مراقبت های ماه پنجم بارداری؛ یک ماه با شکم بسیار چشمگیر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مراقبت های ماه پنجم بارداری؛ یک ماه با شکم بسیار چشمگیر

در ماه پنجم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم

ماه پنجم بارداری

مجله پزشکی و سلامتدر ماه پنجم بارداری، بزرگ شدن شکم شما بسیار چشمگیر است. به همین دلیل اقدامات مراقبتی زیادی را باید در ماه پنجم بارداری رعایت کنید تا سلامت شما و جنین به خطر نیفتد.

بایدهای ماه پنجم بارداری

در ادامه برخی از مراقبت‌های ماه پنجم بارداری را برایتان بیان خواهیم کرد.

1- کنترل جوش و کهیر در ماه پنجم بارداری

شما در دوران بارداری، مستعد جوش و راش‌های پوستی هستید. در ماه پنجم بارداری، ممکن است بثوراتی را در مناطقی مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه خود ببینید. این بثورات پوستی بیشتر به خاطر گرما به وجود می‌آیند. می‌توانید با دوش گرفتن، خارش این راش‌های پوستی را تسکین دهید.

2- لباس راحت برای ماه پنجم بارداری

اگر تا این ماه از بارداری‌تان، لباس بارداری، نمی‌پوشیدید، از ماه پنجم بارداری به بعد، باید این کار را انجام دهید. شکم شما از این ماه به بعد بزرگ‌تر می‌شود و باید لباس راحتی بپوشید که در آن احساس راحتی کنید و به جنین داخل شکمتان فشار نیاید.

3- رژیم غذایی حاوی فیبر

شما با رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر باید با یبوست مقابله کنید و خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهید. اگر در ناحیه مقعد خود دچار درد شدید، حتماً برای رسیدگی به پزشک مراجعه نمایید.

4- حفظ موقعیت و پوزیشن خوب

در ماه پنجم بارداری شکم شما بزرگ می‌شود و شما باید در موقعیت مناسبی بنشینید و یا بخوابید. اگر ساعت‌های طولانی در منزل و یا سر کار می‌نشینید، سعی کنید در موقعیت مناسب و روی صندلی راحتی بنشینید.

5- سلامتی و تناسب اندام در ماه پنجم بارداری

در ماه پنجم بارداری مانند ماه‌های گذشته ورزش کنید و به تمرین‌های کششی خود ادامه دهید. انجام این تمرین‌های ورزشی موجب می‌شوند که با بزرگ شدن شکم خود راحت‌تر کنار بیایید و وضعیت جسمانی شما مناسب‌تر باشد. در هنگام ورزش بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و بین تمرین‌های خود استراحت کنید.

سلامتی و تناسب اندام در ماه پنجم بارداری

6- مثبت اندیش باشید

شما در طول دوران بارداری، به فکری مثبت و آرام نیاز دارید. نگرانی‌های شما برای آینده و نوسانان خلقی در ماه پنجم بارداری، عادی است، اما سعی کنید با گوش دادن به موسیقی و یا هر کار آرام بخش دیگری، آرامش خود را حفظ کنید.

7- وضعیت خوابیدن

خوابیدن به پهلوی سمت چپ، گردش خون سالم را تضمین می‌کند. برای دوران بارداری خود از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده نمایید تا وضعیت بدنی شما برای خوابیدن مناسب باشد.

8- افزایش اشتها

در ماه پنجم بارداری، احساس گرسنگی شما بیشتر از قبل خواهد شد و اشتها و میل عجیب و غریبی به خوردن غذاهای متنوع پیدا می‌کنید. سعی کنید این اشتها و گرسنگی مضاعف را با خوردن میوه و سبزیجات برطرف کنید و از خوردن مواد غذایی به درد نخورد اجتناب نمایید. غذاهای به درد نخورد نه تنها ممکن است باعث تهوع شوند، بلکه احتمال خطر ورم معده را نیز بالا می‌برند.

9- سونوگرافی

در هفته آخر از ماه پنجم بارداری، پزشک برای شما سونوگرافی می‌نویسد که با انجام آن می‌توانید تصاویر بزرگ و باکیفیتی از حرکات جنین خود ببینید.

10- صحبت کردن با جنین

زمان آن رسیده است که با جنین خود ارتباط برقرار کنید. در تمام طول دوران بارداری با جنین خود صحبت کنید، جنین از ماه پنجم بارداری به بعد با روش‌های خاصی (لگد زدن و جنب و جوش)، پاسخ صحبت‌های شما را می‌دهد.

نبایدهای ماه پنجم بارداری

اجتناب از موارد زیر در دوران بارداری و به خصوص در ماه پنجم بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است.

1- اجتناب از واکنش‌های سریع

شما باید از واکنش‌های سریع و یک‌دفعه‌ای در هنگام نشستن و ایستادن اجتناب کنید، زیرا این کار موجب افت فشار خون، سرگیجه و غش شود.

2- در ماه پنجم بارداری، مصرف الکل و کافئین ممنوع

در ماه پنجم بارداری باید به طور جدی از مصرف الکل و کافئین اجتناب نمایید. دود سیگار نیز برای جنین شما مضر است. سلامت جنین خود را در نظر بگیرید و هرگز به سمت مصر این مواد نروید.

3- ترس نداشته باشید

پدر و مادر شدن مسئولیت بزرگی است، اما ترس مادر شدن را نداشته باشید. شما می‌توانید با مطالعه و شرکت در انجمن‌های مختلف از پس این مسئولیت بزرگ برآیید.

ترس نداشته باشید

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

مراقبت های ماه اول بارداری

مراقبت های ماه دوم بارداری

مراقبت های ماه سوم بارداری

مراقبت های ماه چهارم بارداری

مراقبت های ماه ششم بارداری

مراقبت های ماه هفتم بارداری

مراقبت‌های ماه هشتم بارداری

مراقبت‌ های ماه نهم بارداری

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر