عوارض پاک نکردن آرایش صورت قبل از خواب

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوارض پاک نکردن آرایش صورت قبل از خواب

چکیده مطلب : به گفتهٔ متخصصان پاک نکردن آرایش قبل از خواب آسیب زیادی به پوست وارد می‌کند. در صورت پاک نکردن میکاپ هنگام شب مشکلات زیاد پوستی و جسمانی از جمله در ناحیهٔ چشم به وجود خواهد آمد. با این توضیحات همه ما می‌دانیم که خوابیدن با آرایش بد است، اما واقعاً چقدر بد؟

همیشه جمله “من به خواب برای زیبایی نیاز دارم” را به‌خاطر بسپارید! خواب به بدن اجازه می‌دهد تعادل برقرار کرده و خود را تازه کند و پوست را روشن و شاداب نگه دارد. اما خواب با میکاپ و آرایش، مانع از بروز این روند طبیعی می‌شود. 

9 ریسک مهم پاک نکردن آرایش قبل خواب

خواب بدون تمیزکردن صورت تأثیر منفی زیادی بر روی پوست دارد. هنگام خواب، سلول‌های پوست به‌صورت قوی ترمیم و بازسازی می‌شوند. اما باکتری‌ها و آلاینده‌های حاصل از هوای آلوده در طول روز، به لایهٔ آرایش چسبیده و مانع از بروز میکرو گردش خون می‌شوند.
عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب

1. التهاب و جوش در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب 

هنگام خواب، فرایند بازسازی سلول باعث چربی سازی فولیکول‌های مو می‌شود و به چربی اجازه می‌دهد تا به سطح پوست جریان یابد. آرایش باقیمانده بر روی پوست، چربی را به دام می‌اندازد و باعث مسدود شدن منافذ و ازبین‌رفتن آن می‌شود.
از سویی دیگر، در طول روز، مواد آرایشی با آلاینده‌های ناشی از قرارگرفتن در محیط مخلوط می‌شود. در نتیجه باعث آسیب‌پذیر شدن پوست و جذب باکتری‌های آکنه به منافذ می‌شوند. از سویی دیگر، پرایمرهای پایه ضخیم و چرب، اغلب جوش‌های سرسیاه ایجاد می‌کنند و باعث تیرگی پوست می‌شوند.

بعلاوه، خوابیدن با آرایش درحالی‌که جوش فعال دارید منجر به عفونی شدن پوست به‌صورت حاد می‌شود. با پاک‌کردن آرایش قبل از خواب از التهاب، خشکی و شکستگی پوست جلوگیری کنید.

2. پیری زودرس در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب 

در طی فرایند گردش سلول، سلول‌های جدید پوستی به سطح آن فشار می‌آورند درحالی‌که سلول‌های قدیمی را به بیرون از منافذ می‌ریزد. آرایش، سلول‌های مرده پوست را به دام می‌اندازد و باعث پیری پوست می‌شود. 
در طول روز، آلودگی‌های شهری و دود به دلیل اثر استرس اکسیداتیو در مواد آرایشی در به دام می‌افتند و باعث ازبین‌رفتن سد پوستی می‌شوند. خوابیدن با آرایش مانع از تجدید پوست می‌شود و رادیکال آزاد تولید خواهد شد. در نتیجه کلاژن سالم تجزیه می‌شود. نتیجه پیری و شکستگی پوست است.

مقاله پيشنهادي ما: علت چروک خوردن پوست چیست و چگونه آن را برطرف کنیم

بعلاوه، نور نمی‌تواند ازروی پوست منعکس شود و باعث می‌شود پوست شما پیر و خشن به نظر برسد. ازآنجاکه آرایش باعث قطع گردش سلولی می‌شود، خطوط ریز و چین‌وچروک زیر چشم و پیشانی نیز ظاهر خواهند شد. 

عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب
نکته: اگر توضیحات بالا کافی نبود و نیاز به اثبات دارید؟
 در سال 2013 ، Daily Mailcon آزمایشی را انجام داد که در آن یک زن به مدت یک ماه، شستشوی صورت خود را متوقف کرد. طبق برنامه، هر روز صبح بر روی پوست شسته نشده قبلی خود آرایش جدید اضافه می‌کرد. 
نتایج این آزمایش واقعاً شوک‌آور بود. به معنای واقعی کلمه 10 سال پیر شد. 

3. چهرهٔ کسل‌کننده در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

اگر به‌صورت متوالی آرایش خود را هنگام خواب پاک نکنید، صبح‌ها با نگاه به آینه آرزو می‌کنید که کاش رنگ پوست روشن‌تری داشتید. شب‌ها با آرایش، چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست در خارجی‌ترین لایه‌های پوست می‌مانند و گردش طبیعی لایه اپیدرمال کاهش می‌یابد. 
پاک‌سازی و لایه‌برداری منظم پوست برای ایجاد سلول‌های جدید و سالم پوست و افزایش فرایندهای ترمیم طبیعی پوست یک امر اساسی است. پس از ایجاد یک روال مناسب برای پاک‌سازی پوست، چهره شما بسیار درخشان به نظر می‌رسد. در نتیجه، برای زیبایی بیشتر به آرایش آن‌چنانی نیاز نخواهید داشت.

مقاله پيشنهادي ما: ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست [12 مرحله شبانه روزی]

 

4. خطر بروز عفونت در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

گرچه خوابیدن با آرایش به‌صورت مستقیم عفونت ایجاد نمی‌کند؛ اما متخصصان هشدار می‌دهند که اگر دچار سایش فعال پوستی مانند جوش یا آکنه شده‌اید، عفونت گریبانتان را گرفته است. 

عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب
نکته: “فراموش نکنید که پوست اولین خط دفاعی ما در برابر عفونت است.”

مقاله پيشنهادي ما: درمان آکنه و چربی پوست با سبوما آردن

 

5. عفونت چشم در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

باقیمانده آرایش روی چشم، بافت را تحریک کرده و باعث عفونت چشم می‌شود. ریمل و پرایمر ضخیم، فولیکول‌های ریز مو و غدد چربی پلک‌های شما را مسدود می‌کند. وقتی ریمل را پاک نمی‌کنید، مژه‌ها شکننده شده و سریع‌تر از بین می‌روند. عوارض خوابیدن با آرایش روی چشم شامل موارد زیر است:

ریزش مژه

هر محصول آرایشی که به‌درستی پاک‌سازی نشود، نه‌تنها منافذ پوست را مسدود می‌کند، بلکه باعث تحریک، التهاب و عفونت می‌شود. التهاب در اطراف پلک‌ها نیز منجر به ریزش مژه می‌شود.

تحریک چشم

استفاده از ریمل مژه و ابرو به‌صورت روزانه باعث “عفونت جدی” و آسیب رساندن به “فیلم اشک” شود. به‌طورکلی، هر ماده آرایشی و بهداشتی که در اطراف ناحیه چشم استفاده شود؛ در عرض چند دقیقه به داخل چشم نفوذ می‌کند.
اگر فیلم اشک مختل شود، اشک‌ها با سرعت بیشتری تبخیر می‌شوند و چشم خشک می‌شود. این اتفاق، منجر به تحریک، خارش و التهاب قرنیه می‌شود.

 

عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب
نکته: به طور معمول یک‌لایه اشک بر روی ملتحمه و قرنیه قرار دارد که نقش محافظی دارد. این لایه که به ضخامت 7 الی 10 میکرومتر است سطح قرنیه مرطوب کرده و در حین تغذیه آن اثرات ضدمیکروبی نیز دارد.

التهاب و قرمزی چشم

“علی‌رغم مواد نگهدارنده موجود در ریمل مژه و ابرو، در نهایت بطری ریمل به باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند آلوده می‌شود. محققان در یک مطالعه نشان داند که 30 درصد بطری ریمل‌های تست شده پس از فقط سه ماه استفاده، آلودگی باکتریایی دارند.
نکته: “همه عفونت‌های چشم بلافاصله خود را نشان نمی‌دهند؛ بنابراین فقط به این دلیل که شخصی چشم قرمز ندارد؛ ریمل خود را قرض ندهید.”

کنه‌های دمودکس (Demodex mites)

افزودن آب یا بزاق برای رقیق شدن ریمل مژه و ابرو یا استفادهٔ ریمل مشترک با دیگران باعث افزایش آلودگی می‌شود. وقتی این باکتری‌ها به تعداد زیادی برسند، احتمال آلودگی بیشتر می‌شود.
نکته: به علامت روی بطری (3M یا 6M یا علامت شیشه باز) توجه کنید. پس از دوره توصیه شده سازنده، ریمل را دور بریزید. 
عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب
کنه‌های Demodex در فولیکول‌های مژه بسیاری از افراد زندگی می‌کنند و می‌توانند با استفاده از ریمل به مژه و ابرو منتقل شوند. این کنه‌ها باعث التهاب و تحریک و خشکی و درد چشم (بلفاریت یا (blepharitis)) می‌شوند و ازبین‌بردن آنها سخت است.

خارش قرنیه

بروز عفونت‌های جدی قرنیه نادر است اما اگر به طور تصادفی چشم خود را با فرچهٔ ریمل خراشیده باشید، احتمال آن بیشتر است؛ بنابراین، در جایی ثابت از ریمل استفاده کنید در قطار یا اتومبیل ریمل نزنید.

سفت شدن پلک

پاک نکردن ریمل و آرایش چشم، منجر به جمع‌شدن توده‌های جامد پشت پلک می‌شود. توده‌های جامد، باعث درد چشم و تحریک می‌شوند و در برخی موارد منجر به کوری می‌شود.

باکتری‌ها

با ماندن ریمل بر روی چشم هنگام خواب، در حال دعوت باکتری به داخل چشم هستید. هر نوع باکتری وارد چشم شود خبر ناخوشایندی است. چراکه باعث ایجاد مشکلات بینایی و چشم می‌شود.

 

خرید انواع محصولات مراقبت پوست در بخش فروشگاهی دکتر سوشا

6. آسیب به لب در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

خوابیدن با رژ لب باعث ازبین‌رفتن رطوبت لب‌ها و چروک شدن آن می‌شود. اگر می‌خواهید پوست خود را سالم نگه دارید، باید قبل از خواب تمام آرایش را پاک کنید. در غیر این صورت، اثرات مخربی خواهد داشت.
عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب

7. ایجاد بثورات پوستی در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

محصولات آرایشی اغلب حاوی مواد تحریک‌کننده، مانند رنگ و عطر هستند که اگر مدت طولانی روی پوست بمانند باعث ایجاد التهاب و بثورات پوستی می‌شود.

8. آلودگی میکروبی بالش در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

آرایش باقیمانده باعث تجمع چربی، پودر، مواد شیمیایی و باکتری بر روی بالش می‌شود. رنگ‌ها و عطرهای موجود در مواد آرایشی باعث ایجاد بثورات، عفونت و التهاب در مو و پوست می‌شوند. یک بالش کثیف اثری مشابه با ماندگاری مدارم آرایش صورت در شب خواهد داشت؛ بنابراین، حتماً بالش و ملحفه‌ها را مرتباً بشویید.

9. رشد بیش از حد مخمر در اثر پاک نکردن آرایش قبل از خواب

عفونت مخمری ناشی از عدم تعادل (Candida albicans)، نوعی قارچ است که به طور معمول در مناطق مرطوب بدن شما مانند دستگاه تناسلی، دهان و پوست زندگی می‌کند. به این عفونت مخمر گفته می‌شود زیرا کاندیدا نوعی مخمر است. عفونت‌های مخمری روی پوست را کاندیدیازیس پوستی می‌نامند.
عفونت‌های مخمری صورت به دلیل رشد بیش از حد کاندیدا در بدن ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، عفونت مخمر در صورت با عفونت‌های مخمری در بدن همراه است. بااین‌حال، هنگامی‌که عدم تعادل فقط در یک ناحیه از بدن، از جمله صورت، تأثیر بگذارد، ممکن است عفونت‌های مخمری موضعی رخ دهد.
عوارض پاک نکردن آرایش قبل از خواب
دلایل عمده رشد و افزایش مخمر در صورت عبارت‌اند از:
عدم رعایت بهداشت
لیسیدن دور دهان 
محصولات مراقبتی نامناسب
پاک نکردن آرایش
تحریک بافت صورت

نکات و اهمیت پاک‌کردن آرایش در شب

حتی اگر خیلی خسته هستید، صورت خود را قبل از رفتن به رختخواب بشویید. شستشو و پاک‌سازی صورت را باتوجه‌به نوع پوست خود انجام دهید.
روزانه دو بار پوست صورت را تمیز کنید. هنگام شب، اگر آرایش سنگین باشد، با یک دستمال مرطوب سریع آرایش اولیه را پاک کنید. اگر پوست طبیعی و خشک دارید، یک پاک‌کننده ملایم آرایش و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. برای پوست‌های چرب، استفاده از لایه بردار را فراموش نکنید. پاک‌کننده‌هایی که حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی و اسید سالسیلیک باشند مناسب پوست‌های مستعد آکنه هستند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

 

نتیجه گیری : همه ما زندگی مشابهی داریم. تا دیروقت کار می‌کنیم و خسته به خانه برمی‌گردیم. مهم نیست به چه دلیل خسته‌ایم اما با آرایش به خواب رفتن یک ضربهٔ واقعی به‌سلامتی است. عفونت، ریزش پلک، بثورات پوستی و پیری زودرس تنها بخش کوچکی از آسیب‌های پاک نکردن آرایش در شب است.

 

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

منابع:

 

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر