیه كودك در هفته هفتم بارداری آماده است با تولید ادرار کار خود را آغاز کند.

در هفته هفتم بارداری کبد وظیفه مغز استخوان را برای تولید گلبول‌های قرمز انجام می‌دهد. آپاندیس و پانکراس در حال توسعه هستند تا بتوانند با تولید انسولین به هضم غذا کمک کنند. بند ناف نیز که تا زمان تولد کودک، جنین را تغذیه و اکسیژن رسانی می‌کند، در هفته هفتم بارداری شروع به تشکیل می‌کند.

رشد جنین در هفته هفتم بارداری

توصیه‌هایی برای هفته هفتم بارداری

نفرت از غذا و حالت تهوع در هفته هفتم بارداری می‌تواند عوارض سلامتی برای شما داشته باشد. حواستان باشد که حالت تهوع و ویار دوران بارداری نباید باعث شود شما هیچ ماده غذایی نخورید، زیرا نخوردن مواد غذایی مغذی در دوران بارداری سلامت شما و جنینتان را به خطر می‌اندازد. میوه‌هایی مثل توت فرنگی در دوران بارداری برای شما مفید هستند، که بهتر است این میوه‌ها را بخورید.

باید در نظر داشته باشید که سلامتی شما و حفظ ایمنی جنینتان مهم‌ترین موضوع در دوران بارداری است. اگر حالت تهوع دارید و یا از سوزش معده رنج می‌برید، سعی کنید غذاهای ساده و به مقدار کم بخورید و از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید.

در دوران بارداری به فراوانی آب و آب میوه بخورید تا بدنتان بی آب نشود. هرگز در دوران بارداری نوشیدنی‌های الکلی، قهوه و نوشیدنی‌های مضر مصرف نکنید.

از هفته هفتم بارداری یک سینه بند محافظ خوب برای جلوگیری از حساسیت و تورم سینه خود ببندید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر