آیا طب سوزنی برای لاغری مفید است

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا طب سوزنی برای لاغری مفید است

لاغری با طب سوزنی

مجله سلامت : گرچه طب سوزنی یک روش پزشکی متداول می‌باشد، لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) سال‌هاست که این روش را به رسمیت شناخته است. مطالعات مزایای فراوان طب سوزنی را برای افراد مختلف به اثبات رسانده است؛ در مقابل، مهم است که توجه داشته باشید که هر زمان که یک فرد به دنبال روشی برای لاغری و کاهش وزن طبیعی یا غیر طبیعی باشد، ابتدا باید عوامل اصلی مسبب چاقی یعنی زندگی بی تحرک و رژیم غذایی نامناسب را ترک کند.

با استفاده از طب سوزنی برای لاغری ، نیاز به رژیم‌های طاقت فرسا نخواهید داشت. تنها لازم است که برای هدف لاغری خود یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد غذایی مورد نیازتان را رعایت کنید.

اگر چه می‌دانیم طب سوزنی برای لاغری بسیار مفید است اما بهتر است بدانیم که طب سوزنی از چه راهی به لاغری کمک می‌کند. در ادامه به عوامل مهم در طب سوزنی برای لاغری اشاره می‌کنیم.

آیا طب سوزنی برای لاغری مفید است؟

این ادعا به خاطر این تصور است که طب سوزنی جریان خون در بدن را تحریک می‌کند. گردش خون به عنوان جریان حیاتی انرژی محسوب می‌شود که به سوختن کالری در بدن کمک می‌کند؛ به همین خاطر است که طب سوزنی برای لاغری مفید است.

طب سوزنی با کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و استفاده بهینه از مواد غذایی مورد استفاده به لاغری کمک می‌کند. علاوه بر این، طب سوزنی با کاهش استرس و اضطراب که هر دو عامل اصلی مصرف غذای بیشتر و چاقی هستند، برای لاغری مفید است.

طب سوزنی سطح اندورفین را افزایش می‌دهد

طب سوزنی سطح اندورفین (انتقال دهنده‌ آرام بخش) را افزایش می‌دهد. نقش اندورفین‌ها با سیستم لیمبیک مغز (سیستمی که متعلق به هیپوتالاموس است) همراه است که حاوی گیرنده‌های خاصی است که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

طب سوزنی نمی‌تواند علاقه و میل افراد چاق به کاهش وزن را کم کند، اما می‌تواند ظرفیت این افراد برای رفع مشکلشان را بالا ببرد و به این ترتیب است که طب سوزنی برای لاغری کارایی دارد.

اهداف قطعی در طب سوزنی برای لاغری

در طب سوزنی برای لاغری ، اهداف مختلفی شناسایی شده است:

• طب سوزنی سرعت متابولیسم برای سوزاندن چربی را افزایش می‌دهد
• کاهش استرس به منظور جلوگیری از خوردن افراطی فرد
• ترویج عملکرد مناسب گوارشی
• رفع گرسنگی غیر ضروری
• تصحیح مشکلات غیر معمول بدن

اهداف قطعی در طب سوزنی برای لاغری

طب سوزنی گردش انرژی در بدن را افزایش می‌دهد

گردش انرژی در سراسر بدن نارسایی یا عدم تعادل در بدن را که به خاطر بیماری‌های مختلف در بدن ایجاد می‌شود، اصلاح می‌کند. طب سوزنی با تحریک نقاط خاصی در بدن گردش انرژی را افزایش داده و تصحیح می‌کند، به این ترتیب طب سوزنی برای سوزاندن لاغری و کالری بسیار مفید عمل می‌کند. به این خاطر که افراد چاق اغلب گردش انرژی درستی ندارند، طب سوزنی با تصحیح گردش انرژی به لاغری کمک می‌کند.

نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری کدامند؟

معمولاً نقاط زیر مکان‌هایی هستند که در طب سوزنی برای لاغری مورد درمان قرار می‌گیرند:

1. معده : عمدتاً سوزن را در معده یک فرد چاق پرخور قرار می‌دهند زیرا اغلب افراد چاق حتی با وجود احساس سیری باز هم به خوردن ادامه می‌دهند.
2. اندوکرین : زمانی که چاقی ناشی از احتباس مایع در بدن باشد، سوزن در این نقطه قرار گرفته می‌شود.
3. طحال : این نقطه‌ای است که با عدم تعادل هورمونی مانند سطح قند مرتبط است. هدف طب سوزنی این است که با قرار دادن سوزن در این نقطه، تعادل هورمونی را برقرار کند.
4. تیروئید : این نقطه مربوط به متابولیسم نسبتاً آهسته است و اکثر افراد چاق میزان سوخت و ساز کمی دارند و طب سوزنی با تحریک تیروئید و افزایش متابولیسم می‌تواند به لاغری کمک کند.
5. کلیه : نقطه‌ای است که به طور مستقیم به سیستم عصبی و احتباس آب مربوط می‌شود.
6. نقطه شنمن : قرار دادن سوزن در این نقطه، برای کنترل سطوح اضطراب است. کنترل اضطراب و احساس تنهایی و ناامیدی برای لاغر شدن بسیار مهم است.
7. ریه‌ها : برخی از افراد چاق به خوردن وعده‌های غذایی اعتیاد دارند و قرار دادن سوزن در ریه‌ها به این افراد در لاغری کمک می‌کند.
8. دهان : این نقطه در طب سوزنی برای لاغری افراد سیگاری و بسیار پرخور بسیار مفید است.

لاغری با طب سوزنی گوش

این یک رویکرد تحریک نقاط خاصی در گوش با سوزن‌های کوچک است که به دلیل اندازه آن‌ها، می‌توان آن را خودتان در خانه و یا محل کر استفاده کنید. این نوع طب سوزنی تمایل شما به خوردن زیاد را سرکوب می‌کند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که استفاده از سوزن در نقاط خاصی از گوش می‌تواند به تنظیم میزان انسولین نیز کمک کند.

رژیم غذایی همراه با طب سوزنی برای لاغری

طب سوزنی یک روش عالی برای لاغری است که باید با رژیم غذایی و فعالیت روزانه و متعادل همراه باشد؛ در واقع رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی برای کاهش وزن و لاغری ضروری است.

برنامه رژیم غذایی همراه با طب سوزنی برای لاغری به شرح زیر است:

• غذاهای غنی از قند و مواد غذایی که به راحتی رسوبات چربی ایجاد می‌کنند را حذف کنید.
• 2 لیتر آب در روز مصرف کنید.
• مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6 مصرف کنید. این مواد غذایی شامل ماهی تن، ماهی آزاد، ساردین‌ها و سایر انواع ماهی و غذاهای دریایی است.
• مصرف سبزیجات. آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان هستند. عاقلانه است که از موز، ماکارونی، نان، سیب زمینی، برنج، ذرت اجتناب کنید زیرا این‌ها کربوهیدرات‌های غنی هستند که بدن می‌تواند به جای سپرده‌های چربی از آن‌ها برای انرژی استفاده کند؛ این فقط روند کاهش وزن را کند می‌کند.
• اجتناب از قهوه و جایگزینی آن با دمنوش‌ یا چای گیاهی برای لاغری

رژیم غذایی همراه با طب سوزنی برای لاغری

تصحیح شیوه زندگی همراه با طب سوزنی برای لاغری

مطمئناً طب سوزنی برای لاغری می‌تواند بازخورد مثبتی داشته باشد اما این روش بهترین شیوه برای لاغری و کاهش وزن نیست. اول از همه شما باید شیوه زندگی درستی را پیش بگیرید تا بتوانید از مزایای طب سوزنی برای لاغری بهره مند شوید. حداقل 20 دقیقه ورزش روزانه برای بهبود روند کاهش وزن مهم است.

مطمئناً اگر بعد از طب سوزنی به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اید، شیوه زندگی و تغذیه شما به اندازه‌ای سالم نبوده است که شما لاغر شوید. وگرنه طب سوزنی در کنار رژیم غذایی و شیوه زندگی درست می‌تواند به روند کاهش وزن شما سرعت ببخشد زیرا این روش با افزایش سوخت و ساز و کاهش اشتها به لاغری کمک می‌کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام مادرم ۷۳سال داردوزن او۱۱۷کیلو است آیا میتواند با طب سوزنی کاهش وزن داشته باشد

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز اثر طب سوزنی در آرام بخشی و کاهش استرس اثبات شده اما درباره اثربخشی طب سوزنی در کاهش وزن مطالعات زیادی انجام نشده و به نظر نمیرسه برای کاهش وزن های بالا موثر باشه. در مورد مادر شما هم به نظر میرسه بالا 40 کیلوگرم افزایش وزن دارن. بهتر هست از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه جات استفاده کنن و کربوهیدراتها نظیر نان و برنج رو تا حد امکان کاهش بدن و مواد قندی رو به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنن. پیشنهاد میکنم مقاله بالا رو هم مطالعه بفرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر