مهمترین مواد مغذی مورد نیاز سلامت مردان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مهمترین مواد مغذی مورد نیاز سلامت مردان

مواد مغذی برای سلامت مردان

مجله پزشکی و سلامت : مواد مغذی نقش مهمی در حفظ سلامت مردان دارد. با وجود این که خانم‌ها ممکن است نیازشان به برخی مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، اسید فولیک و ویتامین B6 بیش‌تر باشد؛ اما آقایان نیز باید برخی از مواد مغذی را بیشتر دریافت نمایند تا سلامتی آنها تضمین شود. در ادامه مطلب به چند نکته برای حفظ سلامت مردان اشاره می‌کنیم:.

سلامت مردان در گرو دریافت انرژی بیشتر

مردان به دلیل این که توده های غیر چرب بیشتری نسبت به خانم ها دارند و طبیعتا توده‌های غیرچرب فعال‌تر از توده‌های چرب می‌باشند؛ در نتیجه به انرژی بیشتری هم برای سوخت و ساز و تنظیم متابولیسم بدن نیاز دارند. برخی محققان علوم سلامت مردان معتقدند که به ازای هر کیلوگرم بافت غیرچرب در بدن یک مرد نیاز به 28 کیلوکالری انرژی می باشد. این به آن معنی است که اگر مردی وزنی حدود 70 کیلوگرم داشته باشد، باید انرژی معادل با 2100 کیلوکالری دریافت نماید. البته در زمانی که فعالیت بدنی روزانه یک مرد شدیدتر باشد طبیعتا نیاز او به انرژی هم افزایش خواهد یافت. تأمین انرژی برای حفظ سلامت مردان ضروری است.

مصرف منابع پروتئینی برای حفظ سلامت مردان

مردان برای آن که بتوانند سلامت جسمی و روحی خود را ارتقاء دهند، حتما باید به دریافت منابع پروتئینی خود، بخصوص پروتئین‌های حیوانی و مرغوب توجه ویژه نمایند. بنابراین برای حفظ سلامت مردان ضروری است که وعده‌های غذایی اصلی‌شان حاوی پروتئین‎های مرغوبی مانند تخم مرغ، ماست و لبنیات و گوشت کم چرب باشد.
در صورتی که در طول زمان از منابع غذایی چرب استفاده شود، به تدریج بدن یک مرد مملو از چربی‌هایی می‌شود که وزن بدن او را افزایش می دهند و این امر علاوه بر افزایش وزن بدن ، سلامت مردان را به خطر می‌اندازد و باعث شروع بروز بیماری های مزمن نیز می‌شود. اما مصرف پروتئین های کم چرب در رژیم غذایی می توانند باعث ساخت عضلات بدن شوند. به همین دلیل حداقل پروتئین گوشتی مصرفی در آقایان را در هر وعده غذایی حدود 80 تا 90 گرم در نظر می‌گیرند.

مصرف منابع پروتئینی برای حفظ سلامت مردان

کلسیم بیش‌تر و سلامت مردان

برخلاف تصور عمومی که دریافت کلسیم بیشتر برای سلامت مردان چندان مهم نیست، اما مطالعات اپیدمیولوژیکی انجام گرفته در سال های اخیر نشان داده که نشانه های پوکی و نرم استخوان حتی در مردان جوان و میانسال در بسیاری از جوامع قابل تشخیص می باشد. یک راه پیشگیری از بروز این عارضه توجه به دریافت عناصر سازنده سیستم اسکلتی می باشد که در این راستا باید به دریافت عنصر کلسیم از طریق رژیم غذایی توجه شود. به طور متوسط ، مردان در روز به حداقل 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند که این میزان را می توانند با مصرف 3 تا 4 لیوان شیر یا ماست یا دوغ بی نمک در طی روز تامین نمایند. البته در موارد خاصی که مشکلات استخوانی یا آسیب دیدگی های پیاپی اسکلتی در بدن مردی به وجود آمده باشد، نیاز به این عنصر نیز افزایش می یابد که باید از طریق مکمل های کلسیم و ویتامین D تامین شود تا سلامت مردان نیز به خطر نیفتد.

افزایش سن در مردان عامل تغییر سوخت و ساز

افزایش سن یکی از عواملی است که بر میزان سوخت و ساز تاثیرگذار می باشد. به طوری که از دهه چهارم زندگی در مردان به ازای هر 10 سال میزان سوخت و ساز پایه به میزان حدود 10 درصد کاهش می یابد که اگر شیوه زندگی با این تغییر تطابق پیدا نکند، نتیجه اش در طولانی مدت کاهش توده عضلانی ، افزایش انباشت چربی در بدن و به خطر افتادن سلامت مردان می باشد.
یک راه مقابله با این مشکل برای حفظ سلامت مردان ، ترغیب آنها به انجام فعالیت های منظم ورزشی در طی روز به مدت حدود نیم تا یک ساعت می باشد. پزشکان بر این اعتقادند که مردانی که در طول دوران زندگی فعال هستند و حتما یک فعالیت ورزشی را به طور منظم در شیوه زندگی خود انجام می‎دهند، از لحاظ ساختار ترکیبات بدنی در وضعیت بسیار مطلوبی هستند و عضلات قوی‌تری دارند ، در واقع سلامت مردان در گرو ورزش و فعالیت بدنی است. به علاوه این که توده چربی بدنی‌شان نیز هرگز به طور قابل توجهی افزایش نمی یابد.

جمع بندی کلی برای حفظ سلامت مردان

همانطور که اشاره شد توجه به دریافت انرژی بالاتر، خوردن مواد غذایی با پروتئین مرغوب و دریافت بیشتر منابع کلسیمی در کنار ورزش منظم روزانه از جمله ارکان مهم در تغذیه و سلامت مردان می باشد. به طوری که با توجه به این موارد می توان به راحتی نیازهای بالای مردان به برخی مواد مغذی را در طول دوران زندگی تامین کرد و مانع از افزایش وزن آن‌ها و یا بروز بیماری های مزمن در بدن آنها شد. به این ترتیب سلامت مردان به راحتی حفظ می‌شود.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : مواد غذایی مفید برای سلامت مردان

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر