عوارض لیزر پوست (علت قرمزی و تیره شدن پوست بعد از لیزر)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوارض لیزر پوست (علت قرمزی و تیره شدن پوست بعد از لیزر)

لیزر لایه برداری پوست چیست؟

مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا : همه ما به دنبال داشتن یک پوست بی‌عیب و نقص هستیم. گاهی از ماسک‌ های صورت برای شفاف سازی پوست استفاده می‌کنیم. گاهی از رژیم‌های غذایی خاصی برای داشتن موهای پرپشت و پوست جوان پیروی می‌کنیم. گاهی هم تصمیم می‌گیریم از روش‌های لیزری برای داشتن پوست جوان استفاده کنیم.

لیزرهای زیبایی پوست روش‌های اثربخشی هستند که می‌توانید در مواد زیر انجام دهید:

• کاهش چین و چروک( برطرف شدن چروک زیر چشم)

• بهبود اسکار ( درمان جای زخم یا آکنه )
• تغییر رنگ بخش‌هایی از پوست( از بین بردن لک های صورت ،سیاهی دورچشم)
• سفت کردن پوست
• حذف ضایعات پوستی خوش‌خیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی)

در تکنیک لیزر اشعه‌های نوری پرقدرت با طول موج کوتاه به پوست تابانده می‌شود. لیزرهای پوستی به دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی طبقه‌بندی می‌شوند:

• در لیزرهای تهاجمی لایه‌های نازکی از سطح پوست به شکلی بسیار دقیق و به صورت لایه به لایه برداشت می‌شود و باعث کاهش مشکلات پوستی و روشن شدن آن می‌شود. این روش محبوب با نام‌های دیگری چون تبخیر لیزری یا lasabrasion نیز شناخته می‌شود.

• در لیزرهای غیر تهاجمی ، پوست به واسطه لیزر تحریک به کلاژن سازی می‌شود بدون اینکه از آن لایه‌برداری انجام شود.

با وجود تحولی که روش‌های لیزر زیبایی در دنیای زیبایی پوست ایجاد کرده‌اند، باید بدانیم هر نوع درمان لیزری عوارض جانبی خاص خودش را نیز دارد و این عوارض در مورد لیزرهای تهاجمی بیشتر است. در صورتی که روش‌های طبیعی جلوگیری از افتادگی پوست و پیری آن در شما مؤثر واقع نشد، با در نظر داشتن عوارض لیزر پوست ، نسبت به روش‌های لیزر زیبایی پوست اقدام نمایید.

بسته به نوع لیزری که به کار برده می‌شود، شدت مشکل پوستی ، میزان حساسیت پوست و طول دوره درمان ممکن است یک یا چند مورد از عوارض جانبی زیر را بعد از لیزر تجربه کنید.

درد بعد از لیزر

دردی که بعد از لیزر ایجاد می‌شود به اندازه دردی که در طول انجام لیزر تجربه خواهید کرد، نیست. ولی برای کاهش آن نیز راه‌کارهایی وجود دارد.

چطور جلوی درد بعد از لیزر پوست را بگیرم؟

معمولاً قبل از استفاده از لیزر زیبایی یکسری داروهای بیهوشی موضعی در پوست استعمال می‌شود تا درد شما به حداقل ممکن برسد. با این وجود، هنوز هم ممکن است بعد از انجام لیزر احساس ناراحتی کنید. پزشکان حتی ممکن است برای روش‌های تهاجمی‌تر لیزر ، قرص‌های مسکن ضد درد تجویز کنند. همچنین ممکن است انتظاری که برای بهبودی پوست خود می‌کشید نیز به لحاظ ذهنی دردناک باشد!که برای کاهش این درد فقط خودتان هستید که باید دست به کار شوید.

قرمزی پوست صورت بعد از لیزر / خارش و تورم صورت بعد از لیزر

قرمزی پوست صورت بعد از لیزر یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی لیزر پوست است که میزان آن به عمق فرسایش حاصل از لیزر بستگی دارد. خصوصاً لیزرهای تخریبی قدیمی که به طور فیزیکی لایه بالایی پوست را از بین می‌برند باعث ایجاد قرمزی پوست صورت بعد از لیزر ،خارش و تورم آن برای ماه‌ها می‌شوند.

در مورد لیزرهای غیر تهاجمی ادعا می‌شود هیچ عارضه جانبی ندارند؛ اما ممکن است تورم ، خارش و قرمزی صورت بعد از لیزر پس از انجام آن‌ها نیز دیده شود. این علائم معمولاً بعد از چند روز کاهش می‌یابند، هرچند پوست ممکن است تا چندین هفته بعد از آن به رنگ صورتی باقی بماند. تشدید یکسری مشکلات پوستی مانند بیماری روزاسه (rosacea) که از قبل در فرد وجود داشته باشد، نیز می‌تواند به قرمزی پوست صورت بعد از لیزر کمک کند.

درمان قرمزی پوست بعد از لیزر

برای کاهش قرمزی پوست صورت بعد از لیزر چه کار کنم؟

گیاه آلوئه ورا را در یخچال خود نگه‌داری کنید و یک لایه از ژل سرد آن را روی منطقه تحت درمان قرار دهید.
• در صورت استفاده از موارد آرایشی حتماً از انواع کانسیلرها و لوازم آرایشی معدنی استفاده کنید تا حساسیت پوستتان تشدید نشود.
• بعد از درمان پوست خود را نمالید و یا نخارانید.
• از رفتن به باشگاه، سونا، شنا یا هر چیز دیگری که ممکن است گرمای بیشتری در منطقه تحت لیزر ایجاد کند، خودداری کنید.
• از لایه برداری پوست به صورت فیزیکی یا به کمک کرم‌های لایه بردار خودداری کنید.
• از به کار بردن هر محصول عطری به مدت 4 تا 5 روز پس از درمان اجتناب کنید.

جوش صورت بعد از لیزر

استعمال لایه‌های ضخیم کرم و استفاده از بانداژ در محل درمان با لیزر ، می‌تواند آکنه را تشدید کند یا به طور موقت باعث ایجاد یکسری جوش‌ها در محل درمان شود.

حساسیت به نور خورشید

از آنجایی که لیزرهای زیبایی با استفاده از حرارت و آسیب رساندن به پوست ، آن را تشویق می‌کنند که خود را بازسازی کند، جای تعجب نیست که درمان‌های پوستی لیزر پوست باعث حساسیت به نور خورشید شوند.

برای کاهش حساسیت به نور خورشید بعد از لیزر چه کار کنم؟

پس از انجام لیزر روی صورت خود، بسیار مهم است که در ساعات اوج تابش نور خورشید در معرض تابش آن قرار نگیرید و حتماً از ضد آفتاب مناسب در تمام ساعات روز استفاده کنید.

کبودی پوست بعد از لیزر

بسته به نوع درمان لیزر پوستی که به کار می‌برید، ممکن است کبودی یکی از عوارض جانبی شما باشد. این علامت در لیزرهای پالس رنگی شایع است که در آن مناطق تحت درمان می‌تواند دچار پورپورا (purpura) و یا نقاط بنفش در پوست شود که حاصل نشت رگ‌های خونی در زیر پوست می‌باشد.

تیره شدن پوست بعد از لیزر

برای درمان کبودی بعد از لیزر چه کار کنم؟

کبودی معمولاً خود به خود محو می‌شود، اما با استفاده از لیزر KTP می‌توان فرایند بهبود را سرعت بخشید.

تغییر رنگ پوست بعد از لیزر

خیلی از مردم به دنبال راه‌هایی برای سفید شدن پوست صورتشان هستند؛ اما تأثیرات لیزرهای زیبایی در پوست همه یکسان نیست. به طور کلی، لیزرهای زیبایی در افرادی که دارای پوست روشن هستند بهتر از افرادی که دارای پوست‌های تیره‌تر هستند عمل می‌کند، اما هر دو نوع پوست در معرض خطر ابتلا به هیپوپیگمنتاسیون ( روشن شدن پوست ) و یا هیپرپیگمانتاسیون ( تیره شدن پوست ) قرار دارند.

پوست مردمان آسیایی و به طور کلی افرادی که پوست تیره‌ای دارند، هنگام استفاده از لیزرهای با قدرت نفوذ بالا، مستعد تیره شدن یا هایپرپیگمنتاسیون هستند. همچنین برخی از روش‌های لیزر پوست که برای درمان لک‌های پوستی استفاده می‌شوند، باعث تیره‌تر شدن رنگ لکه‌ها قبل از بهبودی آن‌ها می‌شوند.

گاهی از این تغییر رنگ پوست تحت عنوان شکل‌گیری خط تقسیم یاد می‌شود. به این معنا که رنگ پوست شما در مناطقی که در آن لیزر زیبایی استفاده شده متفاوت از مناطقی باشد که با لیزر برخوردی نداشته است. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً در اطراف چشم‌ها، لب‌ها و خط فک دیده می‌شود.

برای درمان تغییر رنگ پوست بعد از لیزر چه کار کنم؟

برای از بین بردن خط تقسیم یا باید با استفاده از لیزر ، رنگ سایر مناطق را هم روشن کنید که کاری سخت خواهد بود. استعمال اسید رتینوئیک یا اسید گلیکولیک پس از بهبودی محل درمان، می‌تواند به درمان هیپرپيگمانتاسيون کمک کند. استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب نیز در طول روند بهبود مهم است. می‌توانید از لوازم آرایشی مناسب برای تغییر رنگ سایر مناطق استفاده کنید.

عفونت بعد از لیزر

عفونت عارضه رایجی نیست، اما ممکن است به دنبال انجام برخی از روش‌های تهاجمی لیزرهای زیبایی عفونت‌ های باکتریایی ، ویروسی و یا قارچی اتفاق بیفتد. یکی از متداول‌ترین عفونت ‌هایی که بعد از لیزر اتفاق می‌افتد تبخال است. تبخال در اثر فعال شدن ویروس هرپس به صورت نهفته و از قبل در بدن ما وجود دارد، رخ می‌دهد.

کبودی بعد از لیزر و درمان تاول بعد از لیزر

برای پیشگیری از عفونت بعد از لیزر چه کار کنم؟

اکثر پزشکان برای جلوگیری از بروز هر نوع عفونت ، کرم‌ها و قرص‌های آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. اگر پوست شما بعد از لیزر زخم شد باید از کندن و خاراندن شدید آن خودداری کنید چراکه ریسک عفونت را افزایش خواهد داد.

برجا گذاشتن اسکار (جای زخم یا آکنه) بعد از لیزر

شاید خنده‌دار به نظر برسد که چگونه همان روش لیزر که برای از بین بردن اسکارها و درمان جوش صورت اکنه و چربی پوست به کار می‌رود، بتواند باعث ایجاد اسکار هم بشود. ولی این پدیده در مورد هر روشی که منجر به ایجاد زخم در پوست شود صدق می‌کند. لیزر نیز از این مقوله مستثنا نیست. اینکه در پوست شما اسکار ایجاد گردد یا خیر بستگی به نوع پوست خود شما خواهد داشت و اینکه تا چه حد مستعد ایجاد اسکار و ضایعات پوستی باشد. در صورتی که معمولاً جای زخم‌های شما باقی می‌ماند شما کاندید مناسبی برای روش‌های لیزر درمانی نخواهید بود.

برون چرخش پلک یا اکتروپیون (ectropion)

در موارد بسیار نادری با استعمال لیزر در نواحی اطراف پلک پایین چشم ، پلک چشم به سمت بیرون چرخش پیدا می‌کند. به طوری که بخش داخلی پلک و مخاط آن در معرض هوا قرار می‌گیرد.

درمان برون چرخش پلک یا اکتروپیون بعد از لیزر

در صورت بروز این وضعیت می‌بایست با جراحی نسبت به رفع آن اقدام شود.

دون دون شدن زیر چشم بعد لیزر

چه زمانی لیزر انجام ندهم؟

روش‌های لیزر برای همه افراد مناسب نیستند. پزشکتان ممکن است در شرایط زیر شما را از انجام لیزر منع کند:

• آکنه فعال داشته باشید
• استفاده از داروهای ضد آکنه ایزوترتینوئین طی سال گذشته
• ابتلا به بیماری های خود ایمنی یا ضعیف بودن سیستم ایمنی
• پوستتان مستعد ایجاد زخم باشد.
• پوست بسیار تیره داشته باشد
• انتظارات غیر واقعی داشته باشید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

شما می‌توانید در صورتی که کاندید مناسبی برای لیزرهای زیبایی پوست نبودید، سایر روش‌های داشتن پوست شفاف را امتحان کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام.من ۴سال پیش کک و مک هامو لیزر کردم و به این صورت بود که کک و مکا می سوخت و زخم می شد و بعد از مدتی زخمشون می افتاد و مدتی پوستم قرمز بود.الانم بعداز ۴سال هنوز در واکنش به گرما پوستم صورتی می شه و ملتهب و گرم میشه.کک و مک هام داره برمیگرده. مجددا می تونم لیزر انجام بدم؟ عارضه ای نداره؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام التهاب و قرمز شدن پوست صورت شما بعد از گرما میتواند به دلایل دیگری جدا از مشکلات پوستی باشد. مثلا اگر طبع شما گرم باشد، احتمال اینکه وقتی در مجاورت گرما قرار میگیرید رنگ پوستتان متفاوت شود زیاد است. اگر کک و مک های جدید در محل همان کک و مک های قدیمی به وجود آمده باشند، حتما نظر پزشک پوست و مو را برای اینکه آیا امکان انجام مجدد لیزر وجود دارد جویا شوید. اما اگر در محل جدید و متفاوتی از کک و مک های قدیمی ظاهر شده اند، مشکلی ندارد و میتوانید مجددا لیزر را انجام دهید. مطالعه مقاله بالا توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. یک هفته ای است لیزر موهای زائد بدنم را انجام دادم که از چند روز پیش خارش بدننم به خصوص هر دو پا شروع شده درمانی دارد؟ آیا میتوانم جلسات بعدی لیزر را انجام دهم یا خیر؟ البته جلسه دوم را انجام دادم و در جلسه اول هیچ مشکلی نداشتم.
28 ساله مونث

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما خارش بعد از لیزر موهای زائد در یک هفته اول بعد از انجام اون جز عوارض جانبی تقریبا شایعه لیزره و مشکل خاصی برای تکرار جلسات توسط شما ایجاد نمیکنه. احتمالا علت اینکه در جلسه پیش دچار خارش نشدید و در این جلسه این مشکل رو داشتید، افزایش شدت لیزر هست چون در حالت معمول در هر جلسه از لیزردرمانی بر شدت تابش اشعه لیزر افزوده میشه. بعد از جلسات حتما از پمادهایی که به شما داده میشه مثل پماد زینک اکساید استفاده کنید تا دچار التهاب و خارش نشوید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من الان سه ماه ليزر کردم جای لیزر حالت سوختگی پیدا کرد ه قهوه ای شده الان باید چکار کنم؟

مشاهده کامل

با سلام لطفا مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید به پاسخ خود خواهید رسید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ديروز موهاى زايد بدنم رو ليزر كردم،جلسه دوم ليزرم بود.
ولى بعضى از نقاط مخصوصاً دستها و بند هاى انگشتم ، قرمز و متورمه!
اين موضوع غير طبيعى و خطرناك نيست؟
براى كاهش اين علائم چه كار بكنم؟

” ممنون از پاسخگويى شما “

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام قرمزی و تورم تا حدود یک هفته بعد از انجام لیزر طبیعی است. برای از بین بردن آنها میتوانید از کمپرس یخ استفاده کنید و از فردی که این کار را برای شما انجام میدهد بخواهید که پماد ضد التهاب برای شما تجویز کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر